کد مطلب: 1582
  تاریخ انتشار:  1393/11/09 - 15:06


مدیرکل محیط زیست خوزستان:

آلودگی هوای اهواز به بالاترین میزان در سال جاری رسید

کاهش شدید رطوبت خاک علت اصلی فعال شدن کانون های ریزگرد در اهواز

ساعت 12:30 پنجشنبه 9 بهمن ماه میزان غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 10 میکرون در کلانشهر اهواز به بیش از 10 هزار میکروگرم بر متر مکعب رسید که بالاترین میزان غلظت ثبت شده در سال جاری محسوب می شود.

ساعت 12:30 پنجشنبه 9 بهمن ماه میزان غلظت غبار در کلانشهر اهواز به بیش از 10 هزار میکروگرم بر متر مکعب رسید که بالاترین میزان غلظت ثبت شده در سال جاری محسوب می‌شود.

احمدرضا لاهیجان زاده - مدیرکل محیط زیست خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، گفت: به علت وزش باد شدید از صبح پنجشنبه شاهد پدیده گرد و غبار در اهواز بودیم.

لاهیجان زاده افزود: ساعت 12:30 پنجشنبه 9 بهمن ماه میزان غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 10 میکرون در کلانشهر اهواز به بیش از 10 هزار میکروگرم بر متر مکعب رسید که بالاترین میزان غلظت ثبت شده این آلاینده در سال جاری محسوب می شود.

وی اعلام کرد: این شرایط تا پنجشنبه به صورت پایدار و فردا به صورت ناپایدار و متناوب ادامه خواهد داشت.

کاهش شدید رطوبت خاک علت اصلی فعال شدن کانون های ریزگرد در اهواز است.

مدیرکل محیط زیست خوزستان با بیان اینکه علی رغم سال های آبی پر بارش 91_ 92 و 92 _93 در جنوب عراق و استان خوزستان، سال آبی 93_94 که از ابتدای مهرماه آغاز شده با کاهش شدید نزولات جوی همراه بوده است، تصریح کرد: همین امر منجر به کاهش شدید رطوبت خاک و مستعد شدن مجدد کانون های ریزگرد شده است.

لاهیجان زاده خاطرنشان کرد: چنین شرایطی منجر به آن خواهد شد که با وزش بادهایی با سرعت بالای 5 متر بر ثانیه، شاهد بروز پدیده گرد و غبار در منطقه باشیم.

وی از محورهای اهواز _ ماهشهر، اهواز _ اندیمشک، اهواز _ حمیدیه به عنوان سه کانون با پتانسیل بالا برای گرد و غبار در شهرستان اهواز نام برد که به دلیل شرایط خاص ایجاد شده به کانون های اصلی تهدید گرد و غبار برای اهواز تبدیل شده اند.

مدیرکل محیط زیست خوزستان ضمن اشاره به جلسه سه ماه قبل با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون وزیر نفت، گفت: در آن جلسه مقرر شد که طرح مقابله با کانون های گرد و غبار و بیابان زدایی استان که برای 200 هزار هکتار از اراضی منطقه به تصویب دولت رسیده بود به صورت مشترک توسط سازمان حفاظت محیط زیست، اداره کل منابع طبیعی استان و شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب پیگیری و اجرا شود.

وزارت نفت برای تخصیص بودجه ای معادل 12 میلیارد تومان به منظور مقابله با پدیده گرد و غبار تعهد داده است.

لاهیجان زاده ادامه داد: در همین راستا و برای مهار کانون های ریزگرد داخل استان، وزارت نفت متعهد شد 12 میلیارد تومان بودجه به این امر اختصاص دهد.

وی با تاکید بر اینکه نیاز بودجه ای منطقه ای برای مقابله با پدیده ریزگرد بسیار بیشتر از این میزان است، اظهار کرد: از این رو کلیه دستگاه های اجرایی مرتبط از جمله وزارت نفت، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، شهرداری و البته صنایع بزرگ موظف شدند نخستین اولویت کاری خود را به موضوع مهار پدیده گرد و غبار اختصاص دهند.

مدیرکل محیط زیست خوزستان ضمن یادآوری تاثیرات منفی پدیده گرد و غبار بر سلامت، اقتصاد و معیشت و میزان مهاجرت مردم از استان و تقدیر از همکاری های صورت گرفته میان دستگاه های مرتبط تا کنون از کلیه دستگاه های اجرایی و مسئول درخواست کرد نسبت به اجرای وظایف خود بیش از پیش متعهد باشند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط انسانی