کد مطلب: 22674
  تاریخ انتشار:  1401/12/07 - 13:23


تقدیم لایحه تغییر اقلیمی به مجلس؛ به‌زودی

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه محیط زیست مسئله درون مرزی نیست و کاملا پیوسته است، اظهار کرد:بیش از ۹۵ درصد آنچه در تغییر اقلیم تاثیر می‌گذارد مربوط به فعالیت‌های انسانی است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه محیط زیست مسئله درون مرزی نیست و کاملا پیوسته است، اظهار کرد:بیش از ۹۵ درصد آنچه در تغییر اقلیم تاثیر می‌گذارد مربوط به فعالیت‌های انسانی است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، علی سلاجقه در اولین کنفرانس ملی دیپلماسی و چالش‌های فرامرزی زیست محیطی که امروز( ۷ اسفند) در دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد،اظهار کرد: محیط زیست یک مسئله پیوسته است. در آیه قرآن کریم به تنوع زیستی اشاره شده است که شما را در گونه‌های مختلف آفریدیم برای اینکه معرفت یابید. تئوری انشقاق، اشتراکات انسان‌ها را محدود کرده است اما از بین نمی‌برد.

وی ادامه داد: در این راستا وزارت امور خارجه با سازمان حفاظت محیط زیست  - که حداقل در ۱۵ کنوانسیون مختلف و کمیته‌های مختلف عضو است - همکاری و همراهی مناسبی دارد. وزارت امورخارجه یکی از بزرگ ترین دستگاه‌ها است که در درون و برون مرزها فعال است و در دولت سیزدهم نیز شاهد همکاری مناسب وزارت امورخارجه و سازمان محیط زیست بوده‌ایم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر فرمایش مقام معظم رهبری در بند ۱۵ سیاست‌های ابلاغی در حوزه محیط زیست گفت: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری، سازمان محیط زیست باید پیشقراول باشد و این مقدمه‌ای در پیشقراولی سیاسی است.

وی ادامه داد: امروزه تحریم‌های ظالمانه ما را به‌شدت تحت فشار قرار می‌دهد. اجلاس ۲۱ تیرماه ۱۴۰۱ منجر به ایجاد صندوق منطقه‌ای محیط زیست شد که در نتیجه این اجلاس‌ها، برگزاری نشست بین المللی گرد و غبار در ۱۴۰۲ مقرر شد. اطمینان داریم که  این نشست‌ها مسیر را برای حل مشکلات دیگر هموار می‌کند. محیط زیست یک مسئله پیوسته است نه درون مرزی و/// آنچه که در آر سی پی ششم نشان داده می‌شود که بیش از ۹۵ درصد آنچه در تغییر اقلیم تاثیر می‌گذارد، مربوط به فعالیت‌های انسانی است.

سلاجقه با تاکید بر اینکه محیط زیست ایران باید سالم باشد و کلیدواژه‌های مترقی به دنیا دهد، اظهار کرد: برای داشتن محیط زیست سالم باید نشست‌های تغییر اقلیم، گرد و غبار، آلودگی جوی، آلودگی منابع آبی و... برگزار شود. کنوانسیون راپمی یک کنوانسیون رها شده بود که هفته گذشته اولین نشست کارشناسی آن برگزار شد. ما در مسئله آب مشکل داریم و قبل از اینکه کشورهای دیگر وارد شوند و با ارائه راهکار مشکلات منطقه‌ای ایجاد کنند باید خودمان راهکارهای جدی برای رفع مشکل داشته باشیم.

 وی ادامه داد: سرنوشت ما انسان‌ها را به اینجا کشانده و مولفه‌های محیط زیستی توانسته ما را در کنار هم قرار دهد اما تغییر اقلیم موجب حذف بشریت و در نتیجه از بین رفتن طبیعت، گونه‌های گیاهی و جانوری و.. می‌شود. باید تدابیری اندیشید و امیدوارم روندی که در پیش گرفته شده است، ادامه یابد و ایران در فعالیت‌های محیط زیستی پیشگام باشد.

سلاجقه در پایان با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در خدمت شما است، تصریح کرد: پیش‌نویس لایحه مربوط به تغییرات اقلیمی آماده شده است و تلاش می‌کنیم این لایحه را به زودی به مجلس تقدیم کنیم. در برنامه هفتم بودجه نیز باید مسائل مربوط به محیط زیست، تغییرات اقلیمی، آلودگی هوا و... به خوبی ابلاغ شود و امیدوارم این هم افزایی‌ها خروجی‌هایی داشته باشد که تکالیف مناسبی برای ما ابلاغ شود.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری