کد مطلب: 22676
  تاریخ انتشار:  1401/12/07 - 14:40


تولید گازهای گلخانه‌ای عامل افزایش ۵ درجه‌ای سالانه دما

رییس سازمان هواشناسی با تاکید بر تاثیر فعالیت‌های انسانی بر تغییرات اقلیمی اظهار کرد: بر اساس بررسی‌ها، دمای هوا به‌صورت سالانه ۱.۵ تا ۵ درجه سانتیگراد افزایش خواهد داشت.

رییس سازمان هواشناسی با تاکید بر تاثیر فعالیت‌های انسانی بر تغییرات اقلیمی اظهار کرد: بر اساس بررسی‌ها، دمای هوا به‌صورت سالانه ۱.۵ تا ۵ درجه سانتیگراد افزایش خواهد داشت.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، سحر تاجبخش در اولین کنفرانس ملی دیپلماسی و چالش‌های فرامرزی زیست‌محیطی که امروز در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد با بیان اینکه سال جاری با وجود بارندگی‌های اخیر به دلیل خشکسالی‌های پی در پی ۱۴.۵ درصد کاهش بارندگی داریم، اظهار کرد: طی ۵۰ سال گذشته میزان تبخیر و تعرق سالانه پنج میلیمتر و دمای کشور سالانه ۰.۶ درجه سلسیوس افزایش یافته است بنابراین افزایش دما، افزایش تبخیر و کاهش بارندگی‌ها نشان‌دهنده تداوم خشکسالی است. هرچند در سال جاری بارندگی‌هایی داشتیم اما به دلیل خشکسالی‌های پی در پی همچنان با کم آبی مواجهیم و الزام مصرف بهینه آب وجود دارد.

وی افزود: در آمارها و نقشه‌ها روند افزایش دما از سال ۱۷۵۰ تا ۲۰۲۰ مشاهده می‌شود و جهش قابل ملاحظه دمایی از سال ۱۹۹۰ رخ داده است که تمامی این آمارها نشان‌دهنده نقش بسیار پررنگ انسان در افزایش قابل ملاحظه دما است.

رییس سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه در منطقه غرب و مرکز آسیا جریانات گرمایی و بارش‌های سیل‌آبی به‌شدت افزایش یافته است، گفت: آنچه که از روند تغییرات اقلیمی انتظار می‌رود این است که  اگر تولید گازهای گلخانه‌ای به همین شکل ادامه یابد، گرمایش جهانی تا دو درجه سانتیگراد نیز افزایش خواهد یافت.

وی با تاکید بر اینکه پیش‌بینی‌ها تا سال ۲۱۰۰ و به صورت احتمالی تعریف شده است، اظهارکرد: روند افزایش بارش‌های حدی تا ۴ درجه سانتیگراد است و در منطقه ما به خصوص در جنوب کشور بیشتر خواهد شد. اقیانوس‌ها تیز تحت تاثیر تغییرات اقلیمی قرار گرفته‌اند که این تغییرات کاهش یخ‌ها، کاهش PH آب اقیانوس‌ها، افزایش تراز و ارتفاع آب دریا را شامل می‌شود که باعث نگرانی جدی کشورهایی است که مردم آن‌ها در سواحل زندگی می‌کنند.

تاجبخش گفت: به احتمال زیاد رویدادهای فرین جوی  (حوادث جوی نادر و دور از شرایط بهنجار ) بارش روزانه به ازای هر یک درجه افزایش دما تشدید شود و تعدد همچنین وقوع چرخندهای شدید حاره‌ای و بیشینه سرعت باد پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: در واقع افزایش میانگین دمای سطح جهانی، نسبت به سطح قبل از صنعتی شدن بر فرایندهای درگیر در بیابان‌زایی و کمبود آب، تخریب زمین، فرسایش خاک، از دست دادن پوشش گیاهی، آتش سوزی، آب شدن لایه منجمد شمالی  و امنیت غدایی تاثیر می گذارد.

رییس سازمان هواشناسی با تاکید بر اینکه تمام پیش‌بینی‌ها چه در مقیاس‌های کوتاه مدت و چه بلندمدت به صورت احتمالی انجام می‌شود، گفت: پیش‌بینی‌ها به این صورت است که در میانگین دمای سالانه به‌صورت خوشبینانه ۱.۵ و به‌صورت بدبینانه ۵ درجه سانتیگراد افزایش خواهد یافت و بارش‌ها نیز به‌صورت سیلابی خواهد بود اما این بارش‌ها در شمال کشور مشاهده نخواهند شد.

وی ادامه داد: تغییرات اقلیمی بر موارد بسیار زیاد و مهمی از جمله به خطر افتادن امنیت غذایی، کاهش کیفی و کمی آب، افزایش دمای سالانه تا ۵.۲ درجه تا آخر قرن، افزایش بیماری، از بین رفتن جرم و یخ‌های شمال و جنوب تاثیرگذار است. ما در زمین، اقیانوس‌ها و مناطق قطبی که کنترل محیط زیست را بر عهده دارند، وضعیت نامساعدی داریم و به‌طور قطع افزایش دمای خشکی‌ها مربوط به بعد از انقلاب صنعتی است.

 تاجبخش در پایان تصریح کرد: چشم انداز وخیمی از وضعیت کره زمین در برابر ما است. اگر افزایش دما به بالای ۴ درجه سانتیگراد افزایش یابد، یعنی بازه خشکسالی‌ها از دو ماه به ۱۰ ماه افزایش می‌یابد، زندگی پستانداران به خطر می‌افتد و آتش‌سوزی جنگل‌ها از ۴۱ درصد به حدود ۹۰ درصد افزایش می‌یابد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری