کد مطلب: 644
  تاریخ انتشار:  1392/07/29 - 21:14


ابتکار در دیدار با امام جمعه اصفهان تاکید کرد :

فرهنگ مصرف انرژی باید متناسب با آموزه های دینی باشد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: وضعیت محیط زیست کشور شکننده شده است و در صورت ادامه یافتن این وضعیت زندگی مردم با مشکل مواجه می‌شود.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دیار با امام جمعه اصفهان بر وضعیت شکننده محیط زیست تاکید کرد و گفت :  در صورت ادامه یافتن این وضعیت زندگی مردم با مشکل مواجه می‌شود

 

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران IENA ؛ معصومه ابتکار پیش از ظهر امروز در دیدار با آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد امام جمعه اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر فرهنگ مصرف انرژی در کشور وجود ندارد.

وی به ضرورت توجه مردم به این موضوع اشاره کرد و ادامه داد: نحوه مصرف آب و شیوه زندگی در کشور متناسب با فرهنگ آموزه‌های دینی نیست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اینکه نحوه مصرف آب و شیوه زندگی با آموزه‌ها و معیارهای اسلامی فاصله بسیاری دارد، تصریح کرد: مصرف انرژی اعم از آب، خاک، هوا و سایر نیازهای انسان‌ها باید متناسب با آموزه‌های دینی باشد.

وی با بیان اینکه از شما خواهش می‌کنیم در زمان نماز در خطبه‌های خود مصرف صحیح انرژی و شیوه زندگی را به مردم توصیه کنید، اضافه کرد: وضعیت محیط زیست کشور شکننده شده است و در صورت ادامه یافتن این وضعیت زندگی مردم با مشکل مواجه می‌شود.

ابتکار با اشاره به ضرورت توجه مردم به وضعیت محیط زیست و به ویژه در سطح کشور تأکید کرد: در صورتی که مردم مصرف درست انرژی را رعایت نکنند وضعیت زندگی در سطح کشور با چالش‌های بسیاری مواجه می‌شود.

تغییرها در سازمان محیط زیست شایسته سالارانه است

معصومه ابتکار در این دیدار اظهار کرد: در مباحث مربوط به آب علاوه بر نقش مسؤولان و دولت، نقش مردم را نیز با اهمیت است.
وی با بیان اینکه مصرف آب در کشور نامناسب است، افزود: ما باید در مصرف آب و شیوه زندگی، آموزه‌های دینی و آموزه‌های نبوی خود را به کار بگیریم، چرا که مصرف گرایی با الگوهای اسلامی مذهبی ما فاصله دارد و حفظ محیط زیست تنها وظیفه مسؤولان نیست، بلکه وظیفه همه مردم است و درخواست می‌کنم علما این مورد را در سخنرانی‌های خود به مردم گوشزد کنند.

ابتکار خاطرنشان کرد: باید برای تغییر در سازمان‌ها از جمله سازمان محیط زیست، توانمندی‌ها را مدنظر قرار داد و من نیز قول می‌دهم که شایسته سالاری را در این زمینه به کار بندم.


طباطبائی‌نژاد: حداقل آب موجود در اصفهان باید مدیریت شود

این گزارش می افزاید، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان در دیدار با دکتر ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دولت برای تمام کشور، بودجه زیست محیطی در نظر می‌گیرد اما به دلیل نبود تدبیر، کارها به جایی نمی‌رسند و بحران‌های زیست محیطی به وجود می‌آید.
آیت‌الله یوسف طباطبایی‌نژاد اظهار کرد: ساماندهی‌ها برای رودخانه زاینده‌رود باید انجام گیرد تا بتوان رودخانه را با آب و هوای دیگری تغییر داد.

وی با بیان اینکه متأسفانه کسی نیست که به این رودخانه رسیدگی کند، ادامه داد: ایجاد یک سری از فواره‌ها که باعث تلطیف هوای اصفهان شود و هم‌چنین ایجاد حوضچه‌هایی در رودخانه و وجود آب دائمی در این حوضچه‌ها، هزینه زیادی ندارد و تنها رسیدگی می‌خواهد، که متأسفانه رسیدگی هم وجود ندارد.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان به نقش میراب‌ها در هدایت آب اشاره کرد و گفت: میراب‌ها افرادی هستند که در کنار رودخانه حضور دارند اما در حال حاضر این افراد وجود ندارند و کسی نیست که آب‌ها را بررسی کند. فکر نمی‌کنم این مسائل نیازمند هزینه چندانی باشد.

طباطبایی‌نژاد اظهار کرد: متأسفانه برای مسؤولان جا نیفتاده است که یک سری از اتفاقات باید با تدبیر و تدبر انجام شود. به همین دلیل است که دولت برای تمام کشور، بودجه زیست محیطی در نظر می‌گیرد اما به دلیل نبود همین تدبیرها، کارها به جایی نمی‌رسند و بحران‌های زیست محیطی به وجود می‌آید.

وی به دعوای میان استان‌ها در خصوص مسایل آب اشاره کرد و گفت: وزیر نیرو باید به این دعواها پایان بخشد. نمی‌شود که آن‌ها در بیابان محصول بکارند و ما در اصفهان آبی برای خوردن نداشته باشیم. متأسفانه کمبود افرادی همچون شیخ بهایی که تقسیم‌بندی آب را بر عهده داشت، امروز موجب شده کسی با تدبیر عمل نکند.

طباطبایی‌نژاد در خصوص زاینده‌رود گفت: شما اگر در امتداد رودخانه زاینده‌رود حرکت کنید، می‌بینید که جایی 700 متر و جایی دیگر 10 متر است. پس می‌توان همین آب کم را هم در رودخانه به گونه‌ای مدیریت کرد که رودخانه آب داشته باشد و گاوخونی خشک نشود.

امام جمعه اصفهان با اشاره به اینکه با خشک شدن گاوخونی، ریزگردها وارد شهر می‌شوند، افزود: ما می‌توانیم با استفاده از پساب‌ها درخت بکاریم که هم نیاز به پول زیادی ندارد و هم جلوی ریزگردها را می‌گیرد.

وی ادامه داد: دولت‌ها کار کرده‌اند اما مسؤولان جز، طبق وظایف عمل نکردند. این اتفاق نه تنها در اصفهان بلکه برای تمام ایران افتاده است.

طباطبایی‌نژاد ابراز امیدواری کرد که با تصمیم رییس سازمان محیط زیست کشور کارها انجام گیرد و همه باید دست به دست هم دهند و طرحی بدهید تا کارها در حوزه اختیارات شما به درستی پیش برود.

وی گفت: جلسات شورای اداری در استان‌ها، جلساتی دور همی شده است و بسیاری از افراد بدون وجود هدفی وارد این جلسات می‌شوند، در حالی که این جلسات شورا مدیرکل‌ها را در برابر یکدیگر قرار دهد تا مشکلات را حل کند نه اینکه عده‌ای تنها از کارهایی که انجام داده‌اند، تعریف و تمجید کنند. در کل باید شورای اداری، محل حل اختلافات باشد.

وی به دولت احمدی‌نژاد اشاره کرد و گفت: در دولت وی نیز بودند افرادی که در جاهای خود به درستی به کار رفته بودند و کارها را به خوبی انجام می‌دادند. ما نباید داس دستمان بگیریم و تمام مسؤولان را از ریشه بزنیم. ما باید فرهنگ خود را در این زمینه که همه افراد را با هم بلافاصله تعریف کنیم، تغییر دهیم. چرا که این فرهنگ فرهنگی غلطی است که در کشور ما وجود دارد.

دیدار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با رئیس حوزه علمیه اصفهان

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور با رئیس حوزه علمیه اصفهان دیدار کرد.
معصومه ابتکار در سفر خود به اصفهان به دیدار با آیت الله العظمی مظاهری رفت. در این دیدار، ابتکار بر لزوم کمک همه بخشها و مردم برای کاهش بحرانهای زیست محیطی موجود تأکید کرد. آیت الله العظمی مظاهری نیز عدم مراعات طبیعت و محیط زیست را مصداق حق الناس و حرام دانست.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

نظرات (1)
 Alghrit alright alright that's exactly what I needed!
شناسه: 993
Pasca
23 آبان 1392 ساعت 02:07
0
0
ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط انسانی