کد مطلب: 855
  تاریخ انتشار:  1392/09/06 - 14:25


رییس قطب علمی کشاورزی ارگانیک کشور:

مبنای کشاورزی ارگانیک حفظ محیط زیست است

نگاه مسئولان به توسعه کشاورزی باید بلند مدت باشد.
download محصولات ارگانیک

رییس قطب علمی کشاورزی ارگانیک تاکید کرد: نگاه مسئولان به توسعه کشاورزی باید بلند مدت باشد تا بتوانیم به سمت تولید غذای سالم و گرفتن بازار های منطقه با کشاورزی ارگانیک خیز برداریم.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از شهرنوشت، محمدرضا رضاپناه با بیان اینکه مبنای کشاورزی ارگانیک براساس معیارهای صحیح بهره برداری از منابع، روابط صحیح اجتماعی، اقتصادی و غیر استثماری، ارزش های اخلاقی و حفظ محیط زیست استوار است، افزود: کشاورزی ارگانیک را سیستم مدیریت تولید اکولوژی مبتنی بر ارتقاء تنوع زیستی، چرخه های بیولوژیکی و فعالیت های بیولوژیکی خاک تعریف می کنند، این کشاورزی بر اساس مدیریت عملی در استفاده حداقل از نهاد‌ه‌های خارج از مزرعه بنا شده که حاصل آن حفظ، نگهداری و افزایش فعالیت های اکولوژیکی است.
وی با بیان اینکه خوشبختانه استاندارد تولید 11هزار ماده ارگانیک به عنوان نخستین سند ملی مصوب و مورد وفاق درخصوص محصولات ارگانیک با مشارکت اکثر صاحبنظران در اختیار است، گفت: امروز کشور ما می‌تواند با افتخار اعلام کند که در فناوری ارگانیک سهم دارد زیرا در مجامع علمی و پژوهشی و دانشگاهی آن به این مقوله پرداخته شده است.
رضاپناه با اشاره به اینکه فعالیت های شهرداری در برپایی نمایشگاههای ارگانیک قابل قبول است، ادامه داد: کشاورزی ارگانیک، سیستم تولیدی بر پایه سلامت خاک، اکوسیستم و انسان است و بر پروسه‌های اکولوژیکی، تنوع زیستی و چرخه‌های طبیعی بر پایه شرایط محلی تکیه دارد. کشاورزی ارگانیک، سنت را با نوآوری وعلم را به بهره برداری از محیط زیست و ارتباطات منصفانه و کیفیت خوب زندگی ترکیب می کند، بنابراین چنین سنتی باید توسعه پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه برای تصدیق بر چسب گذاری ادعای تولید مواد غذایی به روش ارگانیک، سیستم‌های رسمی یا بازرسی و گواهی مواد غذایی ارگانیک به کار برده می‌شود، افزود: ایجاد این سیستم باید‌ با در نظر گرفتن اصول گواهی و بازرسی و واردات و صادرات مواد غذایی مطابق با استاندارد باشد. این استانداردها برای طراحی، مدیریت، ارزیابی و تائید صلاحیت سیستم‌های بازرسی و یا گواهی، صادرات و واردات مواد غذایی کابرد دارد.
رئیس قطب علمی کشاورزی ارگانیک با بیان اینکه مرجع ذیصلاح باید سیستم بازرسی را مستقر کند، افزود: در راستای اهداف آن، یک یا چند نهاد یا سازمان رسمی بازرسی و یا گواهی، بازرسی را انجام دهند.
محمدرضا رضاپناه معتقد است، برای کاربرد سیستم بازرسی که بوسیله سازمان رسمی گواهی کننده به کار می‌رود، مرجع ذیصلاح که مسئول تائید و نظارت بر چنین سازمان‌هایی می باشد، باید تعیین شود. مرجع ذیصلاح می‌تواند ضمن حفظ مسئولیت تصمیم گیری و اقدام، ارزیابی و نظارت بر سازمان‌های گواهی و بازرسی خصوصی را به یک موسسه ثالث دولتی یا خصوصی به عنوان «منصوب مرجع ذیصلاح» تعویض کند.
انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری