کد مطلب: 728
  تاریخ انتشار:  1392/08/24 - 09:39


معاون خدمات شهری شهرداری تهران خبر داد:

افزوده شدن 800 پارک و 16 هزار هکتار جنگل کاری به تهران

اولویت شهرداری آسایش و راحتی خیال شهروندان است.

در سال های گذشته با وجودی که تحریم ها و افزایش تورم از هر جهت به کشور فشارهایی را وارد کرده است، اما در این بین شهرداری تهران بدون کمک مالی حتی از دولت توانسته روند توسعه مطلوبی را برای این کلان شهر به ارمغان آورد. به طوری که در حوزه خدمات شهری و امکانات ارایه شده در سطح شهر، با کم و کاستی روبرو نبوده و تماما از کلیه منابع موجود خود برای ایجاد حفظ و آرامش شهروندان بهره برده است.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، به نقل از شهرنوشت، معاون خدمات شهری شهرداری تهران، با بیان اینکه مدیریت شهری همه تلاش خود را بکار بست تا افزایش نرخ تورم بر روی خدمات ارایه شده شهری در پایتخت خصوصا حوزه خدمات شهری تاثیر چندانی نگذارد، گفت: شهرداری تهران بودجه و منابع مالی مشخصی دارد اما با این وجود افزایش تورم در روند توسعه شهر تهران در سال های اخیر موثر نبوده و به معنای عامیانه شهرداری چیزی از خدمات شهری کم نگذاشته است، زیرا اولویت شهرداری آسایش و راحتی خیال شهروندان است و این موضوع مصداق عینی در عمل داشته و در حد شعار باقی نمانده است.
وی درباره عدم تاثیر تورم بر روی قیمت تمام شده محصولات فروشگاه شهروند نیز یادآور شد: با توجه به افزایش تورم در سال های گذشته شاهد افزایش قیمت ها در تمامی حوزه ها و ارایه خدمات حتی در سطح کشور بوده ایم و به جرات می توان گفت که تاثیر تورم روی قیمت تمام شده خدمات ارایه شده شهری تاثیر چندانی نداشته است.
معاون شهردار پایتخت با بیان اینکه شرکت شهروند به عنوان یکی از شرکت های وابسته در شهرداری تهران که در حوزه مواد غذایی و مصرفی شهروندان فعال است، افزود: در زمان گرانی محصولات مصرفی و غذایی همچون گذشته به ارایه خدمات پرداخت. به گونه ای که گوشت قرمز را با قیمت تمام شده و حتی زیر قیمت بازار عرضه کرد و حتی نوسان قیمت در زمان گرانی روغن هم در این فروشگاه تاثیری نداشت.
عبدالهی همچنین ادامه داد: در سه ماه اولیه سال 92 فروشگاه شهروند عملکرد خوبی داشته است، به طوری که در بحث افزایش قیمت ها با مشکلی مواجه نبود و حتی 20 تا 25 درصد قیمت گوشت را پایین تر از بازار عرضه کرد. اضافه شدن 13فروشگاه شهروند از سال 84 در پایتخت و خرید سالانه50 میلیون نفر از فروشگاه‌های شهروند صحت این موضوع را ثابت می کند.
عدم افزایش قیمت کالاهای اساسی به رغم افزایش قیمت ها در سطح شهر
وی با تاکید بر اینکه سود حاشیه فروش شهروند در سال های اخیر صفر شده است، خاطرنشان کرد: عدم افزایش قیمت کالاهای اساسی به رغم افزایش قیمت ها در سطح شهر و حتی کشور مراجعه شهروندان را به این فروشگاه بیشتر کرد. صفر بودن سود حاشیه فروش شهروند از دیگر مواردی است که از سال 89 کاهش سود را در تمامی فروشگاه ها به ارمغان آورد، به گونه ای که در حال حاضر این میزان به 14 درصد رسیده است.
به گفته معاون خدمات شهری شهرداری تهران در سال 91 با این میزان فروش 45درصد رشد ایجاد شده است و مراجعه روزانه 150هزار نفر در روز به فروشگاه های 25 گانه شهروند نشان از آن دارد که تعداد مراجعان به این فروشگاه با رشد چشمگیری نسبت به سال های گذشته روبرو بوده، به طوری که فاکتورها و تعداد کالاهای فروخته شده نمایانگر استقبال بالای افراد از فروشگاه های شهروند است.
عبدالهی با اشاره به رسیدن به سرانه بین المللی فضای سبز در شهر تهران اذعان کرد: نرخ تورم در دیگر موارد با افزایش قیمت دلار همسو بود اما در این بین خدمات ارایه شده روال سال های گذشته را داشت. نمونه این موضوع حمل و نقل عمومی است که با وجود کمبودها و عدم پرداخت موارد مالی از سوی دولت نهم و دهم مردم حتی الامکان کمتر مشکلات را لمس کردند. در دیگر موضوعات شهری اعم از ساخت بزرگراه ها و توسعه بوستان ها در جای جای شهر نیز موارد عینی بسیار است.
وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر مدیریت شهری توانسته با ایجاد بوستان‌ها و فضای سبز بزرگراهی سرانه فضای سبز به ازای هر تهرانی را به استاندارد بین المللی برساند، اظهارکرد: امروز نزدیک به دو هزار بوستان در نقاط مختلف شهر تعبیه شده است و این در حالیست که سرانه فضای‌سبز بین‌المللی برای هر فرد 15مترمربع است که حالا شهر تهران به این میزان رسیده است.
افزوده شدن 800 پارک و 16 هزار هکتار جنگل کاری/ایجاد 39 هزار هکتار کمربند سبز
وی همچنین افزود: از سال 84 تاکنون یعنی قریب به 7سال، 800 پارک و 16 هزار هکتار جنگل کاری به مجموعه فضای سبز شهر تهران افزوده شده است. به گونه‌ای که می‌توان به افتتاح دو هزار و 300 هکتار جنگل‌کاری در قالب طرح کمربند سبز پیرامون شهر تهران اشاره کرد. همچنین 39هزارهکتار کمربند سبز پایتخت و بیش از 120کیلومتر از حاشیه بزرگراه‌های شهر تهران در سال‌91پوشیده از فضای‌سبز شده است.
معاون خدمات شهری شهرداری تهران سرانه فضای سبز برون شهری را 23متر خواند و گفت: پیش از انقلاب 75 پارک و سه پارک جنگلی در تهران بیشتر وجود نداشت که مجموع آن‌ها به دو هزار و 900 هکتار هم نمی‌رسید که این میزان در حال حاضر به 38هزار هکتار رسیده است.
عبدالهی افزود: از‌ سال 84 تا 91، 17 هزار هکتار جنگل‌کاری در تهران در قالب فاز دوم توسعه کمربند سبز تهران اضافه شد که سرانه فضای‌سبز برون شهری تهران را 23به متر رساند. ساخت 911 بوستان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تا پایان‌سال 91 در پایتخت از جمله تلاش‌های مدیریت شهری بوده است.
به گفته وی افزایش ایستگاه های آتش نشانی و وارد کردن آخرین تکنولوژی از کشورهای دیگر این موضوع را نشان می دهد که جان شهروندان از هر حیث مهم تر است تا تامین منابع مالی پس به همین خاطر مرکز آموزشی صالح آباد برپا شد و الگوبرداری از مراکز آموزشی آتش نشانی کشورهای هلند، انگلستان و کشورهای اروپایی انجام شد و با الگوبرداری از این مجتمع های آموزشی، طراحی آن ها در سازمان آتش نشانی تهران در دستور کار قرار گرفت.
تیم های عملیاتی ویژه آتش نشانی
وی به توسعه سازمان آتش نشانی تهران که شامل توسعه ایستگاه ها، نیروی انسانی و تجهیزات، افتتاح خانه‌های ایمنی و همچنین ارتقای توان عملیاتی سازمان در سطح شهر طی سال های اخیر پرداخت و گفت: طی سال های اخیر، زمان رسیدن به محله حادثه 1.5 دقیقه کاهش پیدا کرده است و از سال 84 تاکنون تعداد ایستگاه ها از 73 ایستگاه به 103 ایستگاه رسیده است.
معاون خدمات شهری شهرداری تهران همچنین ادامه داد: این موضوع در کاهش زمان رسیدن به محل حادثه مهم بوده است، به گونه ای که این زمان به 4.26 دقیقه در حریق کاهش یافته است که این زمان نسبت به سایر کلانشهرهای کشور زمان مناسبی است.
عبدالهی با اشاره به اینکه سازمان آتش‌نشانی تهران به صورت شبانه‌روزی آماده ارائه خدمات به شهروندان است، بیان کرد: از زمان به صدا درآمدن زنگ ایستگاه‌ها کمتر از 45 ثانیه تیم‌های عملیاتی ما از ایستگاه‌ها خارج می‌شوند.
به گفته وی در سامانه 1888 آتش نشانی رتبه اول رضایتمندی را به خود اختصاص داده و معاونت اجتماعی و فرهنگی شهر تهران طبق آماری که اعلام کرده، 99 درصد شهروندان تهرانی از کار این سازمان رضایت دارند. استفاده از پتانسیل سازمان بسیار مناسب بوده به طوری که تلفات حریق از 37 نفر به 21 نفر کاهش یافته است، این در مقابل تصادفات جاده ای قابل توجه است.
ایجاد کارخانه شیرابه کهریزک و حذف آلودگی زیست محیطی50 ساله
وی در این باره افزود:ایجاد کارخانه شیرابه کهریزک و حذف 50 سال آلودگی زیست محیطی از دیگر مواردی است که به رغم محدودیت در تامین منایع مالی و دستگاه های مورد نیاز به منظور حفظ سلامت محیط زیست و شهروندان صورت گرفت. ضمن اینکه تاکید داریم اجرا و توسعه عملیات مکانیزاسیون خدمات شهری در شهری همچون تهران از موضوعاتی است که عدم پیگیری آن موجب تخریب محیط‌زیست خواهد شد.
عبدالهی خاطرنشان کرد: به همین منظور ایجاد سطل‌های زباله و جمع‌آوری پسماندها به صورت مکانیزه از اواخر سال 84 در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت تا تهران نیز چون پایتخت‌های مطرح دنیا در مسیر پیشرفت در این زمینه قرار بگیرد.
معاون خدمات شهری شهرداری تهران یادآور شد: در شهر تهران روزانه به طور متوسط7000 تا 7500 تن زباله تولید می‌شود و هریک از تولید‌کنندگان پسماند شهری اعم از خانگی یا غیرخانگی با توجه به میزان و نوع زباله تولید شده، می‌توانند سهمی از مدیریت پسماند را عهده‌دار شوند تا معضل زباله به طور کلی از بین برود.
وی با بیان اینکه جمع‌آوری زباله از سطح مناطق معمولا توسط خودروهای متفاوتی انجام می‌پذیرد، ادامه داد: شهرداری‌تهران از اواخر سال 84 اقدام به اجرا و توسعه عملیات مکانیزاسیون خدمات شهری در سطح نواحی مناطق تهران کرد.
عبدالهی در این باره اضافه کرد: در این روش با استفاده از ماشین‌آلات و تجهیزات مکانیزه و پیشرفته که مجهز به سیستم فشرده‌سازی و پرس زباله هستند، پسماندهای نگهداری و در مخازن مخصوص توسط خودروی مکانیزه تخلیه شده تا پس از تکمیل ظرفیت به ایستگاه انتقال یا مستقیم به مرکز دفن منتقل می‌شوند. این خودروها مجهز به داشتن مخزن شیرابه‌گیر نیز هستند، به طوری که وجود مخزن شیرابه‌گیر باعث جلوگیری از جاری‌شدن شیرابه و ریختن زباله در سطح خیابان می‌شوند.
صرفه‌جویی در هزینه جمع‌آوری پسماند‌های شهری
معاون خدمات شهری شهرداری تهران ادامه داد: اجرای شیوه مکانیزه موجب کاهش تردد خودروها، از بین رفتن صف طولانی در ایستگاه‌های پسماند، کاهش مصرف سوخت، جلوگیری از انتشار میکروب‌ها و گرد و غبار در هوا و آلودگی‌های زیست‌محیطی و همچنین صرفه‌جویی در هزینه جمع‌آوری پسماند‌ها شده است.
وی با اشاره به بازیافت زباله با افتتاح کارخانه ملی تولید برق از پسماند شهری به روش هاضم تکمیل شد، اذعان کرد: در این روش همچون کشورهای پیشرفته از زباله های شهری به بهترین شیوه ممکن در جهت کاهش هزینه ها بهره برداری کنیم. در سال های اخیر با ایجاد کارخانه های متعدد همچون آراد کوه، دیگر دفن زباله را به صورت غیربهداشتی نداریم و تمامی زباله ها پردازش می شود. زباله تر نیز تبدیل به کود و کمپوست شده و در چرخه محیط زیست مورد استفاده قرار می گیرد.
معاون خدمات شهری شهرداری تهران یادآور شد: از سوی دیگر نیز کارخانه تولید برق از پسماند شهری به روش هاضم است که با همکاری بخش خصوصی زباله تر را بعد از تبدیل به گاز به الکتریسته و برق تبدیل می کند. این کارخانه قابلیت این را دارد که تولید برق را تا 3مگاوات افزایش دهد.
وی درباره ارایه قیمت تمام شده و حذف دست واسطه گران در میادین میوه و تره بار گفت: این یک نمونه عینی است که هر قشری با هر توان مالی می تواند میوه و سبزیجات مصرفی خود از این میادین و بازارچه های محلی تامین کند و اعتقاد 84.5 درصدی مشتریان بر ارزان بودن قیمت‌ها این را نشان می‌دهد.
میادین میوه و تره بار، بزرگترین شبکه توزیع میوه و محصولات زراعی در کشور
وی با اشاره به افزایش 121بازار میوه و تره بار طی 8سال گذشته تصریح کرد: 84.5 درصد شهروندان قیمت‌های میادین را پایین تر از سطح شهر می دانند و تامین و توزیع مستقیم میوه و شرایط مطلوب برای تامین و توزیع میوه و تره بار و سایر فرآورده‌های کشاورزی و دامی و آبزی اعم از زراعی، دام، طیور و آبزیان با قطع دست واسطه‌گرها طی سال‌های گذشته با تلاش مدیریت شهری میسر شده است.
عبدالهی با بیان اینکه بزرگترین شبکه توزیع میوه و محصولات زراعی در کشور، در پایتخت ایجاد شده است، افزود: تعداد میادین میوه و تره بار از 69 واحد در سال 84 به 175 واحد و 46 بازار محله‌ای تا پایان سال91 رسیده است. سهم توزیع محصولات کشاورزی، دامی و آبزی اعم از زراعی، دام، طیور، آبزیان سبد خانوارهای کلان شهر تهران را داراست.
به گفته معاون خدمات شهری شهرداری تهران بر اساس دستور شهردار تهران این خدمات امروزه در مرز محله محوری در حال گسترش است زیرا خواست اصلی شورای اسلامی شهر تهران ایجاد بازارهای محلی و منطقه ای بوده است. همچنین از سال 86 لغایت نیمه نخست سال 90 با افزایش 50 میدان و بازار میوه و تره بار میادین و بازارهای ثابت سازمان به حدود 140 میدان و بازار رسید که با عنایت به تعطیلی بعضی بازارها، تا پایان سال 91 به 15 میدان 129 بازار ثابت و 46 بازار محله‌ای که بالغ بر 190 واحد افزایش یافته است.
انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری