کد مطلب: 22733
  تاریخ انتشار:  1401/12/19 - 19:09


مشکلات محیط زیستی به مرزهای سیاسی محدود نمی‌شود

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست اقدامات ایران برای حفظ تنوع زیستی و پیشگیری از تغییرات آب و هوایی را تشریح کرد.

معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست اقدامات ایران برای حفظ تنوع زیستی و پیشگیری از تغییرات آب و هوایی را تشریح کرد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،
علی سلاجقه در مراسم افتتاحیه کنفرانس بین المللی «همکاری در زمینه امنیت غذایی در بستر تغییرات اقلیمی» که در ترکمنستان در حال برگزاری است، اظهارکرد: تاثیر تغییرات آب و هوایی آنقدر آشکار و شدید شده است که ما باید به صورت فعال، موثر، کارآمد و سریع واکنش نشان دهیم.


وی افزود: مشکلات محیط زیستی به مرزهای سیاسی محدود نمی‌شود و حمایت و تقویت از همکاری‌های چندجانبه منطقه‌ای و بین المللی برای غلبه بر چالش‌های مشترک از اهمیت حیاتی برخوردار است.


رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پیامدهای ناگوار تغییرات اقلیمی و آب و هوایی بر کشورمان، تصریح کرد: ما مصمم هستیم اقدامات موثرتری برای حفاظت از محیط زیست و حفظ امنیت غذایی کشور انجام دهیم و به خوبی می‌دانیم که برای دستیابی به این هدف باید با سایر کشورها به ویژه کشورهای همسایه خود همکاری کنیم.


معاون رییس جمهور در ادامه گفت: دنیا نیازمند اتخاذ تصمیمات جدی و در زمان مناسب است تا از وقوع فجایعی که مرتبط با سوءتغذیه جوامع و فقر که رسیدن به اهداف توسعه پایدار را تحت تاثیر قرار خواهد داد و روند رسیدن به آن را کند خواهد کرد، جلوگیری شود.

سلاجقه پیشنهاد کرد: برای رسیدن به یک رویکرد مشترک و هماهنگ، پیشنهاد می‌کنم که مکانیزم همکاری امنیت غذایی در بستر تغییرات اقلیم شکل بگیرد. این مکانیزم می‌تواند با همکاری بخش‌های دولتی، غیردولتی، علمی و سازمان‌های بین المللی با همکاری بخش خصوصی ایجاد شود.

تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم تغییرات اقلیمی


وی همچنین در دومین سخنرانی خود در این کنفرانس با اشاره به تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم تغییر اقلیم، اظهارکرد: تغییر اقلیم با تاثیر بر عملکرد محصولات زراعی به صورت مستقیم و افزایش دما و تغییر در الگوهای بارش، تشدید رویدادهای حدی چون سیل، خشکسالی، گرد و غبار، اثرگذاری بر آب در دسترس، گسترش آفات و بیماری‌ها، افزایش گونه‌های مهاجم و... بصورت غیر مستقیم امنیت غذایی را در همه چهار بعد آن اعم از در دسترس بودن، دستیابی پذیر بودن، بهره برداری و ثبات، تحت الشعاع قرار داده است، به نوعی که همه گروه‌های آسیب‌پذیر در کشورهای شمال و جنوب را در مقیاس متفاوت، هم از بعد اقتصادی و هم سلامت در معرض خطر قرار داده است.


سلاجقه افزود: این چالش حتی دستیابی به اهداف توسعه پایدار خصوصا فقرزدایی، رفع گرسنگی و سوءتغذیه، برابری جنسیتی و کاهش نابرابری ها را دچار نقصان کرده است.


رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: ایران با اقلیمی خشک و نیمه خشک و با توجه به تخمین افزایش دمای آن بیش از حد متوسط جهانی، بیش از پیش با معضلات محیط زیستی ناشی از تغییر اقلیم مواجه است. دولت جمهوری اسلامی ایران، علیرغم تحمیل تحریم‌های اقتصادی، فناوری و دانش و شرایط نابرابر موجود، علاوه بر بهبود فرآیند چرخه تأمین، ارتقای حاصلخیزی زمین‌های زراعی، مدیریت بهینه مراتع و توسعه گلخانه‌ها را در دستورکار قرار داده است.


به گفته معاون رییس جمهور، اکنون قانون امنیت غذایی کشور برای هدفمند کردن اقدامات در حال اجرا در راستای تقویت امنیت غذایی و رفع موانع تولیدات کشاورزی اعم از کاربری اراضی، حمایت از کشاورزان و تولید کنندگان محصولات زراعی، تعریف نظام جامع عرضه و تقاضا و ... در فرآیند تصویب در مجلس قانونگذاری کشور است.


سلاجقه با اشاره به اجرای طرح کاشت یک میلیارد نهال با همکاری فائو و با محوریت عمل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برای مقابله با بیابان‌زایی و افزایش سطح جنگل در بازه زمانی چهارساله در سراسر کشور، گفت: این طرح در راستای تحقق قانون هوای پاک کشور و تعهدات داوطلبانه کشور به UNCCD و به صفر رساندن تخریب سرزمین کلید خورده است. از جمله اهدافی که از اجرای این طرح به دنبال دستیابی آن هستیم، احیاء و گسترش جنگل‌ها و فضاهای سبز شهری به میزان 1.44 میلیون هکتار، کنترل 170 میلیون تن گرد و غبار در منطقه منبع، جذب 150 میلیون تن گازهای گلخانه‌ای، کاهش 25 میلیون تنی فرسایش خاک در سال، تولید حدود دو میلیارد متر مکعب آب شیرین با توجه به نقش جنگل در چرخه آب است که همه این موارد به حفظ تنوع زیستی و اهداف پیشگیری از تغییرات آب و هوایی کمک خواهد کرد.


وی افزود: با توجه به ضرورت ارتقای دانش فنی افراد متخصص و دانش عمومی همه مردم به خصوص جوامع محلی و نیز ضرورت اولویت اقدام در حوزه سازگاری با تغییر اقلیم با در نظر داشتن اصل مسئولیت های مشترک اما متمایز و نیز تعهد کشورهای توسعه یافته بر تأمین مالی و انتقال فناوری به کشورهای در حال توسعه، بر نقش کلیدی سازمان‌های بین المللی در توسعه کانال های ارتباطی، مدیریت و انتقال دانش و نیز معرفی تجربیات موفق تأکید می‌کنم.


بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، سلاجقه در حاشیه برگزاری این کنفرانس با وزیر کشاورزی و محیط زیست تاجیکستان و معاون رییس جمهور ترکمنستان در امور کشاورزی و محیط زیست دیدار و گفت و گو کرد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری