کد مطلب: 993
  تاریخ انتشار:  1392/10/02 - 16:11


تازه ترین فضای سبز نیویورک رو به اتمام است

یک باغ معلق در منهتن

در این پارک چشم انداز و منظره بر بالای زمین قرار گرفته به گونه ای که وقتی داخل این باغ قرار می گیرید احساس معلق بودن دارید.

جیمز کرنر معمار مناظر طبیعی و فضاهای سبز شهری که طراحی و ساخت مابقی پارک طبقاتی محبوب و زیبای منهتن را به عهده دارد این روزها سخت مشغول مراحل پایانی این باغ معلق است.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، به نقل از FastCoExist، پارک‌های شهری یک محیط طبیعی با ارزش در شهرها به‌شمار می‌آیند به گونه ای که طراحی خوب آنها اصلاح زندگی، تقاضای نسل‌ها و چشم‌اندازهای آیندگان را نیز در پی دارد. طراح و معمار فضای سبز علاوه بر موارد ذکر شده باید بتواند از عهده شناخت اقلیم ، طراحی فضای سبز و نقشه کشی در محوطه سازی ، کاربرد تزئینات گیاهی و اجرای مقررات و آیین نامه های شغلی برآید.
از سوی دیگر برای ساکنان شهرها و حتی گردشگران پارک‌های شهری حکم حیاط مشترک یک خانه را دارد. در واقع اوج اهمیت پارک‌های شهری این است که به افراد اجازه می‌دهد از فضای پرمشغله و ساختمان‌های خشک و بی‌روح متعدد در زندگی‌شان دور شوند. در حقیقت در یک شهر شلوغ و پررفت‌وآمد، فضای پارک فرصتی برای پناه بردن به آرامش است.
شرکت High Line نیز با چنین رویکردی و پس از گذشت تقریبا 4 سال از فاز اول پروژه پارک طبقاتی خط آهن متروکه شهر منهتن در تلاش است تا با اتمام آن توجه گردشگران جهانی و بومی های نیویورک را جلب کند. در حال حاضر طراحانی همچون جیمز کرنر و شرکت Diller Scofidio + Renfro مشغول آماده سازی سومین و آخرین فاز این پارک در امتداد خیابان 30ام تا خیابان 34ام در غرب منهتن هستند.
خبرها حاکی ازآن است که جف کونز(نقاش، مجسمه‌ساز و از پیش‌گامان هنرهای تجسمی آمریکا) مجسمه یک لوکوموتیو بخار قدیمی را ادر اندازه واقعی بالای این پارک در تقاطع خیابان 30ام تا خیابان 10ام آویزان کرده است. همچنین آمفی تئاتر بتونی پر شاخ و برگی که شبیه به یک لانه پرنده است در داخل این پارک به شدت خودنمایی می کند. عملیات میدانی فاز نهایی این پروژه توسط جیمز کرنر 36 میلیون دلار هزینه برداشته که حرف و حدیث های زیادی را به همراه داشته است.
جیمز کرنر می گوید: "در طول سه یا چهار سال گذشته ما حداقل 25 گزینه طراحی را پیش برده ایم. بعضی از آنها از ابتدا راهکارهای منظره ای مانند ایجاد باغی از یک گونه گیاهی بوده اند. اما در طراحی فضای سبز به دلیل اینکه فضای زیادی اشغال می شود به سرعت انرژی لازم تخلیه شده و دیگر جایی برای برنامه ریزی و حرکت باقی نمی ماند."
او می افزاید: "در این پارک چشم انداز و منظره بر بالای زمین قرار گرفته به گونه ای که وقتی داخل این باغ قرار می گیرید احساس معلق بودن دارید. گویی در دنیایی سوررئال به سر می برید."
به عبارت دیگر این باغ سبز از همه طرف شما را احاطه کرده و به شکلی سوررئال احساس معلق بودن به شما دست می دهد.
همچنین پیشنهاد استفاده از قطار آویزان شده توسط جف کونز نیز بسیار غافلگیر کننده است. یک لوکوموتیو بزرگ عمودی و چراغ جلوی آن صحنه را شب هنگام در حالی که بالای سر بازدیدکنندگان آویزان است روشن می کند. البته این لوکوموتیو می تواند بین 100 تا 125 نفر را نیز درون خود جای دهد.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان