کد مطلب: 804
  تاریخ انتشار:  1392/09/02 - 12:55


سرطان‌زا بودن آلودگی هوا اثبات شده است/ متولی آلودگی هوا محیط زیست است

استاندارد یورو 4 در تمام خودروهای تولیدی تا پایان سال اجرایی می‌شود.

کارشناسان و مسوولان در برنامه‌ی مناظره شبکه اول سیما که به موضوع آلودگی هوا اختصاص داشت تاکید کردند که متولی آلودگی هوا سازمان محیط زیست است، استاندارد یورو 4 در تمام خودروهای تولیدی تا پایان سال اجرایی می‌شود، مردم مجبور نیستند از خودروهای داخلی استفاده کنند، زور هیچ کس به صنایع نمی‌رسد، تهران قدرت خود پالایی را از دست داده است، سرطان‌زا بودن آلودگی هوا اثبات شده است و فضای سبز فقط 5 درصد از آلودگی هوا را جذب می‌کند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، دکتر محمد هادی حیدر زاده- مدیرکل محیط زیست استان تهران در این برنامه با بیان اینکه مهمترین موضوع در رابطه با حل چالش آلودگی هوا فقدان آمایش سرزمین است، افزود: همچنین توزیع ناعادلانه ثروت و قدرت باعث شده که بارگذاری در کلانشهرها به ویژه تهران افزایش یابد. علاوه بر آن مدیریت ناصحیح یکی دیگر از مواردی است که باعث شده کماکان مشکل آلودگی هوا ادامه یابد.

وی ادامه داد: عدم مشارکت همه ذینفعان از دولت و قوه مقننه گرفته تا قوه قضاییه و مردم نیز از جمله دلایل ادامه آلودگی هوای شهرهای بزرگ کشور است.
مدیر کل محیط زیست استان تهران اضافه کرد: دولت باید تکلیفش را با توسعه مشخص کند و اگر سازمان حفاظت محیط زیست متولی کیفیت آب، خاک و هواست باید اختیارات متناسب با آنرا هم داشته باشد. قوه مقننه نیز باید بر روی قوانینی که تصویب می‌کند نظارت داشته باشد در حالی که تا کنون حتی یک وزیر یا یک متولی دیگر به خاطر آلودگی هوا به مجلس فراخوانده نشده علاوه بر آن قانون پنج ساله شدن معاینه فنی خودروها توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد.
وی تاکید کرد: در مجلس عنوان شد که به دلیل استاندارد نبودن معاینه فنی این قانون تصویب شده است در صورتی که نمایندگان با این کار تنها صورت مساله را پاک کرده‌اند.
حیدرزاده با بیان اینکه قوه قضاییه در برخورد با متخلفان و تشکیل دادگاه ویژه محیط زیست کوتاهی کرده است افزود: معضل آلودگی هوا باید بر اساس یک سند راهبردی حل شود.
مشارکت مردم کلید کاهش آلودگی هواست
وی با تاکید بر اینکه مشارکت مردم کلید کاهش آلودگی هواست افزود: البته این موضوع باید با تقدم و تاخر در نظر گرفته شود. چرا که در ابتدا باید هماهنگی بین بخشی ایجاد شده و سپس مردم مشارکت کنند.
مدیر کل محیط زیست استان تهران تاکید کرد: از همینجا اعلام می‌کنیم که متولی اصلی معضل آلودگی هوا سازمان حفاظت محیط زیست است اما دیگر دستگاه‌ها نیز وظایفی دارند که باید به آن عمل کنند.
حیدرزاده با بیان اینکه مشکل عدم همکاری دستگاه‌های دولتی برای حل آلودگی هوای کلان شهرها چهار مساله تعارف، تبعیض، تبانی و تعریف است و اینکه گفته می‌شود دستگاه‌های دولتی خوش‌نشینی می‌کنند می‌تواند یک واقعیت باشد که باید ریشه‌یابی شود.
وی با بیان اینکه این موضوع تنها مشکل سازمان حفاظت محیط زیست نیست، مشکل در حل معضل آلودگی هوا نگاه دولت‌ها به محیط زیست بوده چرا که ما سند اداره آلودگی هوا، برنامه جامع و مصوباتی داشته که اگرچه لازم است ارتقا پیدا کند اما در اولویت دولت‌ها نبوده است.
دستگاه‌های دولتی به برنامه جامع کاهش آلودگی هوا عمل نمی‌کنند
اطمینان نداریم تا پایان سال 92 استاندارد یورو4 خودروها استقرار یابد

مدیر کل محیط زیست استان تهران تصریح کرد: از آنجا که برنامه جامع کاهش آلودگی هوا تبدیل به قانون نشد دستگاه‌های متولی به این برنامه عمل نمی‌کنند در صورتی که اگر مجلس همکاری می‌کرد و این برنامه تصویب می‌شد دستگاه‌های متولی ملزم به اجرای آن بودند.
حیدرزاده با بیان اینکه صنعت خودرو اقتدار سازمان حفاظت محیط زیست را با لابی کردن شکسته افزود: برای خودروسازان همیشه فرش قرمز پهن کرده‌ایم و آنها بارها مصوبات برنامه جامع کاهش آلودگی هوا را زیر پا گذاشته‌اند و اگرچه گفته می‌شود که تا پایان سال 92 استاندارد خودروها ارتقا می‌یابد اما سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی اصلی بازهم اطمینان کامل ندارد.
وی ادامه داد: در بحث صنعت خودرو علاوه بر موضوع ارتقای استانداردها مساله مهم خدمات پس از فروش و تعویض قطعه کاتالیست‌ خودروهاست.
مدیر کل محیط زیست استان تهران گفت: البته استاندارد یورو4 که خودروسازان آن را تقبل کرده‌اند فاقد OBD که مهمترین شاخص استاندارد محسوب می‌شود است اما استاندارد یورو4 واقعی باید OBD را هم داشته باشد.
حیدرزاده گفت: از سال 82 تا سال 86 که قطعه کنیستر خودروها برداشته شده هیچ فراخوانی داده نشده است.
وی با اشاره به سخنان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت که در این میزگرد حضور داشت، مبنی بر استقرار استاندارد یورو4 در همه خودروها بجز یکی دو مورد تاکید کرد: خودروهایی که بیشترین مصرف را دارند باید تبدیل به یورو4 شوند. به عنوان مثال یورو4 شدن خودروی مگان که CKD است تاثیری در این روند نخواهد داشت.
آماری از تعداد خودروها و موتورسیکلت‌ها در تهران نداریم
مدیر کل محیط زیست استان تهران گفت: اگرچه اعلام می‌شود که 85 درصد آلودگی کلان شهرها ناشی از منابع متحرک است اما هنوز آماری از تعداد خودروها و موتورسیکلت‌ها در شهر تهران نداریم و مشکل آمار شرایط را بسیار آزار دهنده کرده است.
حیدرزاده تصریح کرد: اکنون در دوره مدیریت جدید سازمان حفاظت محیط زیست به دنبال آمار و شفاف‌سازی اطلاعات هستیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر سهم منابع ثابت در آلودگی هوای شهر تهران افزایش پیدا کرده افزود: مشکل آمار به گونه‌ای است که متاسفانه از یک مسئول می‌شنویم که یک موتورسیکلت معادل 9 خودروی 206 آلودگی ایجاد می‌کند بی آنکه این حرف با یک ادله صحیح گفته شود.
مدیر کل محیط زیست استان تهران ضمن انتقاد از روند خروج خودروهای فرسوده خطاب به صالحی نیا - معاون وزیر صنعت که در جلسه حضور داشت، اظهار کرد: قرار بوده سالی یک میلیون خودرو فرسوده از رده خارج شود اما در سال 91 تنها 17 هزار خودرواز رده خارج شده است که مسئولین باید به این موضوع رسیدگی کنند.
وزارت نفت به تعهدات خود عمل کند
حیدرزاده با اشاره به موضوع استاندارد سوخت خودروها اظهار کرد: اکنون بحث ارتقای کیفیت سوخت نیز علاوه بر خودروها مطرح است چرا که 18 میلیون لیتر بنزین یورو4 در حالی توزیع می‌شود که تنها 20 درصد نیاز سوخت استاندارد را تامین می‌کند.
وی تاکید کرد: بحث تحریم‌ها دلیل آن نمی‌شود که به برنامه‌هایمان عمل نکنیم چرا که زمان تصمیم گیری نماینده وزارت نفت حتما در جلسه حضور داشته و اگر تعهدی داده باید به آن عمل کند.
وی با بیان اینکه در بحث خودروهای فرسوده دولت باید سیاست‌های تشویقی را به کار گیرد افزود: از همان ابتدا مساله خروج خودروهای فرسوده به خوبی امکان‌سنجی نشد چرا که افزایش نرخ خودرو، ستاد حمل و نقل سوخت را در معذوریت گذاشت.
مدیر کل محیط زیست استان تهران تاکید کرد: قبول داریم که محدودیت اقتصادی دست شهروندان را بسته است اما مردم باید بدانند که برای حل معضل آلودگی هوا آنها نیز وظایفی دارند که باید به آن عمل کنند.
منافع مردم مهمتر از بحث اشتغال است
حیدرزاده با اشاره به سهم بالای صنایع در آلودگی هوای کلانشهرها اظهار کرد: یکی از مباحث مهم در آلودگی صنایع پایش آنلاین است که سازمان حفاظت محیط زیست هم بر آن تاکید دارد و اگر با صنعت آلاینده‌ای برخورد کنیم مانند آلومینیوم‌سازی اراک و سیمان تهران با آن مقابله خواهیم کرد.
وی ادامه داد: اگرچه بحث اشتغال برای مقابله با صنایع آلاینده محدودیت ایجاد می‌کند اما منافع مردم برای ما بسیار مهمتر است.
حیدرزاده در خصوص ورود دستگاه‌های یونیزاسیون به کشور برای حل آلودگی هوا و هزینه بسیار بالای آنها اظهار کرد: ورود دستگاه‌های یونیزاسینن در زمان دولت قبلی اتفاق افتاد و اکنون کارگروهی تشکیل داده‌ایم تا در مورد دلایل ناکارآمدی این دستگاه‌ها گزارشی تهیه شود.
وی با بیان اینکه اکنون به دوران بیداری محیط زیست رسیده‌ایم تصریح کرد: هرچه گردش اطلاعات شفاف‌تر باشد حاکمیت و قدرت مردم در پیگیری مطالبات زیست‌محیطی افزایش می‌یابد.
معاون وزیر صنایع خبر داد:
اجرای کامل استاندارد یورو4 تا پایان سال
مردم مجبور نیستند از خودروهای داخلی استفاده کنند

محسن صالحی نیا- معاون امور صنایع و اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این برنامه گفت: بر اساس مصوبه دولت تا پایان سال 92 کلیه خودروها با استاندارد یورو4 تولید خواهند شد.
وی که به عنوان نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت در مناظره شبکه اول سیما حضور داشت افزود: با استقرار استاندارد یورو4 تنها یک مرحله از کشورهای اروپایی که در حال حاضر استاندارد یورو5 را مستقر کرده‌اند عقب هستیم.
وی اضافه کرد: با افزایش جمعیت و سطح استفاده از ماشین آلات و فرایندهای صنعتی با معضل بزرگ آلودگی هوا مواجه شده‌ایم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در نیروگاه‌های کشور باید سوخت استاندارد و پاک جایگزین سوخت مازوت شود که اگرچه در برخی نیروگاه‌ها این اتفاق افتاده اما در فصول سرد سال به دلیل قطع گاز همچنان از همان سوخت غیراستاندارد استفاده می‌شود.
وی تاکید کرد: از سال 79 ملزم به رعایت استانداردها شدیم که اگر شرایط بر اساس امکانات، قابلیت‌ها و فرآیندهای تولیدی طراحی می‌شد، زودتر به نتیجه می‌رسیدیم.
صالحی‌نیا اضافه کرد: باید بنگاه‌های تولیدی را ملزم به رعایت استانداردها کنیم و چارچوب‌ها، ‌روشها و عوارض در خصوص عدم رعایت استانداردها نیز باید مشخص شود.
وی گفت: از سال 79 به بعد که استانداردهای زیست محیطی خودروها تدوین شد، استاندارد آلایندگی بسیاری از خودروها را ارتقا دادیم و برخی خودروها نیز که به لحاظ ماهیتی توان اجرای آن را نداشتند از خط تولید خارج شدند.
وی با بیان اینکه در کشورهای اروپایی ارتقای استاندارد از یورو یک به یورو4 ، 13 سال طول کشیده است در واکنش به این گفته کرمی - کارشناس محیط زیست مبنی بر وجود انحصار توزیع خودرو در کشور اظهار کرد: ورود خودرو به کشور آزاد است و مردم مجبور نیستند از خودروهای داخلی استفاده کنند، به عنوان مثال امسال 30 هزار خودرو وارد کشور شده که کرمی در پاسخ به وی گفت: اگر واردات خودرو آزاد است چرا با وجود تردد چند میلیون خودرو در کشور تنها 30 هزار خودرو وارد کشور شده است؟
صالحی‌نیا همچنین در واکنش به هاشمی - کارشناس حمل و نقل که گفته بود خودروهای تولیدی هنگام مراجعه به مراکز معاینه فنی در وضعیت بسیار بدی قرار دارند افزود: خودرویی که به مرکز معاینه فنی مراجعه کرده حداقل پنج سال عمر دارد و در این صورت می‌توان گفت که چنین چیزی عجیب نیست.
وی همچنین در خصوص تعویض قطعه کاتالیست خودروها نیز اظهار کرد: تعویض کاتالیست خودروها مجانی انجام نمی‌شود و باید برای آن یک سود منطقی درنظر گرفته شود بنابراین نمی‌توان انتظار داشت مردم به راحتی به مراکز خدمات پس از فروش مراجعه کنند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اظهار کرد: برای تعویض خودروهای فرسوده منابع کافی تامین نشده است و آنچه که مسلم است خودروسازان تمام تلاش خود را در این زمینه انجام داده‌اند.
صالحی نیا اضافه کرد: ما به عنوان سیاستگذار از موضوع جایگزین کردن خودروهای فرسوده استقبال می‌کنیم چرا که با این کار بازار بیشتری در اختیار بنگاه‌های تولیدی قرار خواهیم داد.
صالحی نیا با بیان اینکه 3000 مرکز خدمات پس از فروش در کشور برای تعویض قطعه کاتالیست خودروها فعال هستند، افزود: نمی‌توان در این مورد به خودروسازان خرده‌ای گرفت.
وی تاکید کرد: در اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا به بندهایی که مربوط به وزارت صنعت است عمل می‌کنیم.
وی با بیان اینکه واحدهای صنعتی اطراف شهرها مجهز به فیلترهای مخصوص هستند افزود: کارخانه‌هایی که استانداردهای زیست محیطی را رعایت نکنند تعطیل خواهند شد.
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا:
سرطان‌زا بودن آلودگی هوا اثبات شده است
فضای سبز فقط5درصد از آلودگی هوا را جذب می‌کند

دکتر یوسف رشیدی - مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا نیز در این برنامه گفت: با توسعه فضای سبز تنها پنج درصد جذب آلودگی هوا افزایش می‌یابد و اگر حتی اگر کل تهران را هم فضای سبز کنیم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.
وی که به عنوان نماینده شهرداری در مناظره شبکه اول سیما بود، افزود: موضوع آلودگی هوا دقیقا سلامت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اینکه گفته می‌شود آلودگی هوا ربطی به مرگ انسان‌ها ندارد یک اشتباه بزرگ است.
وی ادامه داد: اخیرا دانشمندان دنیا در آژانس بین المللی تحقیقات سرطان که زیر نظر سازمان بهداشت جهانی کار می‌کند اعلام کرده‌اند که دود سوخت دیزل سرطان زاست و گازهای ناشی از احتراق مستقیم خودروهای دیزل جزو اولین گروه ترکیبات سرطان زا هستند و این در حالی است که در کشور ما هیچ سیستم کنترلی برای کنترل گازهای ناشی از خودروهای دیزلی وجود ندارد.
به گفته وی دانشمندان با مطالعه یک گروه 39 میلیونی دریافتند که سالانه 19 میلیون مرگ ناشی از آلودگی هوا اتفاق می‌افتد که نشان می‌دهد این موضوع بسیار بسیار جدی است.
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا اظهار کرد: تا کنون تجربیات موفقی در حذف سرب و گاز منواکسید کربن در شهر تهران داشته‌ایم که نشان می‌دهد در جاهایی که قانون وجود داشته خوب عمل کرده‌ایم.
رشیدی با بیان اینکه استانداردهای آلودگی هوا باید هرچند سال یکبار بازنگری شوند افزود: اگر همین الان نیز استانداردها را پاس کنیم باید مجددا استانداردهای جدیدی را تدوین کنیم.
دستگاه‌های متولی با لابی کردن بر روی قوانین زیست محیطی تاثیر می‌گذارند
وی با بیان اینکه دستگاه‌های متولی با لابی کردن بر روی قوانین زیست محیطی تاثیر می‌گذارند افزود: در برنامه پنج ساله تکالیف بسیاری برای حل موضوع آلودگی هوا بر دوش دستگاه‌ها گذاشته شده است اما تنها به آن بر روی کاغذ نگاه شده و عمل نمی‌شود.
وی تاکید کرد: آلودگی هوا باید از منبع آلاینده کنترل شود و اگر این موضوع نادیده گرفته شود هیچ کار دیگری نمی‌توانیم انجام دهیم.
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا با بیان اینکه در سال 88 با موضوع بنزن مواجه بودیم افزود: یکی از دلایل بالا بودن این آلاینده عدم وجود قطعه کربن کنیستر بر روی خودروها بود که در آن زمان با یکی از مسوولان شرکت ایران خودرو جلسه‌ای داشتیم و وی دلیل برداشتن این قطعه را تعویض باک و سرسیلندر اعلام کرد.
رشیدی ادامه داد: متاسفانه در همان زمان سازمان حفاظت محیط زیست برداشتن این قطعه را از روی خودروها پذیرفت.
وی با بیان اینکه شهرداری برای شماره‌گذاری خودروهای غیراستاندارد کاره‌ای نیست افزود: ما تنها میزان آلودگی‌ها را اندازه گیری می‌کنیم.
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا گفت: متاسفانه مردم مقیاس اتمسفر را با خانه خودشان اشتباه می‌گیرند و زمانی فکر می‌کردند که اگر هوای تهران را آب پاشی کنند، مشکل آلودگی هوا حل خواهد شد.
وی با اشاره به سخنان ناصر کرمی کارشناس محیط زیست مبنی بر تاثیر ساخت و سازهای غرب شهر تهران بر کاهش وزش بادهای غربی اظهار کرد: نباید مقیاس اتمسفر را با این جور موارد مقایسه کنیم چرا که باد تهران از بالا می‌وزد و وجود ساختمان‌ها تاثیری بر روی آن ندارد که با واکنش شدید کرمی مواجه شد.
ناصر کرمی در پاسخ به این گفته وی اظهار کرد: میکرواقلیم دانش بسیار مهمی است که در شهرداری نادیده گرفته می‌شود چرا که اکنون همه ما می‌دانیم که حتی با یک بادشکن 15 متری می‌توان سرعت وزش باد را کاهش داد و از آن در بسیاری از مناطق کشور استفاده می‌کنیم و از شما بعید است به عنوان کسی که سالها در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران کار کرده‌اید چنین اظهار نظری کنید.
رشیدی با بیان اینکه در حال حاضر گاز منوکسیدکربن و سرب از هوای تهران حذف شده است، افزود: ما واقعیت را می‌بینیم و از روی روش تجربی آنرا کشف می‌کنیم.
وی خاطرنشان کرد: نباید از حل معضل آلودگی هوا ناامید شویم چرا که در کشورهای دیگر از جمله ژاپن هم با چنین موقعیت‌هایی مواجه بوده‌ایم به عنوان مثال در سال 1960 در ژاپن پلیس‌ها با ماسک شیمیایی بر سر چهارراه‌ها می‌ایستادند اما با این حال از کنترل آلودگی هوا کشورشان ناامید نشدند و در نهایت هم به نتیجه مطلوب رسیدند.
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا در پاسخ به این سوال خبرنگاران مبنی بر فروش آرم‌های طرح ترافیک با وجود آلودگی هوا اظهار کرد: تعداد آرم‌هایی که می‌فروشیم بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک است. یعنی دست ما برای کاهش آرم‌های طرح ترافیک باز نیست و تنها بر اساس شدت آلودگی هوا کمیته اضطرار فروش این آرم‌ها را متوقف می‌کند.
رشیدی تصریح کرد: اکنون نگاهی که در شهر داریم بر روی کنترل خودروهایی که در مرکز شهر تردد می‌کنند متمرکز شده است و تصمیم داریم استاندارد این خودروها را افزایش دهیم. به عنوان مثال شرکت واحد به صورت آزمایشی اتوبوس‌ها را مجهز به فیلتر کرده است که این قطعه تنها بر روی خودروهای یورو6 نصب می‌شود.
رییس سابق پلیس سابق راهور تهران:
زور هیچ کس به صنایع نمی‌رسد
خودروهای فاقد کاتالیست 84 درصد بیشتر آلودگی ایجاد می‌کنند

سید هادی هاشمی - رییس سابق پلیس سابق راهور تهران و کارشناس حمل و نقل ترافیک نیز در این برنامه نبود قطعه کاتالیست بر روی خودروها را مهمترین عامل آلاینده شهر‌ها اعلام کرد.
وی اظهار کرد: حرکت کند مدیران سبب شده که عرصه محیط زیست بر مردم ما روز به روز کمتر شود به گونه‌ای که اکنون بسیاری از شهروندان نمی‌توانند در تعداد زیادی از روزهای سال وارد عرصه‌های اجتماعی شوند و اوضاع به گونه‌ای شده که گویی محیط زیست متولی نداشته و هر کس هر تصمیمی که بخواهد می‌گیرد.
وی ادامه داد: به عنوان مثال زمانی که احمدی نژاد شهردار تهران بود از دولت خواست که به دلیل شرایط ترافیکی اطراف نمایشگاه بین‌المللی آنرا از سطح شهر خارج کند که در همان زمان نیز شهر آفتاب برای این کار در نظر گرفته شد اما زمانی که ایشان رییس جمهور شدند، این اقدام متوقف شد.
وی با بیان اینکه مردم تهران باید خودشان را برای زندگی به دست باد بسپارند افزود: سند راهبردی و انجام وظایف دستگاه‌ها برای کاهش آلودگی هوا در سال 59 به تصویب شورای عالی محیط زیست رسید و در همان زمان قرار شد که گازهای خروجی اتومبیل‌ها در دستور کار قرار گیرد. اما 15 سال بعد وزارت صنایع مسئول شد تا ساز و کار اجرایی آن را تضمین کند و سپس این امر 17 سال تاخیر افتاد که در نهایت در سال 81 استاندارد یورو1 تصویب شد.
وی ادامه داد: سپس استاندارد یورو2 با 9 سال تاخیر مستقر شده و با وجود تلاش‌های بسیار سازمان حفاظت محیط زیست خودروسازان موظف به استاندارد یورو4 تا ابتدای سال 92 شدند که باز هم استقرار این استاندارد به تاخیر افتاد.
این کارشناس حمل و نقل و ترافیک تصریح کرد: ما نه تنها قوانین و مقررات را به موقع انجام ندادیم بلکه نظارت را از سوی صنایع برداشتیم چرا که در کشور ما رسم شده سازمان‌ها با یکدیگر خودمانی شوند و هماهنگ عمل کنند که آسیب‌ آن هم به جامعه می‌رسد.
هاشمی اظهار کرد: در سال 82 که شرکت ایران خودرو بنا بر پیشنهاد یکی از کارشناسان کنیستر را برداشت باعث شد تا علاوه بر منواکسید کربن و HC آلاینده‌های بنزن و آزبست نیز در هوای شهر تهران افزایش پیدا کند.
وی ادامه داد: نه مجلس بر روی دستگاه‌ها به ویژه خودروسازان نظارت کرده نه وزارت صنایع و نه موسسه استاندارد که هیچ جا وارد موضوع آلودگی هوا نمی‌شود.
هاشمی با بیان اینکه خودروهای دارای کاتالیست 0.03 درصد حجم، منوکسیدکربن تولید می‌کنند،‌ افزود: بر اساس مطالعه مراکز فنی مورد وثوق سازمان حفاظت محیط زیست خودروهایی که کاتالیست ندارند 84 برابر خودروهایی که این قطعه را دارند آلودگی ایجاد می‌کنند.
این کارشناس حمل و نقل و ترافیک افزود: در سال 91 از 500 هزار خودرویی که به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده بودند، 14 درصد یا به عبارتی 70 هزار خودرو از نظر گازهای آلاینده رد شدند که این تعداد خودرو معادل دو میلیون و 100 هزار خودروی سالم آلودگی ایجاد می‌کنند.
وی خطاب به صالحی‌نیا - معاون وزیر صنعت که اعلام کرده بود وزارت صنایع تا کنون همه استانداردها را رعایت کرده افزود: ما آبرو داریم می‌کنیم که شما دلخور نشوید اما اگر مردم بدانند خودروهای تولید داخل در جاده‌ها چه بلایی بر سرشان می‌آورد هیچگاه سوار آنها نخواهند شد.
به گفته وی در مراکز معاینه فنی قطعه کربن کنیستر و کاتالیست بررسی نمی‌شود.
زور هیچ کس به صنایع نمی‌رسد
وی با بیان اینکه دیگر زور پلیس هم به صنایع آلاینده نمی‌رسد افزود: پلیس راهنمایی و رانندگی بر اساس استاندارد موسسه ملی استاندارد خودروها را پلاک می‌کند اما تا حدی می‌تواند در مقابل دیگران بایستد و اکنون دیگر زور هیچ کس به صنایع نمی‌رسد.
یک کارشناس ارشد محیط زیست:
آلودگی هوای خوزستان 50 برابر حد مجاز
تهران خودپالایی‌ را از دست داده است

ناصر کرمی - کارشناس ارشد محیط زیست نسبت به افزایش آلودگی هوا در کلان شهرها به دلیل اقدامات نامناسب مدیریتی هشدار داد.
وی که دکترای اقلیم شناسی دارد با حضور در مناظره شبکه اول سیما اظهار کرد: پروژه کاهش آلودگی هوا تنها در حد دور همین میز که متولیان حضور دارند باقی می‌ماند چرا که همه متولیان در افزایش آلودگی هوا ذینفعند.
وی با اشاره به افزایش آلودگی هوای خوزستان و مسمومیت تعداد زیادی از شهروندان اهوازی پس از بارش باران اسیدی ابراز عقیده کرد: در همان سالهای ابتدای جنگ هم تا زمانی که خوزستان زیر بمباران بود هیچ کس کاری انجام نداد تا این بمب به شهر تهران افتاد. اکنون نیز برای مردم خوزستان هیچ کاری انجام نمی‌شود.
وی ادامه داد: بارها از آلودگی هوای شهرهای تهران، اراک و مشهد که شاید در برخی مواقع به دو برابر حد استاندارد رسیده باشد سخن گفته‌ایم اما در استان خوزستان در 30 درصد روزهای سال آلودگی هوا 50 برابر حد مجاز است.
این کارشناس محیط زیست اضافه کرد: اکنون 97 درصد مردم اهواز مایلند از این شهر مهاجرت کنند چرا که آن را یک جای نامناسب و غیرقابل سکونت تشخیص می‌دهند.
این استاد دانشگاه افزود: در استان خوزستان کارخانه‌های فرسوده‌ای همچون کاغذ پارس و نیشکر که متعلق به 50 تا 60 سال پیش هستند فعالیت می‌کنند. همچنین فعالیت‌های نفتی در این منطقه به گونه‌ای است که حتی معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست را به درون آن راه نمی‌دهند! از سویی مردم خوزستان به دلیل فقر از آلاینده ترین و قدیمی ترین خودروها استفاده می‌کنند که باعث تشدید آلودگی هوای این شهر شده است.
وی همچنین در پاسخ به سوال نظرسنجی برنامه در مورد گسترش خطوط BRT اظهار کرد: توان اکولوژیک شهر تهران تنها برای 24 میلیون نفر ظرفیت دارد که آنرا به 10 میلیون نفر رسانده‌ایم و با گسترش BRT به نتیجه مطلوبی نخواهیم رسید.
کرمی همچنین در خصوص حذف قطعه کنیستر از خودروها اظهار کرد: در آن زمان دو خودروساز بزرگ کشور هرگز حاضر نشدند که به دلیل حذف این قطعه عذرخواهی کنند و کسی آنها را محاکمه نکرد و برخلاف آنچه که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید شرکت ایران خودرو هرگز بری نصب مجدد این قطعه فراخوانی اعلام نکرد.
وی ادامه داد: حذف کنیستر تنها برای صرفه جویی 60 هزار تومان اتفاق افتاد در حالی که این قطعه تاثیر بسیاری در کنترل دود خروجی خودروها داشت.
وی با بیان اینکه حل آلودگی هوای تهران بسیار دشوار و ناهمگن است، افزود: شهرداری قانونا می‌تواند از تردد خودروها جلوگیری کند اما متاسفانه در شهرداری چنین اختیاری نمی‌بینیم.
انحصار توزیع خودرو، سلامت مردم را به گروگان گرفته است
این کارشناس ارشد محیط زیست گفت:‌ انحصار توزیع خودرو سلامت مردم را گروگان گرفته است و مردم خودرویی را می‌خرند که در لحظه تولید فرسوده محسوب می‌شود.
وی ادامه داد:‌ در حال حاضر وانت‌هایی که وارد بازار می‌شوند همان موتور پیکان قدیمی را دارند که تکنولوژی آن متعلق به دهه 40 است. همچنین خودرو زانتیا و پژو405 که در کشور تولید می‌شوند از سال 86 در کشورهای اروپایی ممنوع شده‌اند.
کرمی با اشاره به گسترش فیزیکی شهر تهران و افزایش آلودگی هوای پایتخت اظهار کرد: طبق طرح جامع شهر تهران بلند مرتبه سازی در منطقه 22 ممنوع بوده اما باید پرسید که آیا شهرداری ناچار شده که به بلند مرتبه سازی در این منطقه تمکین کند و یا در منافع آن سهیم بوده؟
وی ادامه داد: باد غالب شهر تهران از سمت غرب وزیده و این بلند مرتبه سازی‌ها جلوی آن را گرفته است.
تهران خودپالایی خود را از دست داده است
این دکترای اقلیم شناسی با بیان اینکه شهر تهران خودپالایی خود را از دست داده است، افزود: قبلا اگر باران می‌بارید تا دو روز هوا پاک بود اما الان حتی دو ساعت بعد هم هوا پاکیزه نمی‌ماند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: دیگر نمی‌توان انبوه‌سازی‌ها را در غرب تهران خراب کرد و این برج‌ها برای همیشه باقی خواهند ماند. از سویی تا زمانی که خودروها مجبور به استفاده از بنزین هستند این شهر قطعا آلوده باقی خواهد ماند.
وی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی اصلی سازمان حفاظت محیط زیست توانایی اجرای بسیاری از برنامه‌ها را ندارد و همیشه مدیرانی داشته که قانونا می‌توانسته جلوی شهرداری و وزارت صنعت را بگیرد اما به وظایف خود عمل نکرده است.
انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری