کد مطلب: 24253
  تاریخ انتشار:  1402/04/25 - 11:04


از کره جنوبی تا آمریکا در محاصره گرما و بلایای طبیعی

موج گرمای بی‌سابقه و طاقت‌فرسا در نقاط مختلف جهان در کنار گرمازدگی، فجایع زیست‌محیطیِ بزرگ دیگری را نیز به همراه داشته است.

موج گرمای بی‌سابقه و طاقت‌فرسا در نقاط مختلف جهان در کنار گرمازدگی، فجایع زیست‌محیطیِ بزرگ دیگری را نیز به همراه داشته است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)
، ژوئن ۲۰۲۳ (ماه گذشته میلادی) که عملا سه هفته آن هنوز بهار محسوب می‌شد، گرمترین ماه ژوئن در تاریخ هواشناسی اعلام شده است.

کارشناسان تصور می‌کنند که این رکورد گرمایی، حاصل پدیده «ال نینو» علاوه بر «گرمایش زمین به دلیل فعالیت‌های انسانی» است. به باور کارشناسان، ماه جاری ممکن است به داغ ترین ماه در حدود ۱۲۰ هزار سال پیش مبدل شود.

هشت سال گذشته داغ ترین سال های ثبت شده در تاریخ کره زمین بوده است. همچنین طبق گفته کارشناسان سازمان جهانی هواشناسی و اداره هواشناسی انگلیس، یکی از پنج سال آینده نیز تقریباً به طور قطع گرم‌ترین سالی بوده که تاکنون ثبت شده است و در همین حال دوره بین سال های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ میلادی گرم‌ترین دوره ثبت‌شده خواهد بود.

تغییرات اقلیمی نقش مهمی را در گرمایش زمین ایفا می‌کند. در همین حال عامل مهم دیگر بازگشت پیش بینی شده پدیده آب و هوایی ال نینو است. سازمان جهانی هواشناسی می‌گوید این ترکیب قرار است دمای جهانی را به رکورد جدیدی در پنج سال آینده برساند در حالی که کارشناسان آب و هوایی اظهار کرده‌اند که این اتفاق می‌تواند در سال جاری میلادی یا سال آینده میلادی (۲۰۲۴) رخ دهد.

کره جنوبی؛ سیل و مرگ دستکم ۳۳ نفر

در پی ادامه بارش‌های سیل آسا در مناطق مرکزی کره جنوبی، دستکم ۳۳ نفر جان باختند.

در حالی که جاری شدن سیل می‌تواند عوامل مختلفی داشته باشد، کارشناسان می‌گویند که گرمایش جهانی ناشی از تغییرات اقلیمی احتمال بارش‌های سیل‌آسا را بیشتر می‌کند. به باور کارشناسان هرچه هوا گرم تر شود، اتمسفر رطوبت بیشتری را در خود نگه می‌دارد.

در نتیجه بارندگی شدید در کره جنوبی مرکز استان «چونگ چئونگ شمالی» شاهد رانش زمین و سرریز شدن یک سد بزرگ بوده است.

به گفته مقامات، ۱۰ نفر تاکنون ناپدید و هزاران نفر دیگر مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند.

باران شدید طی دو هفته گذشته باعث سیل و رانش زمین در چندین کشور دیگر از جمله هند، چین و ژاپن نیز شده است.

عواقب گرما در ایتالیا؛ مرگ بر اثر گرمازدگی

در ادامه گرمای شدید در ایتالیا، در ۱۶ شهر این کشور از جمله مناطق توریستی رم، فلورانس و بولونیا هشدار قرمز هواشناسی صادر شده است.

این در حالی است که شماری از گردشگران در این کشور به دلیل گرمازدگی به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند.

همچنین چند روز قبل یک مرد ۴۴ ساله در یکی از شهرهای شمال ایتالیا بر اثر گرمازدگی مفرط جان باخته است.

دولت ایتالیا به افرادی که در مناطق قرمز زندگی می‌کنند توصیه کرده که بین ۱۱ قبل از ظهر تا شش عصر از قرار گرفتن در معرض تابش خورشید خودداری کرده و مراقب افراد مسن یا آسیب‌پذیر باشند.

کانادا؛ مرگ یک آتش‌نشان ۱۹ ساله

در کانادا نیز با موج گرما آتش‌های سوزی‌های جنگلی ادامه دارد.

در حال حاضر آتش در حدود ۹۰۰ منطقه در سراسر کانادا شعله‌ور شده و مهار ۵۶۰ مورد از این میان از دست خارج شده است.

همچنین یک آتش‌نشان ۱۹ ساله در جریان خاموش کردن آتش‌سوزی جنگلی در غرب کانادا جان باخته است.

«دوین گیل»، مشغول ماموریت در منطقه‌ای دورافتاده در نزدیکی «ریولستوک»، شهری در جنوب شرقی بریتیش کلمبیای کانادا بود که یک درخت سقوط و با او برخورد کرد. او سپس با هواپیما به بیمارستان منتقل شد اما در نهایت درگذشت.

«جاستین ترودو»، نخست‌وزیر کانادا این خبر را «دلخراش» توصیف کرده است.

تاکنون در نتیجه آتش‌سوزی‌های جنگلی در کانادا بیش از ۹/۸ میلیون هکتار زمین سوخته است. این بالاترین رقم در مقایسه با سال‌های گذشته بوده است.

یونان؛ مسدود شدن محبوب‌ترین نقطه گردشگری

دمای هوا در یونان نیز در روزهای اخیر به بیش از ۴۰ درجه سانتی گراد رسیده است. از همین رو «آکروپولیس»، محبوب‌ترین جاذبه گردشگری در آتن، پایتخت این کشور برای محافظت از بازدیدگنندگان در گرم‌ترین ساعات روز مسدود شد.

در روزهای اخیر، کمیته صلیب سرخ یونان برای تهیه بطری‌های آب و کمک‌های اولیه به افرادی که بر اثر گرما دچار تهوع و سرگیجه می‌شوند، در این مکان تاریخی که روی یک تپه مرتفع قرار دارد مستقر شده است.

همچنین به مردم توصیه شده است که روزانه حداقل دو لیتر آب بنوشند و از مصرف قهوه و الکل که باعث کم‌آبی بدن می‌شوند، خودداری کنند.

همزمان نگرانی‌ها در مورد افزایش خطر آتش‌سوزی به ویژه در نواحی این کشور که با وزش بادهای شدید رو به رو است، وجود دارد.

یونان در سال ۲۰۲۱ میلادی بر اثر موج گرمای استثنایی شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای بود.

آمریکا؛ افزایش بیماران گرمازده

در آمریکا نیز پیش‌بینی می‌شود که موج گرما در هفته جاری شدت یابد.

بر اساس پیش‌بینی‌ها حدود ۲۷ میلیون نفر در روزهای آینده در این کشور دمای بیش از ۴۳ درجه سانتی گراد را تجربه خواهند کرد. همچنین پارک‌ها، موزه‌ها، باغ‌وحش‌ها و مشاغل به دلیل گرمای شدید یا تعطیلی اعلام کرده‌ یا ساعات کاری‌شان را کاهش داده‌اند.

شماری از کافه‌ها نیز ساعات کاری خود را کاهش داده و گفته‌اند که دمای سوزان، آشپزخانه را برای آشپزها «غیرقابل تحمل» کرده است.

همزمان بیمارستان‌ها نیز شاهد افزایش مراجعین گرمازده بوده است. تاول در نتیجه آفتاب‌ سوختگی یکی از عوارض دیگری است که درباره آن هشدار داده شده است.

هلند: افزایش مرگ و میرها همزمان با تشدید گرما

آمارها نشان می دهد که در سه ماهه دوم سال جاری میلادی (۲۰۲۳)، بیش از ۳۹ هزار نفر در هلند جان خود را از دست داده‌اند و این افزایش آماری، همزمان با موج گرما در این کشور گزارش شده است.

کارشناسان می‌گویند: تعداد مرگ و میرها ۱۹۰۰ نفر یا ۵ درصد بیشتر از پیش‌بینی‌ها برای این بازه زمانی بوده است.

در سه هفته ژوئن (ماه گذشته میلادی)، مرگ و میر بیش از حد در بین افراد تحت مراقبت‌های پزشکی طولانی و سالمندان مشاهده شده است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان