کد مطلب: 22709
  تاریخ انتشار:  1401/12/14 - 15:29


برنامه‌ریزی برای بیابان‌زدایی در ۳ میلیون هکتار/ ساخت بیشتر صنایع در عرصه‌های منابع طبیعی

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: با پیگیری‌های انجام شده نیز مجلس تصویب کرده است تا اعتبارات مورد نیاز برای آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی به‌صورت سالانه حدود ۳۰۰ میلیون یورو به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اختصاص یابد.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: با پیگیری‌های انجام شده نیز مجلس تصویب کرده است تا اعتبارات مورد نیاز برای آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی به‌صورت سالانه حدود ۳۰۰ میلیون یورو به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اختصاص یابد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، عباسعلی نوبخت در نشست خبری هفته منابع طبیعی و آبخیزداری که امروز با شعار درخت برای زندگی، با هم بکاریم برای ایران سرسبز- ایران قوی در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری برگزار شد، درباره برنامه‌های آبخیزداری اظهار کرد: در ایران میزان بیابان‌هایی که سالانه تولید می‌شود حدود یک میلیون هکتار است و باتوجه به اعتباراتی که در اختیار داریم می‌توان سالانه ۳۰۰ هزار هکتار مسئله بیابان‌زایی را مدیریت کرد اما تمام این فعالیت‌ها بدون فعال کردن بخش مدیریت جامع آبخیز غیر ممکن است بنابراین بخش آبخیزداری فعال شد و خوشبختانه در این زمینه موفق شدیم و موافقت‌نامه‌های اجرایی نیز مبادله شده است و برنامه‌ریزی کشور در قالب برنامه‌های پنج ساله طی برنامه هفتم و هشتم انجام می‌شود که بر اساس آن هم مطالعات و هم اجرای ۹۰ میلیون هکتار طی ۱۰ سال به پایان می‌رسد.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده نیز مجلس تصویب کرده است تا اعتبارات مورد نیاز برای آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی به‌صورت سالانه حدود ۳۰۰ میلیون یورو به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اختصاص یابد. فعالیت‌هایی در حوزه مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز در سه حوزه ارومیه، اترک و گرگان‌رود به‌صورت پایلوت برنامه‌ریزی و اعتباراتی نیز برای آن دریافت شده است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در خصوص فعالیت‌های بیابان‌زدایی نیز گفت: در حوزه بیابان‌زدایی حدود ۳ میلیون هکتار عرصه‌های بیابانی انتخاب و مصوب شده است تا فعالیت‌های بیابان‌زدایی در این مناطق انجام شود. برای احیا و غنی‌سازی مراتع کشور نیز ۵۰ میلیون هکتار عرصه در قالب یک برنامه پنج ساله برنامه‌ریزی شده است که به بهترین نحو انجام شود.

وی  حفاظت از منابع طبیعی را موضوعی بسیار مهم توصیف و اظهار کرد: خوشبختانه سامانه «مدیریت جامع زمین» برای حفاظت از مراتع ایجاد شده است که این سامانه دو زیرسامانه دارد. یکی از این زیرسامانه‌ها برای پایش است و هر کدام از بخش‌های کشور که چه در حوزه منابع طبیعی باشد و چه نباشد، از طریق ماهواره پایش می‌شود و اطلاعاتش برای پیگیری‌های روند آن به ادارات کل منابع طبیعی و شهرستان‌ها ارسال می‌شود بنابراین تمام مناطق توسط این سامانه قابل رصد است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه با راه‌اندازی این سامانه‌ها، رسیدگی به تقاضاها اداره‌محور نخواهد بود، تصریح کرد: تمام دستگاه‌هایی که اقداماتشان مرتبط با «زمین» است و تقاضای عرصه دارند، می‌توانند از طریق این سامانه‌ها کارهای خود را پیگیری کنند.

