کد مطلب: 22682
  تاریخ انتشار:  1401/12/08 - 14:31


بهار بی‌موقع و هشدار پیامدهای اقلیمی در آمریکا

با اینکه هنوز نزدیک به یک ماه تا فرارسیدنِ فصل بهار در نیم‌کره شمالی باقی مانده است، بخش‌هایی از آمریکا از همین حالا با نشانه‌های آغاز فصل بهار روبرو شده‌اند؛ واقعیتی که به گفته کارشناسان، از پیامدهای تغییرات اقلیمی خبر می‌دهد.

با اینکه هنوز نزدیک به یک ماه تا فرارسیدنِ فصل بهار در نیم‌کره شمالی باقی مانده است، بخش‌هایی از آمریکا از همین حالا با نشانه‌های آغاز فصل بهار روبرو شده‌اند؛ واقعیتی که به گفته کارشناسان، از پیامدهای تغییرات اقلیمی خبر می‌دهد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، روزنامه گاردین روز گذشته (یکشنبه) در گزارشی به آشکار شدن بی‌سابقه نشانه‌های بهاری در این ماه از سال در ایالت‌هایی مانند نیویورک، مریلند، کارولینای شمالی، اوهایو، تگزاس و آرکانزاس اشاره کرد؛ مثلا شکوفه‌ کردن درختان در نیویورک یا سبز شدن برگ‌ درخت‌های سرخ افرا در کارولینای شمالی.

زمستان امسال هوا در بسیاری از نقاط آمریکا گرم‌تر از حدی بوده است که پیش‌بینی می‌شد. گرچه این وضعیت بسیاری از مردم را خوشحال کرده است اما بسیاری دیگر این ‌را نشانه بحران تغییرات اقلیمی می‌دانند و نگران هستند.

نیویورک، پرجمعیت‌ترین شهر آمریکا، جزو چندین شهری بود که ماه پیش گرم‌ترین ژانویه تاریخ ثبت‌شده خود را از سر گذراند. حال و هوای نیویورک این روزها کاملا بهاری است و کارشناسان می‌گویند در ۴۰ سال گذشته که نشانه‌های فصلی به دقت ثبت شده‌اند، چنین چیزی سابقه نداشته است.

در بسیاری از بخش‌های شرق و جنوب شرق آمریکا از جمله بخش‌هایی از مرکز ایالت تگزاس و جنوب شرقی آرکانزاس نیز بهار دست‌کم ۲۰ روز زودتر از موعد رسیده است. نشانه‌های مشابهی نیز در جنوب اوهایو و مریلند گزارش شده است.

به گزارش روزنامه ایندیپندنت، "ترزا کریمینز"، مدیر شبکه سراسری پدیده‌شناسی‌ و دانشمند زیست‌محیطی در دانشگاه آریزونا در این باره گفت: این موضوع کمی نگران‌کننده است و قطعا با زمان معمولی فرا رسیدن بهار مطابق نیست. شاید با توجه به مسیری که سیاره‌مان در آن قرار گرفته، جای تعجب نباشد.

منطقه شمال شرق آمریکا به زمستان‌های سخت معروف است اما امسال میلیون‌ها نفر چنان سرمایی در این فصل حس نکرده‌اند. تمام ایالت‌های منطقه موسوم به "نیوانگلند" از جمله ایالت‌های ماساچوست و نیوهمپشر، گرم‌ترین ژانویه ثبت‌شده‌ خود را در ۱۵۵ سال گذشته از سر گذرانده‌اند. در نیویورک نیز ژانویه‌ امسال عموما گرم و کم‌برف و دما حدود ۱۰ درجه بالاتر از متوسط تاریخی بود. در منطقه دریاچه‌های آب شیرین نیز در ماه فوریه شاهد کمبود یخ در قیاس با دوره‌های زمانی مشابه بودیم.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان