کد مطلب: 16272
  تاریخ انتشار:  1400/02/19 - 14:21


احیای دست کم ۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی کشور در سال جاری

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از به‌روزرسانی دستورالعمل‌های فنی و اجرایی در بخش بیابان خبرداد.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از به‌روزرسانی دستورالعمل‌های فنی و اجرایی در بخش بیابان خبرداد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، وحید جعفریان افزود: مطالعه، شناسایی و مدیریت پدیده بیابان‌زایی و کنترل فرسایش بادی در مناطق بیابانی کشور از جمله وظایفی است که با سیاستگذاری و برنامه‌ریزی از سوی سازمان جنگل‌ها در دفتر امور بیابان مدیریت می‌شود.

وی دسترسی سریع کارشناسان و دست‌اندرکاران بخش بیابان‌زدایی به شاخص‌های فنی و اجرایی به‌روز و کارآمد را ضروری دانست و گفت: شاخص های فنی و به‌کارگیری روش‌های نوین می‌تواند به اجرای این پروژه‌ها در حداقل زمان ممکن سرعت ببخشد.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با تاکید بر اینکه دستورالعمل‌های فنی و اجرایی بر اساس آخرین دستاوردهای علمی و تجارب پروژه های موفق در کشور و جهان تهیه شده  است، از لحاظ کردن فناوری‌های جدید مقابله با فرسایش بادی برای به‌روزرسانی نرم‌های عملیات اجرایی خبر داد و اظهارکرد: ضابطه‌مند کردن دستورالعمل‌های فنی و اجرایی بخش بیابان با استفاده از بادشکن‌های زنده و غیرزنده، نهالکاری و مراقبت و آبیاری، مدیریت جنگل‌های دست‌کاشت بیابانی، مدیریت رواناب، حفاظت و قرق، بذرپاشی و بذرکاری از ابتدای سال ۱۴۰۰ در حال اجراست.

مدیرکل دفتر امور بیابان در ادامه تصریح کرد: به‌کارگیری شاخص‌ها و روش‌های جدید علاوه بر کاهش هزینه‌ها و ارتقای اثربخشی، بخشی از نیازهای فنی و اجرایی نیروهای دست اندرکار بیابان زدایی و کنترل فرسایش بادی کشور را تامین می‌کند.

به گفته جعفریان، مهمترین رویکرد این دستورالعمل‌ها بر پایه مشارکت مردم تعریف شده و متاثر از سیاست ها و برنامه های چهارده گانه سازمان جنگل ها در سال ۱۴۰۰ است. ‌

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی سازمان جنگل‌ها وی در پایان اظهارکرد: در سال جاری حداقل ۵۰ هزار هکتار از عرصه های بیابانی کشور با مشارکت مستقیم مردم، جوامع محلی و بهره برداران مورد حفاظت، احیا و بهره برداری پایدار قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب