کد مطلب: 20137
  تاریخ انتشار:  1401/02/05 - 09:44


جلوگیری از گسترش بیابان‌زایی، اولویت مهم سازمان منابع طبیعی است

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: جلوگیری از گسترش بیابان‌زایی یکی از ضرورت‌های کشور و از مهمترین اولویت‌های سازمان منابع‌ طبیعی است.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: جلوگیری از گسترش بیابان‌زایی یکی از ضرورت‌های کشور و از مهمترین اولویت‌های سازمان منابع‌ طبیعی است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، مسعود منصور روز یکشنبه در سومین جلسه ستاد ملی سیاستگذاری و هماهنگی مدیریت پدیده گرد و غبار که با حضور دکتر علی سلاجقه معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و دستگاه‌های عضو برگزارشد، گفت: اگر در حوزه‌ای برای جلوگیری از بیابانی‌شدن اقدامات احیایی و بازسازی انجام شود و در بخش دیگر گسترش بیابان‌زایی صورت گیرد قطعاً از اهدافی که دنبال می شود دور خواهیم شد و این نکته‌ای است که کنوانسیون مقابله با بیابان‌زایی به عنوان یک مرجع بین‌المللی روی آن تاکید دارد و می‌بایست مورد تاکید مسئولان کشور و این ستاد نیز قرار بگیرد.

منصور افزود: بسیاری از گرد و غبارهایی که وارد کشورمان می‌شود و مردم را آزار می‌دهد منشاء خارجی دارد و باید در جلسه ستاد و دولت در خصوص راهکارهای جلوگیری از آن بحث و بررسی شود.

رئیس سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه مدیریت پایدار سرزمین طیف وسیعی از اقدامات نظیر آبخیزداری و آبخوانداری، مدیریت مراتع و احیای مناطق بیابانی را شامل می‌شود، گفت: پژوهش‌ها نشان می‌دهد که عملیات آبخیزداری سالانه می‌تواند ۸ تا ۹ میلیون هکتار فرسایش خاک را کاهش دهد و برای حفاظت آب و خاک تا کنون در ۳۳ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور طرح‌های آبخیزداری اجرا شده است، این درحالیست که این اقدامات باید در ۱۲۵ میلیون هکتار دیگر انجام شود.

منصور در ادامه این نشست از ممیزی ۸۲ میلیون هکتار از مراتع کشور خبر داد و افزود: دامداران این عرصه‌ها همگی احصا و شناسایی شده و برای آنها پروانه چرا صادر شده است، ضمن اینکه از دو سال گذشته تا کنون در اقدامی جهشی از سوی سازمان برای ۴۲ میلیون هکتار از مراتع کشور طرح مرتعداری تهیه شده است.

به گفته مسعود منصور در ۸.۷  میلیون هکتار از عرصه‌های بیابانی عملیات مقابله با بیابان‌زایی از قبیل ایجاد بادشکن، قرق، نهال‌کاری و مدیریت رواناب انجام شده است که توانست اراضی بیابانی را تثبیت کند.

منصور با اشاره به اقدامات گذشتگان در حوزه بیابان گفت: اگر اقدامات فعالیت‌های بیابان‌زدایی در دهه ۴۰ در استان‌های کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان و هرمزگان نبود بسیاری از زیرساخت‌های کشور مورد آسیب جدی قرار می‌گرفت.

مسئول اول منابع‌طبیعی کشور در آماری اعلام کرد: ۷۰۲۶ کیلومتر از راه‌های مواصلاتی،۱۸۱۰ کیلومتر راه آهن، ۲۳ فرودگاه ۱۲۴۰ کیلومتر رودخانه و ۸۵۵۶۰ کیلومتر کانال انتقال آب و ۶۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی روستاها بر اثر اقدامات بیابان‌زدایی در ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از عرصه های بیابانی در امان مانده‌اند.

منصور با اشاره به تدوین و ابلاغ سند مدیریت مشارکتی مناطق بیابانی در سال ۱۴۰۰ که زمینه‌ استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی، نهادهای جامعه مدنی، مردم، خیرین و دستگاه‌های اجرایی را فراهم نموده است، گفت: در سال گذشته در قالب الگوهای مشارکتی، ۸۵ هزار هکتار مقابله با بیابان‌زایی، ۱۲ هزار هکتار جنگل‌کاری و ۱۰۰ هزار هکتار آبخیزداری اجرا شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری، انجام اقدامات بیولوژیکی و نهالکاری، اجرای مرتعداری تلفیقی و تولید گیاهان دارویی و تشدید اقدامات حفاظتی و تهیه طرح و تعیین مجری از جمله رویکردهایی بود که توسط رییس سازمان منابع طبیعی در این نشست مطرح شد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب