کد مطلب: 810
  تاریخ انتشار:  1392/09/02 - 18:27


شناسایی 813 نقطه آبگیر در شهر تهران؛

اجرای 90 درصد برنامه های کوتاه مدت مقابله با آبگرفتگی معابر تا پایان آذرماه

کلیه مناطق 22 گانه از شهریور ماه سال گذشته مکلف به بررسی، شناسایی و رفع نقاط آبگیر شده‌اند.

همزمان با آغاز فصل بارش در پایتخت، اجرای طرح جامع مدیریت آب های سطحی تهران و گزارش وضعیت اقدامات کوتاه مدت مناطق 22 گانه شهرداری برای جلوگیری از آبگرفتگی معابر سطح شهر، در نشست اخیر معاونان فنی و عمرانی مناطق شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، به نقل از تهران سما، کلیه مناطق 22 گانه از شهریور ماه سال گذشته مکلف به بررسی و شناسایی نقاط آبگیر و مشکلات عمرانی دخیل در این موضوع و همین طور برنامه‌ریزی برای رفع این مشکلات با همراهی یک مشاور متخصص در امور آب شدند.

بر این اساس تاکنون 16 منطقه نسبت به عقد قرارداد با مشاور طرح مدیریت آب های سطحی و انجام مطالعات مربوطه اقدام کرده و پس از بررسی و تایید این مطالعات از سوی مشاور مادر که در سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران مستقر است، اجرای برنامه های پیش بینی شده طی بازه های زمانی کوتاه، میان و بلند مدت آغاز شده است.
در این میان بر اساس گزارش اقدامات کوتاه مدت صورت گرفته در نشست اخیر معاونان فنی و عمرانی مناطق شهرداری تهران، مجموعا 813 نقطه آبگیر در سطح مناطق 22 گانه شهرداری تهران شناسایی شده و این رقم تنها شامل نقاطی است که بنا به دلایل عمرانی دچار آبگرفتگی می شوند. در واقع آمار و ارقام مربوط به حوزه معاونت خدمات شهری در این جمع بندی لحاظ نشده است چراکه لایروبی، نظافت و رفع گرفتگی انهار توسط اکیپ های خدمات شهری، ماموریتی مستمر و همیشگی بوده و به صورت روزمره انجام می شود که ارتباطی با ماموریت های عمرانی در زمینه حل مشکل نقاط آبگیر ندارد.
بر اساس این گزارش، 46.2 درصد علل آبگرفتگی ها در سطح شهر تهران ناشی از مشکلات سازه ای و هیدرولیکی کانال ها بوده و همچنین هدایت نامناسب رواناب های معبر به داخل کانال ها با 23.8 درصد، بهره برداری نامناسب با 18.6 درصد و وجود مانع در کانال ها با 11.4 درصد به ترتیب در مراتب بعدی دلایل آبگرفتگی در کل مناطق پایتخت قرار دارند.
از سوی دیگر تاکنون برای رفع 46.5 درصد مشکلات نقاط آبگیر، اقدام لازم از سوی مناطق صورت گرفته و رفع 21.5 درصد مشکلات نیز در دست اقدام قرار دارد. برنامه ریزی برای 32 درصد موارد باقی مانده که هنوز برای رفع آنها اقدام نشده است نیز به زودی در برنامه اجرایی مناطق گنجانده خواهد شد.
با توجه پیشرفت قابل قبول اقدامات کوتاه مدت صورت گرفته برای جلوگیری از معضل آبگرفتگی در ماه های پیش رو و همچنین به دنبال برنامه ریزی های صورت گرفته، اجرای 90 درصد برنامه های کوتاه مدت برای رفع مشکل نقاط آبگیر پایتخت تا پایان آذر ماه به سرانجام می رسد.
10 درصد موارد باقی مانده جزو برنامه های میان مدتی است که برای حل مشکلات سازه ای و هیدرولیکی کانال های جمع آوری آب های سطحی طراحی شده است اما از آنجا که تا پایان امسال قابل اجرا بوده اند، جزو برنامه های کوتاه مدت دسته بندی شده و مناطق موظف هستند طی ماه های باقی مانده از سال جاری، نسبت به اجرای آنها اقدام کنند.
انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری