کد مطلب: 22677
  تاریخ انتشار:  1401/12/07 - 15:10


چالش‌های حفاظت از تالاب‌های ایران چیست؟

رئیس گروه برنامه‌ریزی و مدیریت زیست بومی دفتر تالاب سازمان حفاظت محیط زیست افزایش تعداد و تنوع مصرف‌کنندگان یا به عبارت دیگر بهره‌برداران و افزایش روند استفاده از منابع را از جمله چالش‌های حفاظت از تالاب‌ها دانست.

رئیس گروه برنامه‌ریزی و مدیریت زیست بومی دفتر تالاب سازمان حفاظت محیط زیست افزایش تعداد و تنوع مصرف‌کنندگان یا به عبارت دیگر بهره‌برداران و افزایش روند استفاده از منابع را از جمله چالش‌های حفاظت از تالاب‌ها دانست.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، ژاله امینی در نوزدهمین همایش ملی ارزیابی اثرات محیط زیستی ایران با رویکرد تالاب‌های ایران و تغییرات اقلیمی که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، افزایش تعداد و تنوع مصرف‌کنندگان یا به عبارت دیگر بهره‌برداران و افزایش روند استفاده از منابع را از جمله چالش‌های حفاظت از تالاب‌ها دانست و گفت: همین چالش‌ها از سال ۱۹۷۰ منجر به از دست رفتن بیش از ۳۵ درصد تالاب‌ها در دنیا شده است.

رئیس گروه برنامه‌ریزی و مدیریت زیست بومی دفتر تالاب سازمان حفاظت محیط زیست بهره‌مندی از نگاه اکوسیستمی، حفظ کارکردهای اکوسیستم، برقراری تعادل میان حفاظت و بهره‌برداری خردمندانه و پایدار، توجه به مسایل اجتماعی و به اشتراک گذاشتن منافع مدیریت غیرمتمرکز را از جمله راهکارهای برون رفت از این شرایط برشمرد.

رئیس گروه برنامه‌ریزی و مدیریت زیست بومی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تشریح رویکرد این سازمان برای حفاظت و مدیریت تالاب‌ها، بر اهمیت مدیریت مشارکتی در حفاظت و احیای منابع طبیعی مشترک و تالاب‌ها تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه تا کنون برای بیش از ۴۰ تالاب کشور برنامه مدیریت زیست بومی تدوین و تصویب شده است، اظهار کرد: برنامه مدیریت زیست‌ بومی بر اساس رویکرد اکوسیستمی و با تاکید بر مشارکت تمامی ذی‌نغعان به‌ویژه جوامع محلی تدوین و اجرایی می‌شود.

امینی در ادامه گفت: حفظ و احیای تالاب‌ها بدون مشارکت تمام ذی‌نفعان در اجرای اقدام‌های اولویت‌دار ممکن نیست و از این رو ضروری است تمامی نهادها و دستگاه‌های مرتبط نگاهی ویژه به این موضوع در برنامه‌ریزی‌های کلان خود داشته باشند.

همچنین، یوسف‌علی احمدی - معاون طرح حفاظت از تالاب‌های ایران - در این نشست با اشاره به اینکه این طرح از سال ۱۳۸۴ و بر اساس همکاری شکل گرفته میان سازمان حفاظت محیط زیست، برنامه توسعه ملل متحد و ... با هدف حذف دائمی تهدیدها و به‌طور کلی پایداری و بقای اکوسیستم‌های تالابی ایران فعالیت خود را شروع کرد، گفت: این طرح در تالاب‌های منتخب پریشان، شادگان و دریاچه ارومیه در حال اجراست.

احمدی تاکید کرد: طرح تلاش می‌کند با فراهم آوردن بستر مناسب برای مشارکت ذینفعان دولتی و غیر دولتی و با به کارگیری رویکرد اکوسیستمی در سطوح محلی، حوضه آبریز و ملی، دلایل تخریب تالاب‌های ایران را به‌صورت ریشه‌ای شناسایی و رفع کند.

معاون طرح حفاظت از تالاب‌های ایران افزود: تجربه‌های کسب شده از اجرای این طرح‌ها در قالب معرفی و استقرار رویکرد زیست‌ بومی و فراهم کردن ساز و کارهای قانونی برای اجرایی شدن به سایر تالاب‌های کشور گسترش داده می‌شود.

وی توسعه مدیریت پایدار آب و خاک از طریق اجرای طرح‌هایی همچون استقرار کشاورزی پایدار و تنوع بخشی به معیشت‌های سازگار با منابع تالابی را برخی دیگر از اقدام‌های اجرایی طرح برشمرد و اظهار کرد: به طور نمونه طرح تالاب برای اجرای پروژه استقرار کشاورزی پایدار در حال حاضر  ۲۵۴ روستای حوضه آبریز دریاچه ارومیه، ۱۶ روستای حوضه تالاب بختگان و ۱۶ روستای حوضه تالاب شادگان را تحت پوشش قرار داده است.

در حاشیه این نشست، نمایشگاهی از تولیدات مختلف سازمان حفاظت محیط زیست و طرح حفاظت از تالاب‌های ایران همچون بازی کودکان، کتاب، بروشور حاوی اطلاعات تالاب‌ها جهت آشنایی و بهره‌مندی شرکت‌کنندگان همایش برگزار شد.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، تالاب‌ها، تغییرات اقلیمی،گرمایش جهانی و ارزیابی اثرات محیط زیستی طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی، خدمات بوم‌شناختی در ارزیابی اثرات محیط زیستی با تاکید ویژه بر خدمات اکوسیستمی تالاب‌ها، دیپلماسی محیط زیست، منافع ملی و تعهدات بین‌المللی از جمله محورهای نوزدهمین همایش ملی ارزیابی اثرات محیط زیستی ایران بود.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط دریایی