نوبخت درباره صنایعی که میزان تولید کربن بالایی دارند اظهار کرد: بیشتر صاحبان صنایع، عرصه‌هایی را که برای صنایع خود گرفتند، عرصه‌های منابع طبیعی است بنابراین تفاهمنامه‌های محتلفی را با صنایع ساخته شده در  منابع طبیعی در جهت نهالکاری منعقد کرده‌ایم. تاکنون ۱۹ تفاهمنامه منعقد شده که یکی از آن‌ها با به هلدینگ خلیج فارس بوده است. ما می‌بینیم یک صنعت میزان تولید کربن آن بالا است و از طرفی می‌بینیم که کاشت نهال یکی از کارهای کاهش کربن است. چه اتفاقی می‌افتد اگر این صنایع مسئولیت کاشت نهال را بپذیرند تا میزان تولید کربن را کاهش دهند؟

وی افزود: ما جلسات بسیار زیادی با وزارت نیرو داشتیم و یکی از معاونان وزارت نیرو به صراحت اعلام کرد که ۱۴۶ هزار  کیلومتر رودخانه جاری داریم که اکثرا دائمی و برخی فصلی هستند و می‌توان از ظرفیت‌های آن‌ها استفاده کرد.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری ادامه داد: ما ۱۲۶ نهالستان داشتیم که بسیاری از آن‌ها به سمت متروکه شدن می‌رفت و وقتی این برنامه آغاز شد با کمک بسیاری از مردم در حال احیا هستند.

وی درباره تنوع گونه‌هایی که کاشته می‌شود و دلایلی که نشان دهنده اهمیت کاشت نهال است، گفت: گونه‌های کاشته شده مناطق جنوبی با گونه‌های مناطق شمالی باید متفاوت باشد. شاید هزاران دلیل بتوان آورد که این کار انجام نشود اما دلایل بسیاری نیز وجود دارد که بنا بر آن باید نهالکاری انجام شود. تمام انتقادات سازنده و پذیرفتنی است. به این صورت که اگر در سال اول خطای ما ۸۰ درصد باشد در سال‌های بعد میزان آن کاهش می‌یابد و در سال‌های بعد نیز این کار نیک ادامه داشته باشد.

نوبخت تاکید کرد: ما آسیب شناسی‌های لازم را در خصوص چرایی شکست طرح‌های قبل انجام داده‌ایم. ما حدود ۳ میلیون و ۶۰۰ هکتار زمین در عرصه‌های منابع طبیعی داریم که باید نهالکاری را در آن‌ها انجام دهیم تا وضعیت آبخوان‌ها را به تعادل برسانیم. چطور عربستانی که کویری و خشک است می‌تواند در سطح گسترده نهال بکارد اما ما نمی‌توانیم یک میلیارد نهال بکاریم که اینقدر مورد نقد واقع می‌شویم؟

وی در پایان اظهار کرد: حتی اگر بذرهایی که در بستر رودخانه‌های مناطق ایرانی تورانی روییده را زنده در بیاوریم و در عرصه‌های دیگر بکاریم همین الان‌ هم یک میلیارد اصله نهال را داریم. می‌شود این طرح را اجرا کرد حتی اگر شکست بخوریم هم می‌توانیم در صورت داشتن اراده با قدرت بیشتری این کار را انجام دهیم.
ثبت ۱۳۵ میلیون هکتار از عرصه‌های ملی در سامانه کاداستر

در بخش دیگری از این نشست حسین میر رجبی - معاون حفاظت و امور اراضی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری - درباره مسئله کاداستر اظهار کرد: یکی از طرح‌های موفقی که سازمان منابع طبیعی در حوزه عرصه‌های منابع طبیعی داشت مسئله کاداستر است. از ۱۳۷ میلیون هکتار از عرصه‌های ملی ما حدود ۱۳۵ میلیون هکتار در سامانه کاداستر ثبت شده است و ۱۳۳ میلیون هکتار آن سند مالکیت تک برگ به نمایندگی سازمان منابع طبیعی به حاکمیت دولت جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است. همین تثبیت حاکمیت دولت و سند دار کردن کمک بزرگی به تثبیت اراضی ملی است.

وی در پایان گفت: ما اختلافاتی را در اجرای قوانین با برخی افراد داشتیم. با این حال  حدود ۶۰۰۰ هکتار از اراضی مورد اختلاف به عنوان اراضی ملی ثبت شد. موضوع سنددار کردن اراضی طبیعی نیز تا ۱۴۰۴ به پایان خواهد رسید.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب