کد مطلب: 22389
  تاریخ انتشار:  1401/09/27 - 12:17


کاشت ۲۵۰ میلیون اصله نهال تا سال آینده

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان اینکه طی سال گذشته ۶۰۰۰ هکتار نهالکاری انجام شده است، گفت: در تمام این فعالیت‌ها پویش‌های مردمی اهمیت بسیار بالایی دارند.

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان اینکه طی سال گذشته ۶۰۰۰ هکتار نهالکاری انجام شده است، گفت: در تمام این فعالیت‌ها پویش‌های مردمی اهمیت بسیار بالایی دارند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، روز یکشنبه (۲۷ آذر) مراسمی با عنوان پویش ایران سرسبز، ایران قوی و یک نهضت جهادی با حضور دستگاه‌های مختلف دولت با عنوان طرح نهضت جهادی تولید و کاشت یک میلیارد اصله نهال طی یک برنامه چهارساله برگزار شد که با ۳۰ میلیون اصله نهال شروع خواهد شد و تا سال آینده به ۲۵۰ میلیون اصله نهال خواهند رسید.

۶۶ دستگاه برای اجرای این طرح همکاری می‌کنند. باتوجه به اهمیت رفع آلودگی هوا توسط درخت و نهال و تولید آب به وسیله درخت‌ها، این طرح اهمیت بالایی دارد و بحث نگهداشت نهال‌ها علاوه بر کاشت آن‌ها با کمک ۶۶ نهاد همچون وزارت آموزش و پرورش و... از جمله اهداف این نشست است.

کامران پورمقدم - رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری- در حاشیه این جلسه درباره اقدامات انجام شده در سال گذشته در خصوص کاشت نهال اظهار کرد: با همکاری تمامی دستگاه‌های عضو، سال گذشته حدود ۶۰۰۰ هکتار عملیات بذرکاری و نهالکاری در عرصه‌های جنگلی و مرتعی انجام و این عرصه‌ها با کمک نیروهای جهادی و مردمی و دستگاه‌ها احیا شد.

وی افزود: در شهریورماه سال گذشته برنامه‌ریزی‌هایی برای پویش‌های مردمی انجام شد و اولین کار ما برای بذرکاری در جنگل‌های زاگرس کلید خورد و با استقبال خوبی از سوی مردم و سازمان‌های مردم نهاد، آموزش و پرورش و... همراه بود.

به گفته رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال در نتیجه این برنامه ریزی‌ها در دی ماه نهالکاری در کل کشور آغاز و در تمام نقاط کشور این عملیات انجام شد. نکته قابل توجه این است که این اقدامات مقطعی نبود و ادامه داشت و منتهی به هفته منابع طبیعی شد و درختکاری، بذرکاری و پویش‌های مردمی را جشن گرفتیم.

وی ادامه داد: در سال جاری نیز به دستور رئیس جمهوری و تدابیر رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری موضوع کاشت یک میلیارد نهال آغاز شده است. امیدواریم که پویش‌های مردمی با قدرت بیشتری شکل گیرد و از آن‌ها استفاده شود.

پورمقدم تاکید کرد: سال گذشته چون به یکباره وارد این برنامه شدیم، برنامه ریزی‌های اولیه مشکل بود و به لحاظ مکان‌یابی، بذرها، نهال‌ها و گونه‌هایی که باید تهیه می‌شد در محدودیت بودیم ولی در سال جاری گونه‌های اقتصادی که به‌صورت گونه‌های چندمنظوره می‌توان از آن‌ها استفاده کرد، در نهالستان‌های ما تولید شده است و می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

وی افزود:طی یک ماه گذشته در جنگل‌های خارج از شمال نقشه‌های پتانسیل کاشت نهال را تهیه کردیم که تا دو هفته دیگر نیز در سامانه ژئوپورتال سازمان بارگذاری خواهد شد. در کنار تهیه این نقشه‌ها تعیین گونه و پتانسیل‌یابی منطقه نیز آغاز شده است.

رضا بیانی در ادامه این نشست با بیان اینکه تاکنون جلسات بسیاری در شورای عالی امنیت ملی برگزار شده و همکاری‌های بسیاری نیز صورت گرفته است، اظهار کرد: ما به دستگاه‌ها ورود و جلسات متعددی با آن‌ها برگزار کردیم و امکانات آن‌ها را سنجیدیم و با توجه به ظرفیت‌های سال گذشته سازمان منابع طبیعی، برنامه‌ای را در کشور از ۸ آذر تا اواخر اسفند تعریف کردیم. در حوزه نهالکاری در مسیر کربلا، در استان‌های ایلام، کرمانشاه و خوزستان و بیشتر در ایلام نیز اقدامات بسیاری انجام شد.

مدیرکل منابع طبیعی استان تهران ادامه داد: سال گذشته نیز با پشتیبانی دکتر نوبخت اقدامات خاصی را پیش بردیم. تنها یکی از این مباحث نهالکاری بود، مسائل دیگری همچون ترسیب کربن دردستور کار قرار گرفت.

وی افزود: ۵۰ مورد سند هم در این خصوص منتشر و برنامه‌ریزی شود و امیدواریم که این اسناد و طرح‌ها اجرایی شود.

بیانی ادامه داد: درباره مسئله آب هجمه‌های بسیاری وجود دارد. ما پنج ناحیه رویشی داریم و میزان بارندگی در کشور تنها ۱۸۰ میلیمتر بوده اما برخی مناطق دیگر نیز هستند که ۷۰۰ میلیمتر، ۸۰۰ میلیمتر و یا ۳۵۰ میلیمتر هم بارندگی داشته‌اند که تمام آن احصا و برنامه‌ریزی شده است. باتوجه به وسعت کشور و مناطق رویشی که وجود دارد، امیدوایم بیش از ۳.۵ میلیون در هکتار جنگلکاری را با تعهدی که نسبت به کاهش آلودگی هوا و ترسیب کربن داریم بتوانیم داشته باشیم.

وی تصریح کرد: ما اگر حتی یک میلیارد نهال بکاریم یک مساحت ۴ میلیونی را نهالکاری کرده‌ایم و تنها برای رفع آلودگی هوای تهران، حدود ۱.۵ میلیون هکتار باید جنگلکاری کنیم تا بتوانیم آلودگی هوا را کاهش دهیم.

مدیرکل منابع طبیعی استان تهران با تاکید بر اینکه ایران جزو هفت کشور آلوده‌کننده در جهان است، اظهار کرد:ایران سالانه حدود ۴۵۰ میلیون تن آلودگی تولید می‌کند. با توجه به صنایعی که داریم و برای اینکه بتوانیم در سطح جهانی صاحب نظر باشیم باید به موضوع تجارت کربن ورود کنیم.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب