کد مطلب: 26928
  تاریخ انتشار:  1402/10/03 - 13:35


آلودگی هوای چین رکورد زد

برای اولین‌بار در دهه گذشته آلودگی هوای چین در سال ۲۰۲۳، تشدید شد.

برای اولین‌بار در دهه گذشته آلودگی هوای چین در سال ۲۰۲۳، تشدید شد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، آلودگی هوای چین در سال ۲۰۲۳، برای اولین‌بار در یک دهه گذشته بدتر شد و نتایج نشان داد، سال ۲۰۲۳ اولین سالی است که میانگین سطح آلودگی نسبت به سال گذشته -از آغاز مقابله با آلودگی در سال ۲۰۱۳- افزایش یافته است.

آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات‌متحده اظهار کرد که ذرات PM۲.۵، در صورت استنشاق، می‌تواند خطرات جدی برای سلامتی به همراه داشته باشد که با مرگ زودرس در افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی همچنین مشکلات تنفسی و سایر مشکلات سلامت مرتبط است.

کنسرسیومی بین‌المللی از دانشمندان آب و هوا در اوایل این ماه اعلام کرد که انتظار می‌رود چین در سال جاری شاهد افزایش ۴ درصدی انتشار دی اکسیدکربن سوخت‌های فسیلی باشد.

شهرهای چین ازجمله پایتخت آن، پکن زمانی به دلیل مه غلیظی که ساکنان آن‌ها را به ویژه در زمستان خفه می‌کرد، بدنام بودند اما این کشور پس از پیروزی در رقابت‌های المپیک زمستانی در سال ۲۰۱۵، تعطیلی ده‌ها کارخانه زغال سنگ و جابجایی صنایع سنگین، کارزار ضد آلودگی خود را افزایش داد.

این طرح، پیشرفت‌های قابل توجهی به همراه داشته اما کیفیت هوا اغلب کمتر از استانداردهای سازمان بهداشت جهانی باقی مانده است.

این یافته حاکی از آن است که ۸۰ درصد از مراکز استان‌ها، ازجمله پکن، در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال گذشته، افزایش سطح آلودگی را ثبت کردند. موجی از آلودگی شدید در اواخر اکتبر و نوامبر شمال چین را در بر گرفت و مقامات به ساکنان هشدار دادند که از فعالیت در فضای باز اجتناب کنند.

چین بزرگترین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در جهان است که باعث تغییرات آب و هوایی مانند انتشار دی اکسیدکربن می‌شود. جهش اخیر در تصویب نیروگاه‌های زغال‌سنگ بر این نگرانی‌ها افزوده است که چین از اهداف خود در به حداکثر رساندن انتشار گازهای گلخانه‌ای بین سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۰ عقب‌نشینی خواهد کرد و سال ۲۰۶۰، سال کربن خنثی خواهد بود.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان