کد مطلب: 918
  تاریخ انتشار:  1392/09/16 - 14:44


حمایت شورا از پیشنهاد قالیباف/حل مشکل آلودگی هوا نیازمند مدیریت واحد است

مشکل آلودگی هوای یک معضل ملی است.

رییس کمیته محیط‌ زیست شورای شهر تهران با استقبال از پیشنهاد شهردار تهران برای قبول مسئولیت های کاهش آلودگی هوای پایتخت گفت: اعتبارات و اختیارات لازم برای حل مشکل آلودگی هوای پایتخت به مدیریت شهری واگذار شود .
به گزارش سایت خبری محیطزیست ایران (IENA)، به نقل از شهرنوشت، محمد حقانی با اشاره به اعلام آمادگی شهردار تهران برای حل مشکل آلودگی هوای پایتخت گفت: مشکل آلودگی هوای یک معضل ملی است و اکثر کلان شهر های کشور درگیر این مشکل هستند و برابر قانون متولی رفعو کاهش آلودگی هوا با سازمان محیط زیست است . وی با بیان اینکه اگذاری مسئولیتهای دولت در زمینهکاهش آلودگی هوا به شهرداری تا آنجا که قانون اجازه می دهد به حل این مشکل کمک می کندگفت: حل این مشکل به مدیریت واحد و یکپارچه نیاز دارد . به طور مثال راهنمایی و رانندگی باید زیر مجموعه شهرداری باشد.
حقانی با تاکید بر اینکه نباید تنها مسئولیتها در زمینه آلودگی هوا به شهرداری واگذار شود گفت: اگر قرار است شهرداری مسئولیت کاهش آلودگی هوا را بر عهده بگیرد باید اختیارات و اعتبارات این حوزه نیز واگذار شود و در بودجه ریزی آینده شهرداری هم آورده شود .
وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای حل مشکل آلودگی هوا نیاز به طرح جامع جداگانه ای برای پایتخت است گفت: در طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلان شهرها مشکلات به صورت کلی دیده شده است و به نظر نمی آید که نیازی به طرح جامع دیگری باشد.
حقانی ضمن تشریح راهکارهای آلودگی هوای کلانشهر تهران گفت: باید با تدابیر خاصی که در نظر گرفته می شود، با همه بی قانونی ها در رابطه با آلودگی هوا برخورد شود.
عضو کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه مترو تنها وسیله ای است که برای کاهش بار ترافیکی و همچنین آلودگی هوا در پایتخت موثر بوده و جواب می دهد، اظهار داشت: تنها راه حلی که می توان در تهران بزرگ برای کاهش ترافیک و همچنین آلودگی هوا ارائه داد، گسترش حمل و نقل عمومی و استفاده از وسایلی از جمله مترو و اتوبوس است.
وی با تأکید بر ضرورت گسترش هر چه بیشتر حمل و نقل عمومی در پایتخت، تصریح کرد: حمل و نقل عمومی می بایست گسترش پیدا کند و باید برای توسعه خطوط مترو و اتوبوس سرمایه گذاری کرد. البته استفاده از تاکسی در شهر تهران و در ناوگان حمل و نقل عمومی نقش زیادی ندارد.
حقانی با بیان اینکه بسیاری از درآمدهای شهرداری را باید در توسعه مترو هزینه کنیم، گفت: هر چند گسترش مترو هزینه سنگینی دارد اما تنها راهکار برای حل مشکل آلودگی هوا استفاده از مترو است و در واقع کلید راه حل مشکلات آلودگی هوا مترو است.
عضو شورای شهر تهران در ادامه با بیان اینکه برای توسعه خطور مترو باید میان مدیریت شهرداری و دولت تعامل برقرار شود، خاطرنشان کرد: در گذشته قرار بود که دولت درخصوص توسعه مترو به شهرداری کمک کند اما اینگونه نشد به طوری که در بحث نگهداری مترو و همچنین در توسعه آن، تعامل چندانی میان دولت و شهرداری صورت نگرفت که امید است تعامل خوبی میان دولت و مدیریت شهرداری صورت بگیرد.
وی با تأکید بر همکاری میان بخشی در رابطه با کاهش آلودگی هوا گفت: در رابطه با موضوع آلودگی هوای تهران، سازمان های درگیر با این مساله نیز باید ورود پیدا کنند و در واقع همکاری میان بخشی صورت بگیرد. دستگاه هایی مانند وزارت صنایع در بخش خودرو و وزارت نفت هم در بحث مسایل نفتی و سوخت استاندارد در رابطه با آلودگی هوا، مهم ترین وظیفه را دارند.
عضو شورای شهر تهران با تأکید بر ضرورت عرضه سوخت استاندارد گفت: یکی از راهکارهایی که برای کاهش آلودگی هوا علاوه بر استاندار سازی خودروهای تولیدی موثر است سوخت با استاندارد یورو 4 و یورو 5 است که متاسفانه در سال گذشته اقدام خاصی برای آن صورت نگرفت.
حقانی معاینه فنی خودروها را نیز از عمده ترین مسایل در کاهش آلودگی هوا دانست و گفت: همچنین در این بخش باید قانون معاینه فنی خودرو بازنگری شود و سن معاینه فنی از پنج سال به یکسال کاهش پیدا کند.
وی همچنین با تأکید بر اینکه خودروهای فرسوده نیز باید از چرخه تردد خارج شوند، گفت: تردد خودروهای فرسوده و با سن بالا به همین منوال، تشدید کننده وضعیت آلودگی در هوا هستند و باید تدابیر ویژه تری برای این روند صورت بگیرد.
وی با بیان این که تنها با شعار نمی‌توان از مردم انتظار مشارکت در کاهش آلودگی هوا را داشته باشیم، در حالی که مسئولان و نمایندگان مجلس نیز برای رفع این مشکل باید گام‌هایی موثر بردارند گفت: به نظر می‌رسد که نمایندگان مجلس با تصویب دو فوریت طرح کاهش آلودگی هوا در تهران و سایر کلانشهرها می‌توانند موانع موجود در سر راه این مشکل را بردارند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری