کد مطلب: 729
  تاریخ انتشار:  1392/08/24 - 09:26


نبرد 12 شهر اروپایی برای کسب جایزه پایتخت سبز 2016

پیش‌تر از این شهر نانتز به دلیل کاهش آلودگی هوا موفق به دریافت این جایزه در سال 2013 شده است.
download شهر نانتز

12 شهر اروپایی از 11 کشور شانس خود را جهت کسب عنوان "پایتخت سبز اروپا" که از سال 2010 برگزار می شود، مورد آزمایش قرار می دهند.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، به نقل از شهرنوشت، ژان پوتونیک کمیسر زیست محیطی اتحادیه اروپا اعلام کرد که در حال حاضر مهلت ثبت نام شهرها به پایان رسیده است.
هر ساله جایزه "پایتخت سبز اروپا" به شهری تعلق می گیرد که مدیریت شهری آن از پیشتازان مدیریت سازگار با محیط زیست باشد.
کمیسیون اروپا عنوان کرده که این شهرها با هدف وضع استانداردهای بالا در زمینه های توسعه پایدار شهری و گوش دادن به آنچه که شهروندان می خواهند همواره با ارائه راه حل های نوآورانه در چالش های زیست محیطی پیشگام بوده اند.
فهرست 12 شهر راه یافته به جایزه پایتخت سبز اروپا در سال 2016 عبارتند از:
دومبرووه گورنیچا (لهستان)
لاریسا (یونان)
اسن (آلمان)
اومنا (سوئد)
زاراگوزا (اسپانیا)
پیتستی (رومانی)
لیوبلیانا ( اسلوونی )
نیمیخن (هلند)
اسلو (نروژ)
سانتاندر (اسپانیا)
رجیو امیلیا (ایتالیا)
تور (فرانسه)

پوتونیک در بیانیه ای عنوان کرد که از دیدن تعداد زیاد متقاضیان جایزه "پایتخت سبز اروپا" بسیار خوشحال شده است.
او می گوید: "این نشان دهنده تعهد شهرهای اروپایی در راستای بهبود کیفیت زندگی شهروندان و محیط زیست آنهاست."
جایزه "پایتخت سبز اروپا" با ابتکار خاصی این امکان را برای شهرها فراهم آورده است تا بهترین شیوه ها و ایده های مدیریت شهری را در راستای بهبود مسایل زیست محیطی در فضایی رقابتی با یکدیگر به اشتراک گذاشته و آن را به دیگر شهرها نیز معرفی کنند.
وی ادامه می دهد: "من امیدوارم که متقاضیان شانس پیروزی در رقابت سال 2016 را داشته باشند."
البته لازم به ذکر است که رقابت امسال در مقایسه با سالهای گذشته با کمی تغییرات برگزار خواهد شد. به عنوان مثال برای اولین بار شهرهایی با حداقل 100 هزار جمعیت در سراسر اروپا واجد شرایط شرکت در رقابت سال 2016 هستند در حالی که در سالهای گذشته تنها شهرهایی با 200 هزار نفر جمعیت امکان حضور در این رقابت را داشتند.

طرح "پایتخت سبز اروپا" در سال 2010 ایجاد شد تا شهرها را تشویق کند که کیفیت زندگی‌شان را از راه سیاست‌های دوستدار محیط‌ زیست بهبود بخشند.

کمیسیون اروپا بیان کرد: "افتتاح این جایزه در شهرهای کوچکتر منجر به هدایت بیش از نیمی از برنامه های کاربردی ای می شوند که از شهرهای با جمعیت کمتر از 200 هزار نفر می آیند."
کارشناسان بین المللی در حال حاضر مشغول ارزیابی فنی هر یک از اقلام بر اساس 13 شاخص ذیل هستند:
تغییرات آب و هوا،مدیریت آب،درمان ضایعات آب،کاهش ضایعات و انطباق،حمل و نقل محلی،بهم پیوستن مناطق سبز شهری با استفاده از زمین های پایدار،مدیریت یکپارچه زیست محیطی،کیفیت هوای محیط،کیفیت محیط صوتی،تولید ضایعات و مدیریت آن،نوآوری سازگار با محیط زیست و اشتغال پایدار،عملکرد انرژی،طبیعت و تنوع زیستی
در سال 2014 از تعدادی از شهرها دعوت خواهد شد تا با ارائه طرح هایشان به هیئت منصفه بین المللی به ارزیابی تعهداتشان جهت بهبود مداوم محیط زیست همچون اهداف آینده شان بپردازند.
کمیسیون اروپا عنوان کرد: "هیئت منصفه همچنین توانایی 12 شهر را جهت برقراری ارتباط با شهروندان، ظرفیت آنها برای ایفای نقش محوری به عنوان role model و ترویج بهترین شیوه در دیگر شهرهای اروپایی مورد بررسی و ارزیابی قرار می دهد."
برنده نهایی سال 2016 در ژوئن 2014 در کپنهاگ دانمارک که موفق به کسب جایزه "پایتخت سبز اروپا" در سال 2014 شده بود معرفی خواهد شد.
6 شهری که تا به حال عنوان "پایتخت سبز اروپا" را از سال 2010 که سال افتتاح این مراسم بوده از آن خود کرده اند عبارتند از: استکهلم سوئد در 2010، هامبورگ آلمان در 2011، ویتوریا گاستیز اسپانیا در 2012، نانت فرانسه در 2013
شهر بریستول انگلستان نیز عنوان سال 2015 را ازآن خود کرده است.
لازم به ذکر است شهر نانتز به دلیل راه اندازی مجدد ترامواهای برقی که منجر به کاهش آلودگی هوا شده موفق به دریافت این جایزه در سال 2013 شده است. همچنین مقامات در شهر 285 هزار نفری نانتز یک طرح بهبود آب و هوایی را به راه انداخته‌اند که هدف آن کاهش خروجی‌‌های دی‌اکسیدکربن به اندازه یک چهارم تا سال 2020 است.
شهر شمالی اسپانیا ویتوریا گاستیز نیز که همه جمعیت آن در فاصله چند قدمی از یک فضای سبز زندگی می‌کند یک "کمربند سبز" خلق کرده است تا نواحی شهری مخروبه احاطه‌کننده مرکز شهر را بازیابی کند و تمام جمعیت حدودا 250 هزار نفری این شهر دست کم در فاصله 300 متری از یک فضای سبزی گشوده قرار دارند.
طرح "پایتخت سبز اروپا" در سال 2010 ایجاد شد تا شهرها را تشویق کند که کیفیت زندگی‌شان را از راه سیاست‌های دوستدار محیط‌ زیست بهبود بخشند.
هیات داوران این جایزه شامل نمایندگانی از کمیسیون اروپا، سازمان محیط زیست اروپا، یک گروه از شهرداران و کمیته مناطق اتحادیه اروپا است.
انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری