کد مطلب: 887
  تاریخ انتشار:  1392/09/12 - 14:22


حمل و نقل عمومی از شاخصه های مدیریت زیست محیطی است

توسعه خطوط مترو و بهره‌برداری از خطوط بی آرتی به عنوان شاخص اول برنامه‌های شهرداری تهران در کاهش آلودگی هوا است.

شهردار منطقه 20 در جلسه اختتامیه ممیزی مراقبتی ایزو 14001:2004 این منطقهٰ نهادینه کردن آموزشهای شهروندی در سطح محله های شهر تهران در استفاده از حمل و نقل عمومی و اهمیت جلوگیری از آلاینده های زیست محیطی را از شاخصه های مدیریت زیست محیطی عنوان کرد.

به گزارش سایت خبری محیطزیست ایران (IENA)، به نقل از شهرنوشت منصور کتانباف در جلسه اختتامیه ممیزی مراقبتی ایزو 14001:2004 که با حضور معاونان،مدیران و شهرداران نواحی، ممیزین شرکت مشاور و نمایندگان کمیته راهبری منطقه و کارشناسان محیط زیست نواحی برگزار شد ضمن تاکید بر آموزش و فرهنگ سازی استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ٰساماندهی کانالهای روبازٰ تصفیه آبهای سطحیٰ توسعه شبکه بی آرتیٰ گسترش مدیریت پسماندٰ احیاء بافت فرسوده ٰ کاهش مصرف و مدیریت بهینه منابع و انرژی را از برنامه های در دست اجرای این منطقه در راستای بهبود مدیریت زیست محیطی عنوان کرد.
وی با اشاره به تاثیرات مثبت تبدیل شهرداری از یک سازمان خدماتی به یک نهاد اجتماعی ٰ احداث مراکز فرهنگی – ورزشی- آموزشی و اجرای برنامه های خدماتیٰ ترافیکیٰ عمرانی و ... را در ارتقاء سطح علمی و فرهنگی شهروندان و در نتیجه بهبود وضعیت محیط زیست که تنها متعلق به یک نسل و یک دوره خاص نیست حائز اهمیت خواند و گفت: توسعه حمل و نقل عمومی از جمله توسعه خطوط مترو و بهره برداری از خطوط بی آرتی به عنوان شاخص اول برنامه های شهرداری تهران در کاهش آلودگی هوا و فرهنگ سازی در این زمینه در بهبود هوای شهرمان و کاهش آسیبهای زیست محیطی بسیار موثر است.
این گزارش حاکی است مهندس نیکخواه سرپرست ممیزین شرکت مشاور با اشاره به اینکه روند استقرار و پیاده سازی سیستم مدیریت زیست محیطی در ادارات و نواحی شهرداری منطقه 20 در دو فاز بازدید از کارگاه ها و فعالیتهای اجرایی و کنترل مستندات و سوابق مرتبط با استقرار سیستم در روزهای پنجم و ششم آذر ماه مورد بررسی و ممیز قرار گرفت گفت: با بررسی کلیه بندهای استاندارد مدیریت زیست محیطی به طور تصادفی ٰ میزان تحقق اهداف ایزو 14001:2004در شهرداری منطقه 20 مورد ارزیابی قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه شهرداری منطقه 20 تنها در برخی بخشها دارای عدم انطباقهای کوچک است و با اقدامهای اصلاحی آنها نیز رفع خواهد شد افزود: اقدامات مثبتی در بهبود سیستم مدیریت زیست محیطی از جمله محاسبه میزان مصرف انرژی ٰ تغییرات مثبت در روند نگهداری کارگاه ها ٰ کنترل عملیات و رفع عدم انطباقهای ممیزی در سال گذشته انجام شده است.
وی اجرای برنامه های کاربردی و توجه به تنوع در بحث آموزش شهروندان را حائز اهمیت خواند و اظهار داشت: بازنگری ٰشناسایی و ارزیابی جنبه هاٰ الزامات قانونی و ارزیابی انطباقها از جمله سرفصلهای عدم انطباق بوده که به ادارات مربوطه ابلاغ شد و پس از رفع آنها و ارائه به این شرکت طی دو هفته آینده نسبت به تمدید گواهینامه 14001:2004 اقدام خواهد شد.
در این جلسه دکتر سعید رفیعی رئیس اداره محیط منطقه 20 با اشاره به اینکه معضل آلاینده ها محدود به کشور ما نمی شود و در کل دنیا به تهدیدی برای طبیعت و جوامع انسانی تبدیل شده استٰ لزوم ارتقاء آگاهی شهروندان در جلوگیری از آلودگیهای زیست محیطی و برنامه ریزی هدفمند برای پاکسازی محیط زیست و رفع آلودگیها را از اهداف مهم مدیریت شهری در کلان شهرهای در معرض خطر عنوان کرد.
گفتنی است شهرداری منطقه 20 از سال 1387 موفق به دریافت گواهینامه ISO14001:2004(استاندارد مدیریت زیست محیطی) شده است و از سال 1388 نواحی هفتگانه این منطقه موفق به دریافت این گواهینامه شده اند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری