کد مطلب: 770
  تاریخ انتشار:  1392/08/30 - 15:19


تشکل‌های زیست‌محیطی در نامه‌ای به بان‌کی مون خواستار لغو تحریم‌ها زیست‌محیطی ایران شدند

ادامه روند فعلی تحریم ها و مشکلات معیشتی بیشتر مردم می تواند سرمایه گذاری های اساسی مورد نیاز محیط زیست را از اولویت کار خارج و مردم را ناچار به استفاده بی رویه منابع طبیعی کند.
download سازمان ملل

جمعی از تشکل‌های زیست‌محیطی در نامه‌ای به بان‌کی مون خواستار لغو تحریم‌ها زیست‌محیطی ایران شدند.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، جمعی از تشکل‌های غیردولتی زیست‌محیطی در نامه‌ای به بان کی مون - دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار جلوگیری و توقف خسارت‌های زیست محیطی ناشی از تحریم ها شدند.
متن این بیانیه بدین شرح است:
«دبیر کل محترم سازمان ملل
جناب آقای بان کی مون
تحریم ها به جای دولت ها و بیش از آن ها، مردم را در تنگنا و سختی قرار می دهند و زندگی، معیشت، سلامت جسمی و بهداشت روانی آحاد جامعه را به خطر می اندازد. در این حال اثرات تحریم های سال های گذشته بر محیط زیست ایران آشکار بوده و این امر دایره مخاطرات حاصله از تحریم ها را منطقه ای و جهانی می کند.
از این رو ما شرکت کنندگان در گردهمایی سازمان های مردم نهاد زیست محیطی و اجتماعی، نگرانی عمیق خود را در حوزه های زیر به اطلاع آن جناب به عنوان دبیر کل سازمان ملل متحد می رسانیم:
1-هوا
ما تصریح می کنیم محدودیت ها و تحریم های اعمال شده علیه ایران اثرات مخرب فراوانی بر کیفیت هوا گذاشته و امکان تنفس سالم را محدود کرده است. آلودگی های ناشی از عدم فروش بنزین به ایران و استفاده از بنزین غیراستاندارد، خودرو هایی فارغ از فناوری های روز، باران های اسیدی در برخی مناطق کشور، عدم فروش تجهیزات پالایشگاهی، مصرف بیش از حد انرژی توسط کارخانه هایی با فناوری های قدیمی و غیرمناسب و ... ایرانیان را از استنشاق هوای مناسب محروم کرده و بسیاری از بیماری های لاعلاج همچون سرطان، نازایی زنان و بیماریهای نوزادان را پدید آورده است.
2-آب
ما نگرانی عمیق خود را از آسیب های وارده به منابع آب کشورمان اعلام می کنیم. بخشی از این آسیب ها ناشی از تحریم های به عمل آمده در خصوص استفاده از فناوری های روز در کارخانه ها، بازیافت پسآب ها و پسماندها، استفاده غیر بهینه از منابع و شبکه توزیع آب، آلوده شدن منابع آب زیر زمینی و ... است. ما معتقدیم ادامه این روند ایران را سریعتر از پیش بینی های انجام شده در مسیر اختلافات جدی بر سر منابع آب قرار خواهد داد.
3-زمین
تاکید می کنیم که تحریم ها اثرات عمیقی بر از میان رفتن محیط زیست، گیاهان، زیست بوم ها، تغییرات اقلیمی، خشکسالی، گسترش بیابان ها، خالی شدن روستاها از سکنه داشته و خواهد داشت. این در حالی است که زمین امانتی است میان نسلی و به عنوان هدیه ای الهی و منبعی تجدید ناپذیر باید به نسلهای آینده منتقل شود.
اولین اثر تحریم ها بر زمین آنجا نمایان می شود که کمبود فناوری های نوین منجر به استفاده بی رویه از منابع تجدید ناپذیر زمین و خسارت های بیش از پیش به محیط زیست شده است.
4-تحریم ها اثرات سریع و غیر قابل جبرانی در از میان بردن زیست بوم ها و انقراض گونه های مختلف حیوان و گیاه دارد که ایران یکی از منابع غنی آن در جهان به شمار می آید. کمبود منابع مالی لازم و به تبع آن کمبود و یا عدم آموزش و اطلاعات در برخورد با محیط زیست، عامل تعیین کننده ای در خصوص عدم رعایت حقوق حیوانات و گیاهان است و نگرانیها در این زمینه ها افزایشی روز افزون دارد.
ادامه روند فعلی تحریم ها و مشکلات معیشتی بیشتر مردم می تواند سرمایه گذاری های اساسی مورد نیاز محیط زیست را از اولویت کار خارج نماید و از سوی دیگر مردم را ناچار به تأمین معیشت با استفاده بی رویه منابع طبیعی نماید. بنابراین موارد زیر به عنوان تقاضاهای فوری و آنی و غیر قابل اغماض از سوی سازمان های مردم نهاد اعلام می شود:
5-الف- رفع کلیه تحریم ها و محدودیت ها در موارد زیر:
-انتقال کمک های مالی به سازمان های مردم نهاد ایرانی و تامین و تجهیز مالی کلیه پروژه های مرتبط با مسائل زیست محیطی، سلامت و جلوگیری از مصرف بی رویه از منابع انرژی
-محدودیت های ساختاری، بانکی و ... جهت ارسال کمک های مورد نیاز
-لغو تحریم هایی که موجب مشکلات معیشتی و اعمال فشارهای اقتصادی به مردم می شود و جان انسان ها، کودکان و کهنسالان را در معرض خطر قرار می دهد.
-لغو محدودیت های مرتبط با نقل و انتقال فناوری ها و دانش مورد نیاز پروژه هایی که به هر نحوی به حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگی ها، کاهش مصرف انرژی و منابع طبیعی، سلامتی و بهداشت مرتبط است.
ب- تشکیل کمیته کار مشترک حفاظت از محیط زیست در قبال تحریم ها و استفاده از دیگر مکانیسم های بین المللی و منطقه ای.
پ- ما از کلیه کنوانسیون های زیست محیطی، حقوق کودک (یونیسف) و حقوق بشری سازمان ملل متحد و کلیه کشورهای عضو این کنوانسیون ها می خواهیم که موضع جدی در قبال تشدید تحریم های ایران گرفته و در این مسیر بغرنج مردم ایران را یاری رسانند.
ت- ما به طوری جدی از سازمان ملل می خواهیم که این بیانیه سازمان های غیردولتی زیست محیطی و اجتماعی ایران را ضمیمه اسناد بین المللی مسائل مرتبط با تحریم ها نماید و جامعه جهانی را تشویق به انجام اقدامات و راهکارهایی جهت جلوگیری از خسارات وارده بر محیط زیست و انسان ها نماید.»
انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط انسانی