کد مطلب: 25334
  تاریخ انتشار:  1402/05/09 - 13:05


طرح مدیریت پایدار جنگل‌های هیرکانی در حال تهیه است

در حال حاضر در اغلب شهرها سرانه فضای سبز بین ۶ تا ۷ متر است در صورتی که بر اساس قانون هوای پاک باید سرانه فضای سبز در سال ۱۴۰۶ به ۱۵ متر مربع برسد که در نظر داریم با همکاری شهرداری‌ها این اتفاق بیفتد.

معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: در حال حاضر در اغلب شهرها سرانه فضای سبز بین ۶ تا ۷ متر است در صورتی که بر اساس قانون هوای پاک باید سرانه فضای سبز در سال ۱۴۰۶ به ۱۵ متر مربع برسد که در نظر داریم با همکاری شهرداری‌ها این اتفاق بیفتد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، نقی شعبانیان روز دوشنبه ۹ مرداد در حاشیه رویداد ملی سلام جنگلبان در کرج در جمع خبرنگاران با اشاره به دو طرح کلی معاونت امور جنگل اظهار کرد: اولی تهیه طرح‌های مدیریت پایدار جنگل‌های هیرکانی است که از سال ۱۳۹۶ کلید خورده و بر اساس آن بهره برداری از جنگل‌های شمال کشور متوقف شده است.

وی ادامه داد: با توقف بهره برداری؛ ارزش‌های غیرچوبی جنگل برای مردم و مسئولین مشخص شد و از نگاه به جنگل به عنوان منبع صرف تامین چوب به نوعی عبور کردیم.

وی افزود: در ازای توقف بهره برداری قرار بود طرحی تحت عنوان مدیریت پایدار جنگل‌های هیرکانی تهیه شود که اگر به دنبال جنگل‌های پایدار هستیم باید شاخص‌های اکولوژیکی؛ اقتصادی و اجتماعی در آن به خوبی دیده شود.

وی خاطرنشان کرد: این طرح در حال تهیه است و در آن بر اساس شرایط توپوگرافی و پوشش گیاهی؛ ۱۰۴ حوزه در دو میلیون هکتار وسعت جنگل‌های هیرکانی دیده شده است.

این مسئول بیان کرد: این طرح ۱۰ ساله در سه فاز تعریف شده که فاز اول آن تقریبا به اتمام رسیده و فاز دوم آن در مراحل ابتدایی قرار دارد.

شعبانیان تصریح کرد: برای اجرای این طرح از توان سه بخش استفاده می‌شود که بخشی از آن را سازمان جنگل‌ها به صورت امانی اجرایی می‌کند؛ و دربخش‌های دیگر از دانشگاه‌ها و شرکت‌های توانمند کمک گرفته می‌شود.

وی تاکید کرد: محور اصلی این طرح‌ها بهره برداری از چوب جنگل‌ها نیست و بیشتر بر استفاده‌های دیگری که می‌توان از جنگل برد تاکید می‌شود.

وی عنوان کرد: در اجرای این طرح‌ها بر توانمندسازی جوامع محلی و بومی هم تمرکز شده و امیدواریم با اجرای درست شاهد حفظ و مدیریت جنگل‌های هیرکانی باشیم.

وی با اشاره به طرح مردمی یک میلیارد اصله درخت هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه در همه دنیا شاهد تخریب جنگل و درختان در تمام دنیا هستیم و طرق آمار فائو سالانه ۱۵ میلیارد اصله درخت در جهان از بین می رود.

شعبانیان توضیح داد: به دنبال کاهش درختان؛ شاهد افزایش معضلات زیست محیطی مثل آلودگی هوا، افزایش گازهای گلخانه ای، گسترش ریزگردها، فرسایش خاک، تغییر اقلیم و ... هستیم که عواقب ناگواری دارد.

این مسئول تصریح کرد: کشور ما هم از نظر منابع طبیعی وضعیت خوبی ندارد چون عمده عرصه‌های منابع طبیعی ایران در کمربند خشک و نیمه خشک قرار دارد.

وی گفت: برای جلوگیری از عواقب آسیب‌های ناشی از از بین رفتن درختان و جنگل‌ها، بنا شده تا سال ۲۰۳۰، هزار میلیارد درخت در کشورهای مختلف کاشته شود.

وی اظهار کرد: ایران هم از چنین طرحی استقبال کرده و بنا شده در بازه چهار ساله یک میلیارد اصله درخت در مناطق مختلف کشور کاشته شود.

وی بیان کرد: بخشی از این طرح به شکل زراعت چوب دیده شده تا فشار بر روی جنگل‌های طبیعی کشور برداشته شود و از طرف دیگر برای مردم درآمدزایی هم داشته باشد.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت افزایش سرانه فضای سبز در کشور گفت: در حال حاضر در اغلب شهرها این سرانه بین ۶ تا ۷ مترمربع است در صورتی که بر اساس قانون هوای پاک باید سرانه فضای سبز در سال ۱۴۰۶ به ۱۵ متر مربع برسد که در نظر داریم با همکاری شهرداری‌ها این اتفاق بیفتد.

وی در پاسخ به نحوه نگهداری یک میلیارد اصله درختی که قرار است کاشته شود گفت: این ظرفیت و زیرساخت در کشور وجود دارد و نگران حفظ و نگهداری از آنها نیستیم.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب