کد مطلب: 20173
  تاریخ انتشار:  1401/02/11 - 11:40


از قاچاق خودرویی چوب تا بیماری «ذغالی» درختان «زاگرس»

در حال حاضر بیماری ذغالی و آفات مختلف نزدیک به یک میلیون هکتار از جنگلهای زاگرس را متأثر کرده و در بخش وسیعی از آن هم شاهد خشکی و مرگ درختان هستیم.

عضو پیشین شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه جنگلهای زاگرس آسیب بسیار زیادی از گرم شدن کره زمین دیدند، گفت: در حال حاضر بیماری ذغالی و آفات مختلف نزدیک به یک میلیون هکتار از جنگلهای زاگرس را متأثر کرده و در بخش وسیعی از آن هم شاهد خشکی و مرگ درختان هستیم.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، مرتضی ابراهیمی رُستاقی با بیان اینکه فشار بهره برداری و جمعیت بر جنگلهای هیرکانی طی دو سه سال اخیر افزایش یافته اما بهره برداری‌ها در زاگرس از قدیم الایام وجود داشته و سابقه طولانی دارد، اظهار کرد: جنگلهای زاگرس در ۵۵۰۰ سال قبل به اوج تکامل خود رسیدند و قادر به پایدار ماندن هم بودند اما به دلیل افزایش جمعیت و مسائل مختلف، بهره برداری وسیعی از آن صورت گرفت بطوریکه در حال حاضر کمتر از نیمی از مساحت جنگلهای اولیه یعنی حدود ۵. ۵ میلیون هکتار باقی مانده است.

عضو پیشین شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری کشور خاطرنشان کرد: متأسفانه سراسر جنگلهای زاگرس با فشار چرای دام مواجه است بطوریکه اجازه رویش حتی یک نهال هم به آن داده نمی‌شود.

ابراهیمی رستاقی از قاچاق چوب با ماشین سواری و همچنین زراعت و شخم زنی در شیب بسیار بالا در جنگلهای زاگرس سخن گفت و افزود: متاسفانه عده‌ای با ماشین سواری چوب قاچاق می‌کنند و چیزی در کف جنگل باقی نمی‌ماند و نهایتاً هم درختان دچار ضعف فیزیولوژیک می‌شوند.

وی اظهارکرد: وضعیت جنگلهای زاگرس طوری شده که دیگر توان تولید چوب و انجام وظایف زیست محیطی و تأمین علوفه دام‌ها و معیشت مردم را ندارد.

ابراهیمی رستاقی که در برنامه‌ای رادیویی سخن می‌گفت،  وضعیت جنگلهای خارج از شمال کشور را بسیار بدتر از جنگلهای شمال عنوان کرد و گفت: جنگلهای زاگرس حتی از نظر تاریخی هم از یک سابقه بهره‌برداری طولانی برخوردارند.

وی افزود: تاریخ مدون ما از زاگرس و دامنه‌های آن است بطوریکه عمده‌ی تمدن‌های سرزمین و عمده جمعیت در همین کانون شکل گرفتند و همین موضوع، دائماً جنگلهای زاگرس را با امر بهره برداری مواجه کرده است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب