کد مطلب: 703
  تاریخ انتشار:  1392/08/19 - 11:48


حاشیه های نخستین جلسه کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوا؛

از تعطیلی سه روزه مدارس تا پیشنهاد اجرای طرح زوج وفرد از در منازل تا پایان سال

در این جلسه پیشنهاد اجرای طرح زوج و فرد از در منازل در نیمه دوم سال ارائه شد.

در حالیکه آلودگی هوای تهران در شرایط هشدار است و پایداری جوی طی روزهای آینده ادامه دارد در نخستین جلسه کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوا باز هم تصمیمات ضربتی برای کاهش آلودگی هوا رقم خورد که تعطیلی سه روزه مدارس مقطع ابتدایی، کاهش ساعات کار ادارات و اجرای طرح زوج و فرد از در منازل تا اطلاع ثانوی از جمله مصوبات این کمیته بود .
به گزارش خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، صبح امروز نخستین جلسه کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوا با حضور تمامی اعضا و با ریاست معاون عمرانی استانداری در محل استانداری تهران برگزار شد تا با توجه به تداوم شرایط پایدار جوی و افزایش آلودگی هوا طی روزهای آینده تصمیمات برای کاهش آلودگی هوا اتخاذ شود .
در این جلسه که با حضور تمامی دستگاه ها برگزار شد؛ کاظم ندافی - نماینده وزارت بهداشت با اشاره به تجربه هفته گذشته شهر اهواز گفت: طی هفته گذشته و با افزایش آلودگی هوا در شهر اهواز بیش از 10 هزار نفر با علائم آسم با به مراکز درمانی این شهر مراجعه کرده‌اند که بالغ بر 10 درصد آنها بستری شدند .
ندافی با تاکید بر اینکه وضعیت آلودگی هوا بگونه‌ایی نیست که بشود با سلامت مردم بازی کرد گفت: بهتر است دوستان در هواشناسی اطلاعات و آمار دقیق و واضحی از وضعیت هوا ارایه دهند نه اینکه پیش‌بینی کنند باران میاید ولی در عمل آلودگی هوا و پایداری جوی بر هوا حاکم شود .
به گفته ندافی در صورتیکه اطلاع‌رسانی از وضعیت آلودگی هوا صحیح باشد آنوقت می‌توان برای سلامت مردم برنامه‌ریزی مناسب‌تری انجام داد .

روش فروش روزانه آرم طرح ترافیک نقض غرض است.

وی در این جلسه پیشنهاد کرد باید تردد در محدوده طرح ترافیک را کاهش داد، صنایع و واحدهای صنعتی را شبانه روز و آنلاین رصد کرد و تردد خودروهای سنگین که بار سنگین دارند و میزان آلایندگی زیادی را نیز به هوا وارد می کنند را نیز باید محدود کرد .
در ادامه این جلسه یوسف رشیدی - مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز با اشاره به فعالیت مرکز اطلاع رسانی آلودگی هوا (مرکز مهار) گفت: این مرکز از سال 77-78 تاسیس شده که نمایندگان وزارت بهداشت، شهرداری، محیط زیست و وزارت کشور در آن حضور دارند لذا با توجه به اینکه مدتی است این نمایندگان در مرکز حضور ندارند، امیدواریم برای رصد و اطلاع‌رسانی به موقع و آنلاین از مرکز این نمایندگان در مرکز حضور مستمر داشته باشند.
در این جلسه برخی اعضاء از جمله حسن کریمی - معاون عمرانی استانداری تهران به فروش آرم‌های طرح ترافیک روزانه و هفتگی اشاره کردند و بر این باور بودند که فروش روزانه آرم نقض غرض است که در حالیکه هسته مرکزی شهر را برای کاهش آلودگی هوا محدود کردیم و دوربین ثبت تخلف نصب کرده‌ایم به راحتی آرم روزانه در دسترس مردم قرار می‌گیرد .

روش روزانه آرم منبع درآمدزایی برای شهرداری شده است اما شهرداری سلامت شهروندان برایش مهمتر است.

در اینجا وحید نوروزی - نماینده شهردار تهران در کارگروه آلودگی هوا گفت: مطابق مصوبه شورای عالی ترافیک سالانه 108 هزار و 200 فقره مجوز آرم طرح ترافیک داده می‌شود این بدان معناست که هسته مرکزی شهر ظرفیت ورود 108 هزار و 200 خودرو را دارد، با اصرار شهرداری تهران از دو سال گذشته مطرح شد، دلیلی ندارد تمامی 108 هزار فقره در اختیار شهروندان بصورت سالانه قرار بگیرد و آن دسته از شهروندان که در طول سال بعضا نیاز به ورود به محدوده دارند محدود شوند، از اینرو فروش روزانه آرم در دستور کار قرار گرفت .
نوروزی با تاکید بر اینکه حتی یک خودرو اضافه تر از سقف مجاز تعیین شده توسط شورای عالی ترافیک وارد محدوده نمیشود افزود: طی دو سال اخیر از سقف آرم های طرح ترافیک سالانه کاسته شده و بصورت روزانه و هفتگی عرضه میشود و اکنون روزانه 15 هزار فقره آرم ترافیک مجوز فروش دارند .
به گفته وی در حالیکه بسیاری از دوستان تصور میکنند فروش روزانه آرم منبع درآمدزایی برای شهرداری شده است اما شهرداری سلامت شهروندان برایش مهمتر بوده و چنانچه در کمیته مواقع اضطرار، تصمیم بر توقف فروش آرم‌های روزانه و و هفتگی گرفته شود همکاری خواهد کرد .
در این جلسه حسن کریمی - معاون عمرانی استانداری تهران از وزارت صنعت و وزارت نفت و خودرو سازان و وزارت کشور انتفاد کرد که طی این سال‌ها هیچ کاری برای کاهش آلودگی هوا انجام نداده‌اند و همه تعهدها برای کاهش آلودگی هوا از سوی دستگاه‌ها بر زمین مانده است.
وی مثال روشن عدم اجرای وظایف دستگاه‌های متولی در کاهش آلودگی هوا را وزارت کشور عنوان کرد که باید سالانه پنج درصد میزان حمل‌ونقل شهری را افزایش می‌داد اما در چهار سال گذشته حتی یک اتوبوس هم وارد ناوگان نشده است.
وی افزود: با تداوم هماهنگی بین دولت و شهرداری باید ناوگان اتوبوسرانی و مترو افزایش یافته تا شاهد تردد کمتر خودروهای شخصی در شهر باشیم.

وزارت صنایع باید درباره افزایش سطح کیفی خودروها اقدام می‌کرد و وزارت نفت نیز موظف بوده تا نسبت به افزایش کیفیت سوخت اقدام کند.

وی با بیان اینکه با توسعه فضای سبز و جنگل‌کاری با هماهنگی‌ شهرداری اقدامات لازم صورت گیرد، گفت: قطعا این اقدام در کاهش آلودگی هوا تاثیر بسزایی خواهد داشت.
بنابر این گزارش مقرر شد کمیته ملی کاهش آلودگی هوا اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا که نقش و وظیفه هر دستگاه در کاهش آلودگی هوا مشخص شده است را پیگیری کند .
معاون عمرانی استاندار تهران تاکید کرد: وزارت صنایع باید درباره افزایش سطح کیفی خودروها اقدام می‌کرد و وزارت نفت نیز موظف بوده تا نسبت به افزایش کیفیت سوخت اقدام کند و همچنین خروج خودروهای فرسوده که باید انجام می‌شد اما میبینیم که هیچ کاری تاکنون انجام نشده است .
معاون عمرانی استاندار تهران با بیان اینکه منابع آلوده را می‌شناسیم، اظهار کرد: باید با هماهنگی که صورت می‌گیرد، نسبت به حذف صنایع آلاینده و همچنین سوزاندن زباله‌ها در شهر تهران اقدام عاجلی صورت بگیرد.

این کمیته قدرت تصمیم‌گیری برای اجرای طرح زوج وفرد از درب منازل تا پایان سال را ندارد.

در این میان وحید نوروزی خطاب به کریمی گفت: از دولت فعلی انتظارات دیگری می رود، در حالیکه به صراحت می گویید هیچ کاری برای آلودگی هوا انجام نشده، انتظار می رود 4 سال دیگر که تمام شد و فرد دیگری جای شما نشست، نگوید هیچ کاری انجام نشده، این جلسات گرچه تصمیات مقطعی برای کاهش آلودگی و شرایط هشدار است اما باید در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا با جدیت پیگیر کاهش آلودگی هوا باشید .
درادامه جلسه بر مصوبات مواقع اضطرار آلودگی هوا تاکید شد، محمدهادی حیدرزاده - دبیر کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوا اصرار داشت با توجه به همکاری شهروندان و اجرای موفق و تاثیر گذار کاهش تردد خودروها در سطح شهر، اجرای طرح زوج و فرد از در منازل تا پایان سال مصوب شود، در حالیکه بسیاری از نمایندگان موافق این مصوبه بودند سپهر نواب صفوی نماینده وزارت کشور صراحت قانون را یادآور شد و گفت: این جلسه تنها میتوانند مصوباتی را برای کاهش آلودگی هوا در مواقع اضطرار تصویب کند و پس از خروج از شرایط اضطرار و حتی هشدار آلودگی هوا این مصوبات ملغی خواهند شد لذا این کمیته قدرت تصمیم گیری برای اجرای طرح زوج وفرد از در منازل تا پایان سال را ندارد.
در عین حال نماینده شورای اسلامی شهر تهران نیز با تاکید بر اینکه اجرای طرح زوج وفرد از در منازل تا پایان سال غیر منطقی است و مشکلات بسیاری را برای شهروندان ایجاد میکند گفت: ساز و کار و زیر ساخت‌های شهر تهران پاسخگوی این محدودیت برای شهروندان نیست، در شرایطی که وزارت کشور به تعهدات خود در توسعه حمل و نقل عمومی عمل نکرده و هنوز سهم حمل و نقل عمومی به درصد مورد نظر نرسیده است و از طرفی اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های فرسوده بسیاری در ناوگان حمل و نقل عمومی در حال فعالیت هستند که هنوز دولت برای آنها اقدامی انجام نداده چگونه می‌خواهیم مردم را از استفاده از خودروی شخصی محروم کنیم و شرایط حمل و نقل عمومی را هم برایش فراهم نکنیم!
بنابر این پیشنهاد اجرای طرح زوج وفرد از در منازل تا پایان سال ملغی شد و تنها مصوب شد تا اطلاع ثانوی که هوا در شرایط هشدار قرار دارد و پایداری جوی نیز حاکم است این طرح اجرایی شود و با خارج شدن از وضعیت هشدار آلودگی هوا تردد خودروها به حالت عادی باز خواهد گشت.
تعطیلی مدارس مقطع ابتدای، مهد کودک‌ها و پیش دبستان استان تهران مطرح شد که بر اساس تصمیم جمعی مصوب شد تمامی مدارس مقطع ابتدای، مهد کودک و پیش دبستان استان تهران به جز شهرهای دماوند و فیروز کوه دوشنبه و سه‌شنبه نیز تعطیل باشند، در عین حال ساعت کار ادارت نیز از 16.30 با 14.30 کاهش یافت تا از میزان تردد در شهر کاسته شود.
تعطیلی کارخانجات شن و ماسه و آسفالت و توقف فروش آرم طرح ترافیک روزانه، تعطیلی زنگ ورزش سایر مقاطع تحصیلی مدارس و برگزار نشدن ورزش همگانی در پارک از دیگر مصوبات جلسه بود که بدون چون و چرا از سوی اعضا موافقت شد.
در ادامه پیشنهاد ممنوعیت ترد مینی بوس و اتوبوس فرسوده درون شهری نیز مطرح شد که معاون عمرانی استانداری تهران گفت: با توجه به اینکه به دولت در سال‌های قبل به تعهدات خود در واگذاری و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی عمل نکرده، تصویب این پیشنهاد نقض غرض است و با توجه به اینکه مردم را از استفاده از خودروی شخصی ممنوع کرده‌ایم و تردد ناوگان فرسوده عمومی را نیز ممنوع کنیم، اینگونه ناوگان حمل و نقل عمومی پاسخگوی نیاز شهروندان نخواهد بود .
بنابر این گزارش مقرر شد کمیته ملی کاهش آلودگی هوا اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوا که نقش و وظیفه هر دستگاه در کاهش آلودگی هوا مشخص شده است را پیگیری کند.
انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط زیست شهری