کد مطلب: 869
  تاریخ انتشار:  1392/09/08 - 20:14


متصدی: استقرار استاندارد یورو 4 تا پایان سال 92 در سوخت و خودروها/ شفیعی: در خروج خودروهای فرسوده بسیار خوب عمل کردیم!

تا پایان سال 200 هزار خودروی فرسوده از زده خارج می شود.
download ترافیک تهران

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از استقرار استاندارد یورو 4 تا پایان سال 92 در سوخت و خودروها خبر داد.
به گزارش خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، دکتر سعید متصدی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما گفت: در برخی شهرهای ما به غیر از منابع متحرک آلودگی دو عامل دیگر نیز باعث افزایش آلودگی هوا شده‌اند که شامل صنایع و منابع خانگی می‌شود.
وی ادامه داد: تا کنون کمتر به بخش منابع خانگی توجه شده در صورتی که سوختی که در خانه‌ها برای گرم و سرد کردن مصرف می‌شود نقش زیادی در افزایش آلودگی هوا بازی می‌کند. به عنوان مثال در شهر تهران با حداقل 1.5 میلیون واحد مسکونی درصد زیادی از آلودگی هوا به این موضوع مرتبط است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در خصوص صنایع آلاینده باید گفت که آلاینده‌های صنعتی میزان خطر بیشتری نسبت به سایر منابع آلودگی هوا همچون خودروها دارند. همچنین در برخی موارد بخاراتی که بر اثر نگهداری مواد شیمیایی و سوخت مخازن مختلف بلند می‌شود باعث آلودگی هوا می‌شود.
متصدی با اشاره به سابقه آلودگی هوای شهر تهران در سال 1350 اظهار کرد: تا سالهای 78 و 79 برخوردهایی که با موضوع آلودگی هوا می‌شده انفعالی بوده و هر زمان که آلودگی هوا افزایش یافته مسئولین به فکر این بودند که کاری انجام دهند که قطعا این کارها نمی‌توانسته پاسخگوی نیازها در دراز مدت باشد.
وی اضافه کرد: اما در سالهای 78 و 79 برنامه جامع 10 ساله کاهش آلودگی هوا تدوین شد که از هفت محور آن توجه بیشتری نسبت به منابع متحرک شده بود و از همان سال فعالیت‌های خوبی برای کاهش آلودگی هوا صورت گرفته بود.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: تا سال 84 اتفاقات بسیار ارزشمندی برای کاهش آلودگی هوا رخ داد از جمله مهمترین این اتفاقات حذف آلاینده سرب از بنزین بود که تا سال 81 به کلی از مجموعه بنزین کشور حذف شد همچنین در آن سالها که هیچ خودرویی استاندارد نداشت ارتقای استاندارد خودروها به یورو یک و یورو2 انجام شد. علاوه بر آن با ارتقای سیستم خودروها از کاربراتوری به انژکتوری و نصب کربن کنیستر و کاتالیست بر روی آنها و ارتقای کیفیت سوخت یک سری از آلاینده‌ها مانند مونوکسید کربن از هوای شهرها حذف شد.
متصدی با بیان اینکه از سالهای 84 تا 90 برنامه جامع آلودگی هوا اجرا نشده است افزود: در هر صورت نیازمند این هستیم که بر اساس مواردی که در برنامه تنظیم شده پیش برویم چرا که سرعت اجرا و دقت در آن نشان دهنده موفقیت برنامه است و اگر در طی این مدت برنامه به هر علتی اجرا نشده توقف در آن محسوب می‌شود اگرچه اقداماتی نیز انجام شده باشد.
وی ادامه داد: اما در سال 90 برنامه دیگری با عنوان طرح جامع کاهش آلودگی هوا در هشت کلان شهر تدوین شد که در حال حاضر آنرا در سازمان محیط زیست با جدیت پیگیری می‌کنیم و بحث خودروها، سوخت و حمل و نقل عمومی که از همان برنامه اولیه اقتباس شده و مهمترین محورهای برنامه جامع کاهش آلودگی هوای هشت کلان شهر را تشکیل می‌دهند با جدیت پیگیری می‌کنیم.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از اعلام برنامه زمانی طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهرها در آینده نزدیک خبر داد و افزود: با این کار به صورت جدی با سازمانهای ذیربط برخورد خواهد شد.
متصدی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست برای اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا به دنبال دو استراتژی اساسی است افزود: تعامل هوشمندانه و مشارکت همه جانبه دو استراتژی هستند که ما را به سمت کاهش آلودگی هوا پیش می‌برند.
وی ادامه دارد: در جهت تعامل هوشمندانه با همه ذینفعان در هشت کلانشهر آلوده کمیته‌های اجرایی کاهش آلودگی هوا تشکیل شد که کار اصلی آنها هماهنگی و همکاری بین بخشی است که نه تنها بخشها و دستگاه‌های دولتی در آن حضور دارند بلکه اساتید، NGOها و شوراها نیز به این کمیته‌ها دعوت شده‌اند تا تعاملی سازنده با مردم داشته باشیم.
متصدی با تاکید بر لزوم مشارکت مردمی برای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها اظهار کرد: مردم می‌توانند نقشی اساسی در این موضوع ایفا کنند چرا که بخش عظیمی از برنامه‌ها به حمایت مردم بازگشته و از مردم تقاضا داریم با برنامه‌های ما همگام شوند چرا که اگر برنامه‌های ما نیازمند تغییر باشد تنها با کمک مردم انجام خواهد شد.
وی تاکید کرد: مردم باید نظراتشان را در ارتباط با برنامه‌های کاهش آلودگی هوا اعلام کنند و به همین دلیل است که در کمیته‌های کاهش آلودگی هوا از شوراها که نماینده مردم هستند دعوت کردیم تا در آن حضور داشته باشند.
متصدی گفت:‌ از مردم می‌خواهیم شرایط کشوری را درک کنند و بدانند که در چه وضعیتی قرار داریم زیرا در شرایطی نیستیم که بتوانیم خیلی از طرح‌ها را اجرایی کنیم.
وی ادامه داد: بحث تحریم‌ها و مسائل اقتصادی شرایط را برای اجرای بسیاری از برنامه‌ها دشوار کرده است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه روزانه بیش از 15 درصد سفرهای شهری غیرضروری محسوب می‌شود افزود: شهروندان می‌توانند از این سفرها در زمان افزایش آلودگی هوا صرف نظر کنند و حتی در برخی مواقع که سفری ضروری باشد می‌توان با کمی تحمل و بردباری از آن صرفنظر کرد.
متصدی اظهارکرد: در حال حاضر زیرساخت‌هایی برای گسترش دولت الکترونیک به وجود آمده که مردم باید به سمت آن حرکت کنند.
وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست با جدیت به دنبال ارتقا استانداردها و بهبود کیفیت سوخت است افزود: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان ناظر بر تولید خودرو و کسانی که آلایندگی ایجاد می‌کنند وظایف خود را با جدیت انجام می‌دهد و اکنون مشاهده می‌کنیم که بسیاری از خودروها دارای استاندارد یورو4 بوده و پیش بینی ما این است که تا پایان سال باقی خودروها و سوخت هم به این استاندارد دست یابند.
وی تاکید کرد: هرچند که ممکن است در این راه با مشکلاتی روبرو شویم اما باید این مشکلات اصلاح شود.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگرچه معاینه فنی فرایندی است که ممکن است نقاط ضعفی داشته باشد اما در حال حاضر تعداد مراجعه کنندگان به این مراکز بسیار کم است به گونه‌ای که توضیح اقتصادی در این زمینه وجود ندارد.
متصدی با بیان اینکه مردم خودشان باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند افزود: نباید انتظار داشته باشیم همه جا پلیس مداخله کرده و جلوی خودروها را بگیرد.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص تعطیلی مدارس و اجرای طرح سراسری زوج و فرد خودروها هنگام افزایش آلودگی هوا اظهار کرد: کمیته اضطرار که بر اساس ماده هفت نحوه جلوگیری از آلودگی هوا به ریاست استاندار و دبیری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست آن استان برگزار می‌شود تنها می‌تواند تصمیمات موقتی و اجرایی برای زمان مشخصی بگیرد که پس از گذشت شرایط اضطرار این تصمیمات هم باطل شده و برنامه‌های قبلی از سر گرفته می‌شود.
ندافی:
مردم از شومینه استفاده نکنند
15درصد خودروها درمراکز معاینه فنی مشکل آلایندگی دارند

کاظم ندافی - رییس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت نیز در این برنامه با بیان اینکه مردم باید اجرای برنامه‌های کاهش آلودگی هوا را از مسئولین مطالبه کنند،‌ افزود: حمل و نقل انبوه کشور پاسخگوی نیاز مردم نیست.
وی افزود: سهم منابع آلودگی هوا در شهرهای مختلف متفاوت است به عنوان مثال در شهر تهران و بیشتر دیگر نقاط کشور منابع متحرک سهم بالاتری در آلودگی هوا دارند اما برخی شهرها مانند اراک نیز سهم منابع ثابت مانند صنایع در آلودگی هوا بیشتر است.
وی ادامه داد: همچنین برای آلاینده‌های مختلف سهم منابع ثابت و متحرک آلودگی هوا با یکدیگر فرق دارد به عنوان مثال زمانی که منواکسید کربن در هوا بالا باشد نقش منابع متحرک بیش از 90 درصد و زمانی که ذرات معلق در هوا وجود دارد سهم منابع طبیعی بالاتر است و اگر بخواهیم برنامه‌ای برای کاهش آلودگی هوا داشته باشیم باید به این موضوع دقت کنیم.
رییس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت تنها راه‌حل کاهش آلودگی هوا در شرایط فعلی را اجرای دقیق برنامه جامع کاهش آلودگی هوا دانست و افزود: باید در بازنگری این برنامه برای هر اقدامی زمان و بودجه مشخصی تعیی کنیم و سازمان حفاظت محیط زیست آنرا به شکل یک برنامه اجرایی در بیاورد.
ندافی با تاکید بر لزوم وجود شاخص پیشرفت در ابتدای همه برنامه‌های اجرایی اظهار کرد: برنامه‌های کاهش آلودگی هوا در کشور ما شاخص پیشرفت نداشته و در انتهای دوره بررسی می‌کنیم که برنامه اجرا شد یا نه.
وی ادامه داد: از آنجا که برخی اقدامات جنبه فوریتی دارد می‌توانیم طی شش ماه یا یک سال آنها را به اجرا دربیاوریم.
رییس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت گسترش دولت الکترونیک و دورکاری را از مهمترین راه‌های کاهش آلودگی هوا دانست و افزود: اگر تنها 40 درصد از مردم ما از دولت الکترونیک و دورکاری استفاده کند 12 درصد تقاضای سفرهای شهری کم می‌شود.
به گفته وی در حال حاضر زیر ساخت‌های دولت الکترونیک در کشور فراهم شده و تنها باید در جهت تکمیل آن گام برداشت.
ندافی گفت: 15 درصد خودروهایی که به مراکز معاینه فنی رجوع می‌کنند مشکل آلایندگی دارند که به طور متوسط هر کدام از آنها 30 برابر خودروی استاندارد آلودگی ایجاد می‌کنند به عبارتی می‌توان گفت 70 هزار خودرو معادل دو میلیون و 100 هزار خودروی سالم آلودگی ایجاد می‌کنند.
وی با بیان اینکه طی 10 سال گذشته سالانه 120 هزار خودروی فرسوده از رده خارج شده‌اند افزود: اگر 70 هزار خودروی فرسوده شهر تهران را متصور شویم درمی‌یابیم که با یک حرکت سریع می‌توان همه آنها را از رده خارج کرد.
وی تاکید کرد: تعطیل کردن مدارس در زمان اوج آلودگی هوا و اجرای طرح زوج و فرد تنها مسکنی است که نمی‌تواند در بلند مدت ادامه پیدا کند.
رییس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت در خصوص اقدامات بهداشتی در زمان افزایش آلودگی هوا اظهار کرد: تمام انواع آلودگی هوا به خصوص آلودگی که ناشی از ذرات معلق 2.5 میکرون است بیشتر روی کسانی تاثیر می‌گذارد که بیماری تنفسی و قلبی دارند که اگر غلظت آن از حد معین بالاتر رود افراد سالم هم دچار مشکل خواهند شد.
ندافی ادامه داد: طی چند روز گذشته شکایات بسیاری از کسانی که سابقه بیماری نداشته‌اند در مورد سردرد، تنگی نفس و مشکلات تنفسی داشتیم.
وی با بیان اینکه نقش مردم در کاهش آلودگی هوا بسیار مهم است افزود: مردم باید از مسئولین بخواهند که تمام تلاش خود را برای کاهش آلودگی هوا به کار برند.
وی اضافه کرد:‌ در فراخوان‌هایی که از سوی دولت اعلام شده مردم استقبال خوبی داشته‌اند و زمانی که در خصوص طرح زوج و فرد تا پایان سال از مردم نظرسنجی شد 50 درصد شرکت کنندگان گفته بودند با وجود داشتن ماشین از این طرح استقبال می‌کنند.
رییس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت با اشاره به اجرای طرح تنظیم سیستم‌های گرمایشی ساختمان‌ها که سال گذشته افتتاح شد افزود: با این کار سوخت و گرمایش در منازل شخصی بهینه می‌شود.
ندافی با بیان اینکه شومینه نقش چندانی در گرمای خانه‌ها ندارد افزود: به دلیل اینکه این وسیله گرمایشی در داخل ساختمان آلودگی بسیاری ایجاد می‌کند از مردم می‌خواهیم که از شومینه در خانه‌هایشان استفاده نکنند.
وی ادامه داد: همچنین باید در نظر داشت که اجاق گاز و فر نیز هوای داخل خانه را آلوده کرده و استفاده بیش از حد آن باعث می‌شود که نیروگاه‌ها نتوانند به دلیل مصرف بالای گاز خانگی از سوخت گاز استفاده کرده و به ناچار به استفاده از سوخت مازوت روی می‌آورند.
شفیعی:
خروج 1.4 میلیون خودرو فرسوده طی 8 سال

خروج 200هزار خودرو فرسوده تا پایان سال
در خروج خودروهای فرسوده بسیار خوب عمل کردیم

شفیعی - رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور
نیز در این برنامه گفت: با تصویب افزایش مشوق‌های طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده توسط دولت و افزایش مراجعات مردم پیش‌بینی می‌کنیم که تا پایان سال 200 هزار خودروی فرسوده از رده خارج شوند.
وی افزود: طی هشت سال گذشته نزدیک به یک میلیون و 400 هزار خودروی فرسوده را از رده خارج کرده‌ایم و می‌توان گفت که بسیار خوب عمل کرده‌ایم.
وی ادامه داد: همچنین وجود 70 هزار خودروی فرسوده نسبت به تردد پنج میلیون خودرو در شهر تهران می‌توان گفت که در این مدت محدود که طرح اسقاط خودروهای فرسوده عملیاتی شده دستاوردهای بسیار خوبی داشته‌ایم که حتی در مجامع بین المللی نیز مورد تقدیر و توجه قرار گرفته است.
رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور تصریح کرد: اگرچه که در این زمینه بسیار خوب عمل کرده‌ایم اما از آنجا که طی دو سال اخیر به دلیل افزایش ناگهانی قیمت خودرو طرح رو به کاهش بوده عقب ماندگی زیادی در این خصوص داریم.اما با تصویب طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده توسط دولت یازدهم می‌توانیم رکورد از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را بشکنیم.
شفیعی تاکید کرد: مساله دیگری که باید به آن توجه کرد خودروهایی است که در شهر تردد می‌کنند که استاندارد آنها و سوخت مصرفی‌شان بسیار پایین است.
وی ادامه داد: متاسفانه با و جود آنکه خودروسازان و وزارت نفت برای ارتقای استاندارد خودرو و نفت تعهدات بسیاری داده‌اند این اقدامات عملیاتی نشده است.
شفیعی تاکید کرد: همیشه علت ثانویه را بدون توجه به علت ریشه‌ای بررسی کرده‌ایم که و هیچگاه در نظر نگرفته‌ایم که چرا باید این حجم خودرو در سطح خیابان‌ها تردد کنند.
رییس ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور گفت: در حال حاضر تعداد خودروهای شخصی در کشور حتی از نصف سرانه خودروی شخصی برخی از کشورهای اروپایی پایین تر است اما به دلیل عقب ماندگی در توسعه زیر ساخت‌های حمل و نقل عمومی کشور دچار مشکل تردد تعداد زیادی از خودروی شخصی در سطح شهرها هستیم.
وی تاکید کرد: اگر هنگام بودجه ریزی به مساله حمل و نقل عمومی توجه شده و بودجه‌های کلان را برای توسعه زیر ساخت‌ها و حمل و نقل عمومی در نظر بگیریم این مشکل به صورت ریشه‌ای حل خواهد شد.
انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

نظرات (2)
 آقای متصدی چی شد؟ شما که گفته بودید دوره قبلی ها هیچ کاری نکردند! محض اطلاع مردم که اونا می دونند نه که محض اطلاع خودتون معاون قبلی محیط زیست انسانی تمام این کاشت ها را داشت که شما حالا برداشت می کنید. فکرشو بکنید 3 پالایشگاه تولید یورو 4، کلی مقاومت در برابر خودروسازا. حالا بماند که شما این 3 ماه کامل معاونت انسانی و کارا رو خوابوندید و دیگه هم حریف پیشبرد برنام های ارتقای سوخت نشدید.
شناسه: 1088
زندی
18 دی 1392 ساعت 07:45
0
0
 خوب شومینه ها رو خاموش می کنیم ولی شما هم دست مماشات ندید، چطور می گید نمی دید اوه واقعا؟ پس می شه بفرمایید علیرغم مقاومت جدی دکتر شاعری معاون اسبق سازمان پس چرا معاون جدیدتون خانم دکتر دست مماشات به خودروسازا دادن و گفتند عیبی نداره خودروهای باد کرده یورو 2 تولیدی با ارز دولتی رو همچنان تو بازارگرمی شب عید و بعدش اوه تا آخر بهار وقت دارند بفروشند و شماره گذاری آزاد؟
شناسه: 1110
معصومی
21 دی 1392 ساعت 08:05
0
0
ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط انسانی