کد مطلب: 22015
  تاریخ انتشار:  1401/06/29 - 14:20


تغییرات اقلیمی تهدیدکننده سلامت و بقای درختان شهری

کارشناسان بر اساس نتایج یک بررسی تاکید کردند: تغییرات اقلیمی، سلامت و بقای درختان شهری را به خطر می‌اندازد.

کارشناسان بر اساس نتایج یک بررسی تاکید کردند: تغییرات اقلیمی، سلامت و بقای درختان شهری را به خطر می‌اندازد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، نتایج یک بررسی حاکی از آن است: تغییرات اقلیمی سلامت و بقای درختان شهری را تهدید کرده به طوریکه بیش از نیمی از گونه‌ها گرمای هوا را احساس میکنند.

درختان بلوط، افرا، صنوبر، نارون، کاج و شاه بلوط از جمله بیش از ۱۰۰۰ گونه درختی هستند که به دلیل تغییرات آب و هوایی در معرض خطر قرار دارند. کارشناسان خواهان حفاظت بهتر از گونه‌های موجود و کاشت گونه های مقاوم به خشکی هستند.

محققان استرالیایی اظهار داشتند: در حال حاضر بسیاری از درختان در مناطق شهری به دلیل تغییرات آب و هوایی تحت فشار هستند و با گرمتر و خشک شدن وضعیت جوی، تعداد گونه های در معرض خطر افزایش پیدا میکند.

آنان تاکید کردند: درختان شهری می توانند سلامت جسمی و روانی شهروندان را بهبود بخشند و اثرات افزایش دما را کاهش دهند.

در این بررسی کارشناسان از پایگاه داده ای استفاده کردند که اطلاعات مربوط به بیش از ۴۰۰۰ درخت و درختچه مختلف کاشته شده در ۱۶۴ شهر در ۷۸ کشور را ثبت کرده است تا تاثیر احتمالی گرمایش زمین بر درختان کاشته شده در کنار خیابان ها و پارک ها را ارزیابی کنند.

از ۱۶۴ شهری که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، بیش از نیمی از گونه های درختی در برخی از شهرها به دلیل افزایش دما و تغییرات بارندگی در معرض خطر هستند و پیش بینی میشود تا سال ۲۰۵۰ این نسبت به بیش از دو سوم افزایش پیدا کند.

تهدید اقلیمی برای این گونه ها در مناطق شهری به ویژه در شهرهای مناطق گرمسیری و کشورهای آسیب پذیر مانند هند، نیجر، نیجریه و توگو بالاست.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان