کد مطلب: 624
  تاریخ انتشار:  1392/07/21 - 18:23


در مراسم معارفه رییس سازمان جنگل ها

حجتی: با «نه» مطلق نمی شود مقابل هر تحولی ایستاد/ در بسیاری از مواقع انفعالی عمل کردیم

حفظ منابع موجود باید در اولویت کار سازمان جنگل ها قرار گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی در مراسم معارفه مهندس خدا کرم جلالی به عنوان رییس جدید سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: منابع طبیعی به دلیل گستردگی عرصه های آن یک حوزه فرا بخشی است و نیازمند باورعمومی است.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، محمود حجتی در این مراسم افزود: ما دنبال عناوینی چون معارفه و تودیع نیستیم بلکه می خواهیم برای انجام یک کار مشترک به صورت تیمی کار کنیم.
وزیر جهاد کشاورزی خاطر نشان ساخت: خوشبختانه آقای اورنگی هر مسئولیتی که داشتند، همواره منشا خیر و برکت بودند و در مسائل راهبردی منابع طبیعی قطعاً از خدماتشان بهره مند خواهیم شد.
حجتی از رییس سازمان جنگل ها خواست با تشکیل اتاق فکر از روسای سابق سازمان و کسانی که در حوزه منابع طبیعی کار کردند دعوت نمایند تا از تجربیات، موفقیت ها و ناکامی هایی که داشته اند در جهت بهبود وضعیت منابع طبیعی استفاده کنند.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه باید از توانمندی های بخش دانشگاه و تحقیقات استفاده شود تصریح کرد: برای برون رفت از وضعیت موجود نباید از نظراتی که خلاف نظر ماست دوری بجوییم زیرا رمز و راز طبیعت بسیار پیچیده است.
حجتی اظهار داشت: حفظ منابع موجود باید در اولویت کار سازمان جنگل ها قرار داشته باشد و گاهی شرایط اقتضا می کند اگر کاری نمی توانیم انجام دهیم لااقل دستاوردهای ما این باشد آن چه را که داریم حفظ کنیم.
وی با اشاره به این که با « نه» مطلق نمی شود مقابل هر تحولی ایستاد ادامه داد: عرصه های منابع طبیعی همیشه مورد تاخت و تاز و تخریب برخی افراد سود جو بوده که البته بخشی از آن اجتناب ناپذیر است زیرا بشر برای ادامه حیات همیشه در حال دست و پا زدن است اما برخی تخریب و تصرفات قابل پیشگیری است و می شود خسارات آن را کاهش داد.
وی اساس کار برای گذار از وضعیت موجود در بخش منابع طبیعی را اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در افکار عمومی خواند و گفت: متاسفانه در بسیاری از مواقع ما انفعالی عمل کردیم و می شود با اقدامات فرهنگی بسیاری از تخریب های گذشته را جبران کرد.
حجتی در ادامه سخنان خود برخی تخریب ها را از سر ناچاری و برخی دیگر را ظالمانه خواند و افزود: منابع طبیعی حوزه ای است که مشکلات آن فرابخشی است و پاسخ آن در داخل منابع طبیعی نیست، بلکه بیرون منابع طبیعی است و این بدان معناست تا زمانی که مشکلات معیشتی مردم حل نشود، سوخت های فسیلی به مردم حاشیه جنگل ها نرسد، مردم ناچارند برای گرما و پخت و پز از سر شاخه های درختان استفاده کنند.
در این مراسم علیرضا اورنگی طی گزارشی از اقدامات انجام شده در سازمان جنگل ها خاطر نشان ساخت: جنگل ها و مراتع در سالیان طولانی به عنوان منبع تولید علوفه، چوب، سوخت و تامین اراضی کشاورزی، صنعت و شهرسازی بوده که استفاده مطلوب از آن می تواند ضامن ماندگاری و توسعه پایدار باشد و عدم توجه به آن برنامه های اقتصادی و اجتماعی کشور را با مخاطره جدی رو به رو می سازد.
اورنگی، خدا کرم جلالی را همکار و دوست قدیمی خود خواند و افزود: آقای جلالی با سازمان جنگل ها بیگانه نیست و با وجود یک دوره حضور در سازمان جنگل ها اکنون به خانه خودش باز گشته است.
وی در تشریح فعالیت های سازمانی؛ ظرفیت سازی، تقویت و توانمند سازی ساختارهای مرتبط، داشتن تشکیلات مناسب سازمانی، ارتقای افزایش بهره وری کارکنان، جذب نیروی متخصص مورد نیاز، بازنگری قوانین، آیین نامه ها، دستور العمل ها و اصلاح فرایند ها به سبب تحولاتی که در سطح جامعه به وجود آمده را بخشی از راهکارهای برون رفت از مشکلات منابع طبیعی برشمرد و نگرش سیستمی، همکاری فرا بخشی، ترویج و تبلیغ فرهنگ منابع طبیعی و توسعه مشارکت مردمی را از محور اساسی آن دانست.
منابع طبیعی در کشور ما همواره با دو سوال اساسی مواجه بوده است
علیرضا اورنگی که صبح یکشنبه بیست ویکم مهرماه پس از دوسال و اندی خدمت در سازمان جنگل ها سکان هدایت این سازمان را به مهندس خداکرم جلالی سپرد، خاطر نشان کرد: منابع طبیعی در کشور ما همواره با دو سوال اساسی مواجه بوده است، یک سوال اینکه آیا منابع طبیعی باید در جهت توسعه کشور بکار گرفته شود؟ (چون عده ای معتقدند این منابع نباید در اختیار توسعه و مردم قرار گیرد.) و در مقابل نیز برخی ها می گویند چرا مانع توسعه و بر خورد با مردم می شوید!
اکنون شاهد هستیم که منابع طبیعی امروز با دو دیدگاه مختلف مواجه است که زمینه های چالش آن را فراهم می آورد.
رییس سابق سازمان جنگل ها تصریح کرد: مدیریت سرزمین با این وضعیت کار پیچیده و دشواری است چون ضمن رعایت حقوق مردم بایستی به دنبال استیفای حقوق دولت هم باشد، در این بین عده ای افراد سودجو و فرصت طلب بدنبال قانون گریزی و زمین خواری هستند.
در ادامه مهندس خداکرم جلالی با ذکر حدیثی از پیامبر اعظم از زمین حفاظت کنید که به منزله مادر شماست به ادامه سخن پرداخت و گفت: از حسن نظر آقای حجتی سپاسگزارم، امیدوارم با حمایت وزیر محترم و همکاران مجموعه منابع طبیعی بتوانم ادامه دهنده راه آقای اورنگی باشم.
رییس سازمان جنگل ها با بیان اینکه امروز منابع طبیعی و محیط زیست در سطح جهان با چالش رو به رو است به مشکلات اساسی منابع طبیعی و محیط زیست در ایران پرداخت و افزود: شاخص های ما در مقایسه با دنیا از وضعیت نامناسبی برخوردار است.
جلالی گفت: به لحاظ شاخص های زیست محیطی در سال 2006 رتبه ما 53 بوده و این رقم در سال 2012 به 114 کاهش یافته است.و این نشان می دهد که برخورد خوبی با طبیعت نداشته ایم.
رییس جدید سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور وضعیت طبیعت کشور ما را با توجه به نوع اقلیم شکننده خواند و افزود: این بدان معنا نیست که حرف های ما نا امیدانه است بلکه نشان می دهد که برای حفاظت و صیانت از منابع طبیعی و بهبود محیط زیست کشور چه مسئولیت و کار سختی را در پیش داریم.
جلالی با ذکر اینکه در گذشته برخی دیدگاه ها و نظرات آیات عظام بر این بوده که هرکس زمینی را آباد کند می تواند صاحب آن زمین شود الان این دیدگاه ها کاملاً عوض شده است و حساسیت های مقام معظم رهبری و اعتقادی که ایشان نسبت به حفاظت از جنگل ها و مراتع کشور دارند حجت را بر همگان تمام کرده است.
این مسئول منابع طبیعی کشور در ادامه به تصرفات غیر قانونی و سالانه اراضی ملی توسط برخی افراد سودجو اشاره کرد و افزود: باید این اتفاق به افکارعمومی اطلاع رسانی شود تا همگان مطلع شوند که تصرف این اراضی به لحاظ شرعی کاملاً حرام است.
خداکرم جلالی حفاظت از منابع طبیعی را به دلیل کمبود نیرو های حفاظتی ضعیف خواند و افزود: در کشور روسیه که 550 میلیون هکتار جنگل دارد به ازای 2900 هکتار یک نفر محافظ وجود دارد و این رقم در کشور آلملن به ازای 250 هکتار جنگل یک نفر است اما در کشور ما به ازای 13000 هکتار جنگل یک جنگلبان و در مراتع کشور نیز برای 84000هکتار یک قرقبان وجود دارد.
وی برداشت چوب از جنگل ها را 800هزار متر مکعب عنوان کرد و گفت: این در حالی است که سالانه 8میلیون متر مکعب مصرف سوخت هیزمی در کشور وجود دارد.
جلالی موضوع فرآیند مشارکت مردمی و نقش آن در برنامه های منابع طبیعی را نیازمند مطالعات اجتماعی خواند و اظهار داشت طرح های مطالعاتی در بخش اجرا باید با بخش تحقیقات گره بخورد تا کار ها با شناخت بیشتری به پیش برود.
وی در پایان اظهار داشت: مشکلات منابع طبیعی پیچیده است، اما آینده را روشن می بینم، با صیانت از منابع انسانی و بهره مندی ازمشارکت سایر دستگاهها می توان سیمای روشنی از منابع طبیعی ترسیم کرد.
انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب