کد مطلب: 24141
  تاریخ انتشار:  1402/03/30 - 10:46


۳۰ میلیون هکتار کشور تحت تاثیر «فرسایش بادی»

بر اساس مطالعات سال ۹۷ خسارت مستقیم ناشی از هجوم ماسه‌های روان به مناطق زیستی، مسکونی و تاسیسات زیربنایی سالانه بالغ بر ۶۰۰ میلیون دلار در سال برآورده شده است.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: بر اساس مطالعات بازنگری شناسایی کانون بحرانی فرسایش بادی کشوربه طور کلی در کل کشور مساحت مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی در ۲۲ استان کشور حدود ۳۰ میلیون هکتار تعیین شد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، عباسعلی نوبخت در مراسم روز جهانی مقابله با بیابان زایی و خشکسالی که امروز در سازمان منابع طبیعی برگزار شد، افزود: در محدوده کانونها که به آن بخش از مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی اطلاق می‌شود که به منابع زیستی و اقتصادی آن منطقه خسارت وارد می کند در کشور ۱۴ میلیون هکتار ارزیابی شده است.

وی در ادامه گفت: بر اساس مطالعات سال ۹۷ خسارت مستقیم ناشی از هجوم ماسه‌های روان به مناطق زیستی، مسکونی و تاسیسات زیربنایی سالانه بالغ بر ۶۰۰ میلیون دلار در سال برآورده شده است.

نوبخت افزود: اثربخشی این اقدامات شامل حفاظت از ۷۰۲۶ کیلومتر خطوط مواصلاتی و راهها، ۱۸۱۰ کیلومتر خطوط راه آهن ،۲۳ فرودگاه ، ۸۵۶۰ کیلومتر شبکه و کانالهای انتقال آب و آبیاری، ۶۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۸۷ شهر،‌۴۳۵۳ روستا ،۵۱ شهرک صنعتی، ۲۰ شهرک صنعتی است.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اضافه کرد: بر اساس مطالعات اطلس مناطق بیابانی ایران که در سال۹۱ برگزار شد، ۸۸.۷ درصد مناطق کشور تحت تاثیر بیابان‌زایی و تخریب سرزمین قرار دارد.

نوبخت در ادامه گفت: انجام بیش از ۸.۷ میلیون هکتار پروژه‌های اجرایی و ۱۳ میلیون هکتار مطالعات مناطق بیابانی در جهت فعالیت های بیابان‌زدایی در کشور انجام شده است. وی افزود: میزان مقابله با بیابان زایی سالانه ۳۰۰ هکتار است اما سالانه میزان بیابان زایی یک میلیون هکتار است. با برگزاری جلسات با محققان، تصمیم گیران و ... توجه به میزان خسارات بیابان زایی جلب کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: از ۱۶۵ میلیون هکتار از ‌مساحت ایران، ۱۳۵ تا ۱۳۷ میلیون هکتار آن منابع طبیعی است. ۳۲ میلیون هکتار اراضی بیابانی، ۱۲۵ میلیون هکتار قلمرو فرسایش آبی، ۳۰ میلیون هکتار قلمرو فرسایش بادی، ۱۴ میلیون هکتار کانون بحرانی گروه و غبار است.سالانه به‌طور متوسط ۴.۲ تن از این نواحی گرد و غبار تولید می‌شود.

رییس سازمان منابع طبیعی با اشاره به شعار روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی در سال جاری گفت: امسال بر نقش اصولی زنان در مدیریت پایدار سرزمین  و به ضرورت توجه خاص به جامعه زنان به عنوان تربیت کننده نسل آینده تاکید شده است.

نوبخت با اشاره به شعار روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی در سال جاری گفت: امسال بر نقش اصولی زنان در مدیریت پایدار سرزمین  و به ضرورت توجه خاص به جامعه زنان به عنوان تربیت کننده نسل آینده تاکید شده است.

وی تاکید کرد: فارغ از جریان اکوفمنیسم معتقدیم عدالت با برابری یکسان نیست. زنان در بسیاری از موقعیت ها توانمندتر و متعهدتر از مردان عمل می‌کنند. از سوی دیگر آموزش یک مرد، آموزش یک فرد است اما اما آموزش مادر به عنوان ستون اصلی کانون خانواده، آموزش خانواده به عنوان نهاد بنیادین اجتماع است بنابراین نقش مادر، زن و دختر به عنوان اصلی‌ترین عامل پایداری سرزمین را نمی‌توان نادیده گرفت چراکه آنان حافظ امنیت زیستی و غذایی هستند.

نوبخت در پایان اظهار کرد: استفاده از ظرفیت‌های زنان در قالب تعاونی‌ها، بهبود کمی و کیفی تولید روستایی لازم است مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب