کد مطلب: 798
  تاریخ انتشار:  1392/09/01 - 15:11


مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی تهران: 5 ساله شدن معاینه فنی آلودگی هوای پایتخت را افزایش داد

آلودگی هوای پایتخت با انجام معاینه فنی خودروها 23 درصد کاهش می‌یابد.
download معاینه فنی خودرو

مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران گفت : 5 ساله شدن معاینه فنی خودروها یک اقدام غیر کارشناسی و فاقد پشتوانه علمی بود که باعث تشدید آلودگی هوای تهران شده است.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، به نقل از شهرنوشت، بالغ بر 85 درصد آلودگی هوای تهران از تردد میلیون ها خودرو و موتور سیکلت در سطح شهر ناشی می شود از این رو سیاست ها و برنامه ها برای کاهش آلودگی هوابه موضوع خودرو و سوخت مصرفی آنها تاکید ویژه دارد .
طی سال های اخیر برنامه های بسیاری برای کاهش آلودگی هوا نوشته شده که در آنها بر ارتقاء استاندارد خودرو و سوخت و انجام معاینه فنی مستمر تاکید شده است اما متاسفانه شاهدیم نه تنها استاندارد تولید خودرو و سوخت درجه ایی ارتقاء نیافته که سال گذشته به یکباره سن معاینه فنی خودرو از 2 سال به 5 سال نیز افزایش یافت .
شاید یکی از اشتباهات در موضوع کاهش آلودگی هوا تصویب قانون معاینه فنی بود که به عقیده کارشناسان عقب گردی در حوزه محیط زیست و کاهش آلودگی هوا محسوب می شود .
کاهش ۲۳ درصدی آلودگی هوای پایتخت با انجام معاینه فنی خودروها
مدیر عامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران در گفت و گو با شهر نوشت با تاکید بر اینکه قانون معافیت ۵ساله خودروهای نو از معاینه فنی در دوره قبلی مجلس اشتباه بزرگی بود و مجلس نهم قرار است نسبت به اصلاح قانون مذکور اقدام کند گفت : با توجه به وارونگی دما و تشدید آلودگی هوا و نیز افزایش بارش‌های جوی و به تبع آن لغزندگی بیشتر سطح معابر شهری و جاده‌های کشور، پتانسیل حوادث رانندگی بالاست این در حالیست که با انجام معاینه فنی خودروها می‌توان تا ۲۳ درصد آلودگی هوای پایتخت را کاهش داد.
سید علی رضوی گفت : تمام مراکز معاینه فنی شهر تهران با دستگاه‌های مکانیزه و کالیبره برای خدمات رسانی به شهروندان در آماده باش کامل هستند اما متاسفانه شاهدیم که تعداد مراجعات به مراکز معاینه فنی تنها در زمان افزایش سخت‌گیری‌های پلیس راهور افزایش می‌یابد.
وی با تاکید بر این که ۵ ساله شدن معاینه فنی خودروها یک اقدام غیر کارشناسی و فاقد پشتوانه علمی بود، تصریح کرد : بر خلاف گذشته که اقدامات مثبتی مانند حذف سرب از بنزین، استقرار استاندارها، تامین گازوییل کم گوگرد و ممنوعیت استفاده از آزبست در ساخت لنت ترمز بر روند کاهش آلودگی هوای تهران موثر واقع شدند، امروز اقدامات منفی‌ای مانند ۵ ساله شدن معاینه فنی خودروها باعث تشدید آلودگی هوای تهران شده است.
وی افزود: متاسفانه هر ساله با آغاز فصول سرد، شاهد افزایش حجم آلاینده‌ها و آلودگی هوا در تهران هستیم چنان چه طی سال‌های اخیر روزهای زیادی به دلیل اینورژن عملا شهر تعطیل شد. در این میان ضمن آن که انتظار می رود اقدامات اساسی مانند ارتقاع کیفیت خودروها و سوخت، توسعه حمل و نقل عمومی و... برای کاهش آلودگی هوا در پایتخت و سایر کلان شهرهای کشور صورت گیرد، معاینه فنی وسایل نقلیه می‌تواند تاثیر قابل توجهی در کاهش تولید آلایندگی وسایل نقلیه داشته باشد.
به گفته رضوی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، در کشور هلند به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر شخص کشته شدگان در تصادفات رانندگی تنها ۸.۴ درصد است و شاخص آلودگی هوا نیز در این کشور ۲۹ درصد است. خودروها هرساله موظف هستند به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند. یا در کشور آلمان که شاخص کشته شده‌ها ۶ نفر است هر دو سال یک بار معاینه فنی برای تمامی خودروها الزامی است اما در کشور ایران که شاخص کشته شدن از هر ۱۰۰ هزار نفر ۳۴.۱ نفر است و شاخص آلودگی هوا ۹۲ درصد متاسفانه خودروها ۵ سال از دریافت معاینه فنی معاف شده‌اند.
وی همچنین با بیان اینکه ۱۴ درصد خودروهایی که به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند از شاخص گازهای آلاینده مردود می شوند، می‌افزاید: متاسفانه آمارها نشان می‌دهد که ۲۴.۵ درصد از خودروهایی که به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند یا فاقد مبدل کاتالیستی هستند و یا مبدل آنها خراب است، این درحالیست که مبدل کاتالیستی نقش بسیار مهمی در کاهش تولید آلودگی هوا توسط خودروها دارد در عین حال در تمام دنیا با وجود خودروهای باکیفیت و استاندارد بالا، سالی یکبار خودروها مورد معاینه فنی قرار می گیرند اما متاسفانه در کشور ما و با توجه به استاندارد پایین خودروها سن معاینه فنی از 2 سال به 5 سال افزایش یافت .
رضوی با تاکید بر اینکه در حال حاضر 35 درصد خودروهایی که به مراکز معاینه فنی مراجعه می کنند نمی توانند مجوز لازم را دریافت کنند گفت : دولت باید برای کاهش آلودگی هوا ارتقاء استاندارد سوخت و خودرو و اصلاح قانون معاینه فنی را با جدیت بیشتر پیگیر شود .
وی تصریح کرد : در کوتاه مدت اجرای طرح هایی مانند طرح تردد زوج و فرد از درب منازل پاسخگوی آلودگی هواست اما در نهایت راهکاری مقطعی است وراهکارهای اصلی که همان استاندرادسازی سوخت و خودرو و معاینه فنی و توسعه حمل و نقل عمومی است باید به سرعت در دستور کار قرار گیرد.
انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری