کد مطلب: 872
  تاریخ انتشار:  1392/09/10 - 08:57


هشدار محیط زیستی نسبت به تغییر کاربری بندر صیادی کیاشهر

درخواست اصلاح و لغو این مصوبه به سازمان حفاظت محیط زیست ارایه شده است.
download بندر کیاشهر

مدیرکل محیط زیست گیلان با انتقاد از طرح تغییر کاربری بندر صیادی کیاشهر به بندر تجاری گفت: با این حجم و ظرفیت بنادر موجود و در حال احداث آیا واقعا لازم است که با این همه تخریب و آسیب به معدود بازمانده‌های تنوع زیستی دریای کاسپین به یک ظرفیت کوچک و ناقص بندری دست پیدا کنیم که هرگز هم به صرفه اقتصادی نرسد؟
به گزارش خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، مهندس امیر عبدوس در وبلاگ شخصی خود نوشت: «تقریبا از بدو مسئولیتم در استان گیلان اصرار شدید غیر علمی بر اجرای یک طرح غیر منطقی به بهانه اجرای مصوبه استانی سفر دوم دولت به استان گیلان محل تنش و درگیری بین اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان و اداره کل بنادر و دریانوردیست.
هر چند تا بحال هرگونه عملیات بندرسازی که ماحصل آن تجاوز به اراضی پارک ملی بوجاق بوده است بلافاصله با اقدام قضایی ما متوقف شده و پرونده‌های متشکله آن در دستگاه قضایی مفتوح است لکن سوالاتی در افکار عمومی مطرح است که مدام از من پرسیده می‌شود که صلاح دانستم از این طریق به آنها پاسخ گفته باشم.
در میان مردم دو دیدگاه کاملا متفاوت از اجرای این مصوبه وجود دارد: گروهی سخت بر این باورند که تبدیل این بندر به بندر تجاری می‌تواند به توسعه و عمران و آبادانی این شهر کمک کند و در مقابل طرفداران محیط زیست سخت بر این باورند که اجرای این طرح نه تنها کمکی به عمران و آبادانی شهر نخواهد کرد بلکه با از بین بردن ذخائر غنی زیستی آبزیان و پرندگان این پهنه حساس ساحلی، تمامی ظرفیتهای بی نظیر صید و صیادی که از دیرباز شغل اصلی مردم شریف منطقه را تشکیل داده نابود خواهد ساخت.
حال ببینیم تبدیل این بندر به بندر تجاری چه آسیبهایی به زیستمندان منطقه وارد خواهد آورد.
نگاهی به تصویر ماهواره ای بندر صیادی کیاشهر و تالاب لاگون کیاشهر که بندر را در برگرفته می‌اندازیم و ملاحظه می‌کنیم تالاب لاگون کیاشهر، حوضچه و اسکله این بندر را احاطه کرده است. این تالاب از سال 54 در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و سال ۱۳۸۱ بر اساس مصوبه شورایعال محیط زیست عنوان پارک ملی یافته است.
نکته حائز اهمیت در اینجا ابعاد حوضچه و اسکله بندر موجود است. عرض این حوضچه که در تصویر دیده می‌شود حداکثر ۹۰ متر است حال آنکه طول یک کشتی پهن پیکر باری بیش از یکصد متر است و اصلا امکان دور زدن کشتی‌های باری در این حوضچه وجود نخواهد داشت. مگر آنکه این حوضچه و آبراهه اتصال آن تا دریا با تجاوز به محدوده تالاب و پارک ملی و تخریب زیستگاه‌های پرندگان و مکان‌های تخم‌ریزی ماهیان تعریض شوند که چنین اتفاقی باستناد قوانین مترتب بر تالاب‌ها و پارک‌های ملی جرم محسوب شده و مجازات آن نیز در ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی تعیین شده و مسئول اجرای این قوانین هم محیط زیست است.
هرچند قوانین کشورمان اجازه انجام چنین تخریب گسترده‌ای را در پارک ملی بوجاق و تالاب بین‌المللی لاگون کیاشهر نخواهد داد اما برای تنویر افکار عمومی لازم دانستم این نکته را به عرض برسانم که تغییر کاربری این بندر به دلیل مکانیابی غیرعلمی، واقع شدن آن در شرق مصب رودخانه سفید رود که رسوبات زیادی را وارد دهانه این بندر می‌نماید و هزینه‌های بالای لایروبی و به دلیل عدم وجود اراضی پس کرانه و مسیر دسترسی نامناسب که از کوچه‌های باریک شهر عبور می‌کنند هرگونه هزینه در این مسیر به مثابه ریختن بیت‌المال در آب دریاست؛ از سوی دیگر با تخریب تالاب، ورود ضایعات، پسماندها و آب آلوده توازن کشتی‌ها و نیز آلودگی‌های نفتی ناشی از شناورهای پهن پیکر موجب تخریب و نابودی ذخائر ارزشمند زیستی و حیات زیستمندان منطقه خواهد شد که از سالیان دور منبع اصلی درآمد و اشتغال جوامع محلی را تامین کرده است.
موضوع مهم دیگری که در اینجا مطرح است تعدد بندرهای موجود و عظیم در استان گیلان است. آستارا، انزلی و اخیرا بندر کاسپین که ظرفیت همین آخری بیش از ظرفیت تمامی بندرهای موجود استان گیلان است. سوال اینجاست که با این حجم و ظرفیت بنادر موجود و در حال احداث آیا واقعا لازم است که با این همه تخریب و آسیب به معدود بازمانده‌های تنوع زیستی دریای کاسپین به یک ظرفیت کوچک و ناقص بندری دست پیدا کنیم که هرگز هم به صرفه اقتصادی نرسد؟
مقاومت برای عدم انجام این تخریب بزرگ، هزینه ها و مشقت‌های فراوانی داشت. امیدوارم در دولت تدبیر و امید با حمایت مقامات سازمان و استان راه هموار شود هر چند اخیرا موج جدیدی را برای این تخریب مجددا از سوی اداره کل بنادر و دریانوردی و با حمایت همه جانبه شاهدیم و باز هم محیط زیست برای حفظ نعمت‌های الهی و تقدیم آن به نسل آینده در این معرکه یکه و تنهاست اما لطف خدا و حمایت دستگاه قضایی را در کنار خود دارد.
همین کافیست.
درخواست اصلاح و لغو این مصوبه را به سازمان حفاظت محیط زیست داده‌ام .
مهم نیست من بمانم یا نمانم. مهم این است که پارک ملی بوجاق برای فرزندان این سرزمین بماند. امید دارم تدبیر شود.»
انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار سایر رسانه ها