کد مطلب: 2726
  تاریخ انتشار:  1395/12/25 - 17:32


توصیه یک کارشناس تغذیه

از خرید موادغذایی فریز شده فله‌ای خودداری کنید

در هنگام خرید مواد غذایی فریز شده حتما از داشتن پروانه ساخت وزارت بهداشت مطمئن شده و تاریخ تولید و انقضای آن را کنترل کنید
download 20170315173427-مواد غذایی.jpg

مسئول واحد نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی شبکه بهداشت ملایر با تأکید بر این‌که در کشور مشکل کمبود غذا وجود ندارد، گفت: الگوی تغذیه نامناسب بیشترین مخاطره برای جامعه محسوب می‌شوند.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، مرتضی عابدینی در این باره گفت: سازمان غذا و دارو برای اصلاح الگوی تغذیه مردم از طریق کاهش درصد قند، نمک و چربی در استانداردهای تولید موادغذایی و الزام کارخانجات موادغذایی به نصب بر چسب نشانگرهای رنگی روی محصولات غذایی اقدامات مؤثری انجام داده است.
به نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای توجه کنید
او افزود: نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای قرمز، نارنجی و سبز روی محصولات غذایی نصب شده و مشخص‌ می‌کند این ماده غذایی به چه میزان خطر دارد و یا تأمین‌کننده سلامت است تا به این وسیله مردم به سمت مصرف غذای سالم بروند.
عابدینی ادامه داد: مصرف‌کننده از طریق جدول نشانگرهای رنگی، میزان مصرف قند، نمک، چربی و اسید چرب ترانسی که از طریق مصرف فرآورده‌های غذایی دریافت می‌کند را می‌داند و از این طریق رژیم غذایی روزانه خود را مدیریت می‌کند.
مسئول واحد نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی شبکه بهداشت ملایر خاطرنشان کرد: در کل چراغ راهنمای تغذیه‌ای باعث تقویت نظارت مردم بر موادغذایی شده و از طریق کنترل و کاهش نامحسوس تبلیغات موادغذایی مضر موجب کاهش بیماری‌های مرتبط با غذا(بیماری‌های غیرواگیردار) می‌شود.
الگوی غذایی خود را بازنگری کنید
عابدینی یادآور شد: در آستانه ورود به سال جدید و عید نوروز هستیم بنابراین وقت آن است که یک بازنگری در الگوی غذایی و عادات و رفتارهای تغذیه‌ای خود انجام دهیم.
او افزود: از آنجا که در ایام نوروز مصرف موادغذایی آماده و نیم‌پز افزایش پیدا می‌کند، باید در خرید همبرگر آماده، گوشت‌های چرخ‌کرده، جوجه کبابی آماده طبخ و ماهی و محصولات گوشتی فریز شده دقت لازم به عمل آید.
از خرید موادغذایی فریز شده فله‌ای خودداری کنید
عابدینی اظهار کرد: گاهی برخی از محصولات گوشتی از زمان شروع فساد و لیز شدن توسط برخی فروشندگان سودجو به صورت فریز درآورده شده و در معرض فروش قرار می‌گیرد، در مورد گوشت و مرغ نیز ممکن است این اتفاق بیفتد بنابراین از خرید موادغذایی فریز شده که به‌صورت فله‌ای به فروش می‌رسند، جدا خودداری شود.

مسئول واحد نظارت بر موادغذایی و بهداشتی شبکه بهداشت ملایر گفت: این‌گونه محصولات با قیمت مناسب و ارزان فروخته می‌شود بنابراین از خرید شیر، سرشیر، خامه و پنیر محلی غیرپاستوریزه باید خودداری شود.او توصیه کرد: از خوردن غذاهای چرب، سرخ شده، شیرینی و شکلات اجتناب کرده و به جای مصرف نوشابه، از دوغ و نوشیدنی‌های کم کالری استفاده کنید.عابدینی هشدار داد: در صورت مصرف غذاهای کنسروی از سلامت آنها اطمینان حاصل کرده و در صورت مشاهده برآمدگی یا نشتی و زنگ‌زدگی از مصرف آنها خودداری شود.
او تأکید کرد: در هنگام خرید مواد غذایی فریز شده حتما از داشتن پروانه ساخت وزارت بهداشت مطمئن شده و تاریخ تولید و انقضای آن را کنترل کنید و برای پیشگیری از بیماری‌های انگلی و میکروبی از خوردن آب‌های جاری مثل آب رودخانه و یا شستن سبزی و میوه و موادغذایی در رودخانه‌ها خودداری کنید.
به گفته عابدینی،آجیل‌هایی که نم و رطوبت دارند، برای خرید مناسب نیستند و به‌طور معمول تخمه‌هایی که به دست رنگ پس می‌دهند و پسته‌هایی که بیش از حد قرمز باشند، از مصادیق آجیل‌های رنگی(رنگ شیمیایی) و غیربهداشتی هستند بنابراین از خرید مواد غذایی و شیرین و آجیل از دست‌فروش‌ها و یا اتومیبل‌هایی که داخل آنها مواد غذایی عرضه می‌شود، خودداری شود.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط انسانی