کد مطلب: 21985
  تاریخ انتشار:  1401/06/23 - 15:29


بازسازی خسارات سیل فیروزکوه به تاسیسات محیط زیستی

سیل مردادماه امسال در شهرستان فیروزکوه، موجب تخریب تعدادی از آبشخورهای حیات وحش و آسیب به یکی از پاسگاه محیط بانی این شهرستان شد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: سیل ویرانگر شهرستان فیروزکوه در کنار خسارت‌ها و تلفات به جای گذاشته آسیب‌هایی هم در حوزه محیط زیست به همراه داشت که این موضوع و اقدامات انجام شده در آخرین نشست بررسی مشکلات سیل شهرستان فیروزکوه به ریاست استاندار تهران بررسی شد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، علیرضا مزینانی در این‌خصوص اظهارکرد: سیل مردادماه امسال در شهرستان فیروزکوه، موجب تخریب تعدادی از آبشخورهای حیات وحش و آسیب به یکی از پاسگاه محیط بانی این شهرستان شد.

وی افزود: با توجه به گرمای هوا و ضرورت تامین آب برای حیات وحش منطقه، به‌سرعت موضوع بازسازی آبشخورهای آسیب دیده و احیای آبشخورهای جدید در دستورکار قرار گرفت و خسارت‌های فنی وارده به برخی از آبشخورها تا جای ممکن رفع شد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه به علت حجم گل و لای جابجا شده برخی از تاسیسات و تجهیزات آبشخورهای حیات وحش در این میان مدفون شده و عملا کارایی خود را از دست داده است، ادامه داد: در این زمینه کار جانمایی آبشخورهای جدید به انجام رسیده است و به‌زودی برنامه ساخت و احداث آن‌ها آغاز خواهد شد.

مزینانی همچنین با بیان اینکه خوشبختانه در جریان این سیل تلفاتی در حیات وحش منطقه نداشتیم، گفت: این سیل همچنین آسیب‌هایی به تاسیسات آبرسانی و ساختمان پاسگاه محیط بانی تنگه واشی وارد کرده که موضوع در حال پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه هنگام بروز بسیاری از بلایای طبیعی محیط بانان سازمان  حفاظت محیط زیست به علت حضور در مناطق، اولین دیده‌بان‌ها و حسگرهای طبیعی محسوب می‌شوند و به این علت نیازمندی به حمایت‌های بیشتر محسوس است، تصریح کرد: در سیل ویرانگر فیروزکوه نقش محیط بانان در امدادرسانی و حضور داوطلبانه و اولیه مشهود بود و در این رابطه تلاش شد تا جای امکان به مردم آسیب دیده کمک میدانی شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان تهران از اجرای برنامه پاکسازی بوستان قیطریه با مشارکت خانه نجات ایران به مناسبت روز جهانی پاکسازی زمین در روز شنبه (۲۳ شهریورماه) در این شهرستان خبر داد .

علی روشنی - ضمن تاکید بر اهمیت و نقش آموزش عمومی در مراقبت از محیط زیست و پرهیز از رهاکردن زباله در طبیعت گفت: بسیاری از زباله‌ها و مواد دور ریختنی به‌خصوص کیسه‌های پلاستیکی و فیلتر سیگار بلای جان طبیعت و غذای بعضی از حیوانات شده‌اند و از این رو آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به محیط زیست وارد می‌کنند.

وی با اشاره به اهمیت گرامیداشت برنامه‌های مناسبتی برابر تقویم ملی و جهانی محیط زیست و اجرای برنامه‌های نمادین برای جلب مشارکت عمومی اظهارکرد: امروز و همزمان با روز جهانی پاکسازی زمین برنامه‌ای با همکاری سازمان مردم نهاد خانه نجات در بوستان قیطریه انجام شد و طی آن هزاران فیلتر سیگار از روی زمین پاکسازی شد.

روشنی با اشاره به تاثیر سازمان‌های مردم نهاد در جامعه گفت: امروزه بیش از گذشته به مشارکت سمن‌ها برای حل مشکلات محیط زیست نیازمند هستیم که در این راستا ایجاد زیرساخت‌های مناسب، ترسیم چارچوب‌های همکاری و تعامل مثبت در راستای قوانین ناظر بر حفظ محیط زیست باید در برنامه‌های اولویت دار قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان تهران، بختیاری - مدیر عامل سازمان مردم نهاد خانه نجات - نیز در حاشیه این برنامه گفت: حدود ۶۰ میلیون طرفدار و فعال محیط زیست در ۱۸۰ کشور جهان در روز جهانی پاک‌سازی طبیعت زباله‌های رها شده در خیابان‌ها، رودخانه‌ها، ساحل دریاها، جنگل‌ها، صحراها و... را جمع آوری می کنند تا سهمی هر چند ناچیز در پاکیزه سازی زمین داشته باشند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب