کد مطلب: 8198
  تاریخ انتشار:  1399/02/26 - 10:39


نقش 'پنهان' اما حیاتی بیدها در گرده‌افشانی

محققان می گویند قضاوت ما در مورد بیدها، حشراتی که به خاطر خوردن و سوراخ کردن لباس ها بدنام شده اند، بسیار نادرست بوده است.

محققان می گویند قضاوت ما در مورد بیدها، حشراتی که به خاطر خوردن و سوراخ کردن لباس ها بدنام شده اند، بسیار نادرست بوده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، پژوهش های تازه حاکیست این حشرات نقشی حیاتی در گرده افشانی شبانه طیف وسیعی از گل ها و گیاهان دارند.

این مطالعه می گوید که شبکه های جابجایی بیدها بزرگتر و پیچیده تر از گرده افشان هایی مثل زنبورهاست که در طول روز فعالند.
نویسندگان این مطالعه معتقدند نیازی فوری برای جلوگیری از افت بیشتر جمعیت این حشرات وجود دارد.

طی یک دهه گذشته نگرانی عمومی در مورد نقش گرده افشانان منحصر به زنبورها بوده است.
افت جمعیت این حشرات، که به تغییر کاربری زمین های کشاورزی و استفاده گسترده از آفت کش ها مرتبط است، به افزایش آگاهی از نقش حیاتی آنها در زنجیره غذایی کمک کرده است.
با این حال در این زمینه از بیدها غفلت شده است.

دکتر ریچارد والتون از دانشگاه کالج لندن (یو سی ال) که نویسنده اصلی این مطالعه است گفت: "این سوءبرداشت بزرگ وجود دارد که بید کاری جز خوردن لباس ندارد. اما این اصلا چیزی نیست که اتفاق می افتد."
"از قضا برخی از اینها به دیدار گل ها می روند و می توانند بخش مهمی از فرآیند گرده افشانی باشند."
دکتر والتون و همکارانش برای درک این مساله که نقش بیدها چقدر مهم است فعالیت آنها را در اطراف برکه های واقع در نواحی کشاورزی نورفوک زیر نظر گرفتند.
آنها متوجه شدند که ۴۵ درصد بیدهایی که تست کردند حامل گرده متعلق به ۴۷ گونه مختلف گیاهی بودند. اینها شامل گونه هایی می شد که زنبورها، پروانه ها و مگس های گلزار به ندرت به آنها سر می زنند.

دانشگران دریافتند که هرچند خرزنبورها و زنبورهای عسل اهمیت حیاتی دارند، اما معمولا گرده فراوان ترین گیاهان را حمل می کنند.
دکتر والتون گفت: "در این مطالعه می بینیم که بیدها گرایش همگانی دارند یعنی فقط روی یک گروه محدود از گل ها تمرکز ندارند."

"بیدها به هر نوع گلی که دسترسی داشته باشند سر می زنند. اینها معمولا گل های کاسه ای شکل هستند، بیدها می توانند به حبوبات دسترسی داشته باشند، خانواده شبدر هم خیلی مهم است."
مطالعات قبلی در مورد بیدها معمولا بر توانایی آنها برای انتقال گرده از طریق نوک مکنده یا بینی تمرکز داشت. مطالعه تازه گرده ای که با چسبیدن به بدن پرموی بیدها هنگام نشستن روی گل برای تغذیه حمل می شود بررسی کرد.
پژوهشگران بر این باورند این مطالعه نشان می دهد که بیدها مکمل گرده افشان های فعال در روز هستند و به حفظ تنوع و فراوانی گیاهان کمک می کنند. اینها نقش نوعی نیروی پشتیبانی برای تنوع زیستی را دارند، چیزی که به تولید کشاورزی کمک می کند.

با این حال این نقش حیاتی به دلیل افت شدید جمعیت از دهه ۱۹۷۰ به این سو بیش از پیش تهدید می شود. پدیده ای که باز هم به تغییر کاربری زمین و افزایش استفاده از آفت کش ها مرتبط است.
دکتر والتون می گوید: "این بر پرندگانی که از بید تغذیه می کنند مثل فاخته اثر می گذارد. افت جمعیت این گونه به نوعی به کاهش شمار بیدها مربوط است."
بهبود جمعیت بیدها نیازمند مصرف کمتر آفت کش و کاشت گیاهان متنوع تری در محیط است.

اما شاید مهمتر از همه این باشد که لازم است برداشت عموم از بیدها عوض شود.
دکتر والتون گفت: "معمولا هرآنچه به چشم نمی آید، به ذهن هم نمی آید."
"ما روزها زنبورها را می بینیم که به گل ها سر می زنند بنابراین زنبورها شیفت کاری بهتری دارند یعنی بیشتر در معرض دید هستند."
"اما بیدها به هیچ وجه کم اهمیت تر نیستند. به نظر من خیلی مهم است بیدها را بهتر معرفی کنیم تا عموم مردم به اهمیت نقش آنها در اکولوژی پی ببرند."
این مطالعه در "نامه ای نشریه بیولوژی انجمن رویال" چاپ شده است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان