کد مطلب: 735
  تاریخ انتشار:  1392/08/25 - 11:09


تردد خودروها تا اطلاع ثانوی در پایتخت از در منازل زوج و فرد شد/
بحران آلودگی هوای پایتخت از دوشنبه باز می‌گردد

کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران اعلام کرد، وارونگی هوا از دوشنبه در تهران آغاز می‌شود.

 

آخرین خبرها از کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران: آلودگی هوا از دوشنبه به تهران باز می‌گردد.
به گزارش خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، حسین هاشمی - استاندار تهران و رییس کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران در حاشیه روز شنبه این کمیته که با حضور نمایندگان وزارت بهداشت، پلیس راهور تهران، محیط زیست استان تهران و شهرداری تهران انجام شد از ادامه اجرای طرح زوج و فرد و ممنوعیت فروش طرح ترافیک روزانه و هفتگی تا اطلاع ثانوی خبر داد.

ممنوعیت فروش آرم‌های طرح ترافیک روزانه و هفتگی تا اطلاع ثانوی تصویب شد.

وی افزود:‌بر اساس گزارش جدیدی که سازمان هواشناسی اعلام کرده در سه روز آینده نیز شاهد مشکلاتی خواهیم بود لذا طرح زوج و فرد از در منازل تا اطلاع ثانوی ادامه دارد.
رییس کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران ادامه داد: با توجه به اینکه ادامه تمدید این طرح نیازمند مصوبه شورای عالی ترافیک است، تا اطلاع ثانوی و زمان تشکیل جلسه این شورا، طرح اجرا می‌شود و امروز با وزیر کشور موضوع را در میان خواهیم گذاشت تا درباره آن تصمیم‌گیری شود.
هاشمی تاکید کرد: همچنین فروش آرم‌های طرح ترافیک روزانه و هفتگی نیز ممنوع است و تا اطلاع ثانوی شهرداری حق فروش طرح ترافیک روزانه و هفتگی را ندارد.
وی با تاکید بر اینکه اجرای این دو طرح برای پیشگیری از شدت آلایندگی هواست، گفت: طبق گزارش هواشناسی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بحران آلودگی هوای تهران را در کلانشهر تهران خواهیم داشت و برای اینکه بتوانیم به سلامت مردم کمک کرده، این دو طرح را اجرا می‌کنیم.
به گفته رییس کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران، در هفته جاری ساعات کار ادارات و مدارس طبق روال قبل خواهد بود.

این طرح‌ها به صورت اورژانسی و برای پیشگیری از افزایش آلودگی و کاهش اثرات سوء آن بر سلامت شهروندان است.

هاشمی در پاسخ به اینکه روز گذشته خبرهای ضد و نقیضی از پلیس راهور و استانداری مبنی بر لغو و اجرای طرح زوج و فرد اعلام شد، گفت: احساس من این است که چنین نبود.
وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه تا چه زمانی طرح زوج و فرد و طرح‌های مشابه اورژانسی برای کاهش آلودگی هوا اجرا خواهد شد؟ گفت: در حال حاضر این طرح‌ها به صورت اورژانسی و برای پیشگیری از افزایش آلودگی و کاهش اثرات سوء آن بر سلامت شهروندان است. در حالی که معتقدم طرح‌های بلندمدت از جمله خروج خودروهای فرسوده 60 تا 70 درصد وضعیت آلودگی هوای تهران را بهبود خواهد بخشید.
وی گفت: در صورتی که بتوان خودروسازها را به سمت تامین خودرو تشویق کرد و منابع مالی را نیز تامین کرد، طی دو سال می‌توان تمام خودروهای فرسوده را از رده خارج کند.
به گفته وی هواشناسی موظف شده گزارش 10 روزه از وضعیت هوا را در اختیار کمیته اضطرار و کاهش آلودگی هوا قرار دهد تا تصمیمات لازم اتخاذ شود.
هاشمی در پاسخ به ایسنا درباره بازگرداندن سرویس ادارات، گفت: این طرح در حیطه کاری دولت است چرا که باید منابع مالی آن تامین شود و اگر این منابع مالی تامین شد، قابلیت اجرا پیدا می‌کند.
وی درباره تغییر ساعات کاری ادارات و تاثیر آن بر کاهش آلودگی هوا نیز گفت: ساعت کاری ادارات نیز مصوبه دولت و در حیطه اختیارات دولت است.
رییس کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه 50 تن از نمایندگان مجلس درباره انتقال پایتخت سیاسی لایحه‌ای را به مجلس ارائه دادند، گفت: نمایندگان حق اظهارنظر دارند اما از زمانی که به یاد دارم، این طرح مطرح بوده و هست اما قابلیت اجرا ندارد.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران، نماینده سازمان هواشناسی نیز در این جلسه گفت: طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه با بحران آلودگی هوا مواجه هستیم و طی این مدت وارونگی شدید هوا را خواهیم داشت.
وی افزود: تا روز دوشبنه وضعیت هوای تهران با توجه به سرعت وزش باد کیفیت مطلوبی خواهد داشت و از روز چهارشنبه به بعد نیز شاهد وزش باد در پایتخت خواهیم داشت.
وحید نوروزی - نماینده شهرداری تهران در این جلسه با اشاره به بسته پیشنهادی شهرداری در مواقع اضطراری آلودگی هوا گفت:‌ ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌ها در هسته مرکزی شهر، راه‌اندازی سرویس ادارات، شناور شدن ساعات کار ادارات و مدارس، توقف 70 هزار خودروی پیکان آلاینده در سطح پایتخت،ممنوعیت حرکت پیکان و خودروهای دودزا خصوصا کامیون و کامیونت، دایرنمودن مجدد سرویس ادارات، تصویب فوری راه اندازی بی ارتی همت، ارزیابی عملکرد تصمیم‌های کمیته اضطرار ؛ میزان اجرا و تاثیرگذاری توسط مراجع علمی مانند جهاددانشگاهی جزء پیشنهادات شهرداری تهران است.
نماینده‌ شهرداری تهران با اشاره به ایجاد آلودگی توسط بعضی از وسایل نقلیه گفت: هر پیکان به اندازه 30 برابر خودروی معمولی آلودگی ایجاد می‌کند و یا هر موتور 8 برابر یک خودروی معمولی آلودگی ایجاد میکند.
نورزی با اشاره به اینکه ما با تداوم طرح زوج و فرد از در منزل مخالفیم ادامه داد: به دلیل اینکه این طرح بدلیل عدم توان پلیس در کنترل دقیق واقعا عملی نیست و عملا اقتصاد پایتخت را فلج می کند. ضمنا بایستی مصوبات و یین نامه‌های متعدد لغو و به عنوان یک برنامه بایستی قانون هوای پاک در مجلس تصویب شود.
انتهای پیام

 

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری