کد مطلب: 20373
  تاریخ انتشار:  1401/03/18 - 16:09


آب مهم‌ترین چالش امروز کشور است

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: بحران آب مسئله‌ای است که باید به طور جدی به آن توجه شود.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: بحران آب مسئله‌ای است که باید به طور جدی به آن توجه شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، احمدرضا لاهیجان‌زاده ظهر امروز (۱۸ خردادماه) در جلسه شورای محیط‌زیست استان زنجان، ضمن تبریک دهه کرامت و میلاد با سعادت امام هشتم امام رضا (ع)، اظهار کرد: در تقویم سازمان حفاظت محیط‌زیست، میلاد امام رضا (ع) به عنوان روز ‌محیط‌بان نیز شناخته می‌شود. تاکنون در حوزه محیط‌زیست حدود ۱۵۰ شهید و بیش از ۳۰۰ نفر مصدوم و جانباز داشته‌ایم؛ محیط‌بانان را مظلوم می‌نامیم؛ چرا که تاکنون برخی از شهدا و جانبازان موفق به کسب عنوان شهید و جانباز نشدند.

وی با اشاره اینکه باید به مسائل محیط‌زیستی بیشتر توجه شود، تصریح کرد: از خط قرمزها در همه آستانه‌های مربوط به محیط‌زیست عبور کرده‌ایم و آسیب‌های محیط‌زیستی به حوزه‌های دیگری نیز از جمله حوزه اجتماعی وارد شده است.

لاهیجان‌زاده با بیان اینکه سیاست‌های کلی حفاظت محیط‌زیست در سال ۱۳۹۴ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ شده است، یادآور شد: ۱۵ سیاست در این حوزه تبیین شده و هیچ نقطه‌ای مغفول نمانده و یک جامع‌نگری اتفاق افتاده است. قابل ذکر است با ورود دستگاه قضایی به حوزه محیط‌زیست، دستگاه‌ها موظف به عمل هستند و عملکرد دستگاه‌ها از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ باید ارسال شود وگرنه ترک فعل است. همچنین طبق ماده ۱۲۳ برنامه ششم توسعه، سیاست‌های کلی برنامه ششم و سایر سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری لازم‌الاجرا است.

وی با اشاره به اهمیت بحران آب، تشریح کرد: بحران آب، بحرانی است که امروزه باید مورد توجه قرار گیرد. منابع آب چندین دهه کشور تا سال ۹۹ به میزان ۳ میلیارد مترمکعب بوده است. تا اواخر جنگ تحمیلی سفره‌های آب زیرزمینی وضعیت خوبی داشت و در ۵۰ سال گذشته ۲۵ مترمکعب از حجم آب‌های زیرزمینی کم شده است. میزان برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی در استان زنجان ۱۶۶ درصد، یعنی ۶۶ درصد بیشتر از برنامه‌ریزی‌های ابلاغی است. در حال حاضر ۱۰۱ شهر در وضعیت قرمز تنش آبی هستند. استان زنجان نیز در آستانه مرحله تنش آبی است. طبق استانداردهای جهانی اگر کشوری حداکثر ۴۰ درصد از منابع آب تجدیدشونده خود را مصرف کند، دچار تنش آبی خواهد شد، در حالی که ایران ۹۰ درصد این منابع را مصرف می‌کند.

این مسئول با بیان اینکه برای مدیریت بهتر مسائل آب، ستادی با عنوان سازگاری با کم‌آبی تشکیل شده است، ادامه داد: آب، مهم‌ترین چالش کشور است. اتفاقاتی در حوزه آب افتاده که برخی از آن‌ها غیرقابل جبران بوده و جبران برخی دیگر نیز به هزینه‌های زیادی نیاز دارد، ضمن اینکه میانگین بارندگی‌ها در درازمدت کاهش یافته است.

لاهیجان‌زاده با اشاره به مقایسه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر ایران با ترکیه گفت: این میزان تا سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ در شرایط یکسانی بوده اما در سال ۲۰۲۰ فقط توانسته‌ایم ۸۵۰ مگاوات برق تولید کنیم، در حالی که ترکیه توانسته است ۱۵ هزار و ۵۰۰ مگاوات تولید برق داشته باشد.

وی در ادامه افزود: بحران تغییر اقلیم امروزه در تمام جهان و ایران در حال وقوع است. در ایران باید یک آمادگی کامل مثل آمادگی جنگی داشته‌ باشیم تا بتوانیم شرایط خود را با تغییر اقلیم مطابقت دهیم. کانون‌های گرد و غبار با منشاء خارجی، کشور و حتی استان زنجان را نیز تحت تاثیر قرار داده است. در حال حاضر ۵۶ میلیون هکتار کانون گرد و غبار خیز داخلی داریم.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه فرونشست زمین در اغلب دشت‌های کشور اتفاق می‌افتد و شرایط در برخی استان‌ها مانند کرمان و اصفهان نگران‌کننده است، خاطرنشان کرد: کشور از سال ۱۳۷۹ وارد خشکسالی شده و به جز سال ۱۳۹۸ که پرآب بود، در سایر سال‌ها خشکسالی کماکان دامن کشور را گرفته و همه سیاست‌گذاری‌ها باید بر اساس وضعیت منابع آبی کشور باشد. پیش‌بینی می‌شود که این وضعیت تا سال ۲۰۳۰ و حتی ۲۰۵۰ میلادی ادامه داشته باشد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب