کد مطلب: 24079
  تاریخ انتشار:  1402/03/18 - 10:26


گرما تهدیدی برای سبد غذایی

گرمای بی‌سابقه، گندم و عرضه جهانی غذا را تهدید می‌کند.

گرمای بی‌سابقه، گندم و عرضه جهانی غذا را تهدید می‌کند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، جهان در حال گرمتر شدن است و شاید می‌توان گفت که تنها مرتبط با روزهای تابستانی نیست و این یک تغییر پیچیده و جهانی است که الگوهای فصلی را تغییر می‌دهد، شرایط آب‌وهوایی شدید، خشکسالی‌های شدید و امواج گرما را تشدید می‌کند و در نتیجه بر عرضه مواد غذایی ما تأثیر می‌گذارد.

این مطالعه بر روی احتمال افزایش دماهای شدید به ویژه با تمرکز بر مناطق تولید گندم ایالات‌متحده و چین متمرکز است که می‌تواند عملکرد محصول را تخریب کند. میانگین دمای سطح جهانی در دهه گذشته ۱.۱ درجه سانتی‌گراد بالاتر از دمای بین سال‌های ۱۸۵۰ و ۱۹۰۰ بوده است.

اگر به محصولات گندم زمستانه نگاه کنیم. آنها رشد خود را در پاییز آغاز می‌کنند و تابستان بعد برداشت می‌شوند. دمای بالای بهار، زمانی که گیاه در حال گلدهی است، می‌تواند بر رشد گندم تأثیر بگذارد. رکوردشکنی گرما اغلب با رکوردشکنی خشکسالی همزمان می‌شود. این دو تهدید در کنار هم می‌توانند فصل رشد را به شدت کاهش دهند.

با توجه به اینکه ایالات‌متحده و چین تولیدکنندگان غلات قابل توجهی برای جهان هستند، شکست همزمان محصول یا شکست همزمان با سایر محصولات اصلی می‌تواند بر قیمت و در دسترس بودن مواد غذایی جهانی تأثیر زیادی بگذارد.

علاوه بر این، نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که تغییرات آب‌وهوایی ممکن است بروز آفات و بیماری‌هایی را که بر گندم تأثیر می‌گذارند تشدید کند و به چالش‌های پیش روی تولید گندم بیفزاید. تغییر الگوی آب‌وهوا همچنین می‌تواند چرخه‌های معمول کاشت و برداشت را مختل کند و باعث عدم اطمینان بیشتر کشاورزان شود.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ در Nature Climate Change منتشر شد و نشان می‌دهد که اگر دمای کره زمین تا دو درجه سانتی‌گراد افزایش یابد، عملکرد گندم به طور متوسط ۶ درصد در سطح جهان کاهش می‌یابد. این کاهش ممکن است قابل‌توجه به نظر نرسد اما با توجه به میلیاردها نفری که به گندم به‌عنوان غذای اصلی متکی هستند، تأثیر آن می‌تواند قابل توجه باشد.

کشاورزان و محققان برای کاهش این اثرات، در حال بررسی راهبردهای مختلف سازگاری هستند و اقدام اجتماعی جهانی مورد نیاز است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط انسانی