کد مطلب: 884
  تاریخ انتشار:  1392/09/12 - 12:21


ایران برای نخستین بار موفق به ساخت و طراحی ابزار و ادوات بیهوشی حیات وحش شد

قیمت ساخت این ابزار در کشور تنها یک چهارم قیمت خارجی آن است.

مدیر کل دفتر موزه تنوع زیستی و تاریخ طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست از طراحی و ساخت ابزار و ادوات بیهوشی حیات وحش برای اولین بار در کشور خبر داد.

دکتر شهاب‌الدین منتظمی در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، افزود: این ابزار برای تزریق دارو، واکسن و داروهای بیهوشی تا فاصله حداکثر 10 تا 12 متری برای وحوش، دام و حیوانات اهلی قابل استفاده است.

وی ادامه داد: با توجه به مشکل مواد و ابزار اولیه داروهای بیهوشی، این ابزار در قالب سرنگ نیمه اتوماتیک در اداره ثبت اختراعات به ثبت رسیده و در مرحله تجاری‌سازی است.

مدیر کل دفتر موزه تنوع زیستی و تاریخ طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: از این ابزار می‌توان در پاسگاه‌های محیط زیست، سازمان آتشنشانی و دهیاری‌ها برای کنترل و مدیریت وحوشی که به جوامع انسانی نزدیک می‌شوند استفاده کرد. همچنین این ابزار می‌تواند در باغ وحش‌ها و مراکز تکثیر حیوانات در اسارت نیز مورد استفاده قرار گیرد.

منتظمی تاکید کرد: در بسیاری از مواقع با وجود داروی بیهوشی به دلیل کمبود ابزار آلات با محدودیت مواجه بودیم که با تجاری سازی این اختراع می‌توان این مشکل را برطرف کرد.
وی با بیان اینکه قیمت ساخت این ابزار در کشور تنها یک چهارم قیمت خارجی آن است، افزود: بازار اصلی ابزار آلات بیهوشی حیوانات در انحصار کشور امریکاست که برای واردات آن به دلیل تحریم‌ها با مشکلات بسیاری مواجه بودیم.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان