کد مطلب: 6099
  تاریخ انتشار:  1399/02/01 - 17:40


تاثیر مثبت محدودیت‌های کرونایی بر لاک‌پشت‌های در معرض خطر

این محدودیت‌ها باعث شده احتمال شکار تصادفی و کشته شدن عمدی لاک‌پشت‌ها کمتر شود.

کارشناسان حیات دریایی در فلوریدای آمریکا اعلام کرده‌اند که محدودیت‌های مقابله‌ای با کروناویروس که انسان‌ها و زباله‌ها را از سواحل دور نگه داشته بر افزایش جمعیت لاک‌پشت‌های پشت چرمی دریایی و در معرض خطر در این ایالت تاثیر مثبت داشته است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، با توجه به فصل آشیانه تابستان که تقریباً دو هفته گذشته است، کارکنان مرکز یک حیات دریایی در ساحل "جونو" در حال حاضر ۷۶ لانه از بزرگ‌ترین گونه لاک‌پشت‌های دریایی جهان را کشف و علامت‌گذاری کرده‌اند که نسبت به همین زمان در سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.

افزایش آمارها این امید را ایجاد کرده که فصل لانه‌گزینی لاک‌پشت‌های پشت چرمی دریایی با موفقیت بیشتری سپری شده و هم‌چنین وضعیت لاک‌پشت‌های دریایی سرخ (سرگنده) آسیب‌پذیر که قبل از پایان ماه مه شروع به تخم‌گذاری می‌کنند نیز بهبود یابد.

کارشناسان با ابراز امیدواری نسبت به این بهبود وضعیت اظهار داشته‌اند که اگر چه وضعیت جهان تغییر کرده است اما لاک‌پشت‌ها که میلیون‌ها سال است به زندگی و تخم‌گذاری خود ادامه داده‌اند، نوید ادامه جهان را می‌بخشند.

 به گفته مدیر اجرایی محافظت از لاک‌پشت‌های دریایی، محدودیت‌ها و قرنطینه خانگی اعمال شده برای مقابله با شیوع کروناویروس جدید از راه‌های مختلفی به لاک‌پشت‌ها سود رسانده است.

این محدودیت‌ها باعث شده احتمال شکار تصادفی و کشته شدن عمدی لاک‌پشت‌ها کمتر شود. کاهش حضور انسان در سواحل نیز به معنای کمبود زباله و دیگر پلاستیک‌هایی است که وارد محیط زیست دریایی می‌شوند. بلعیدن و گرفتار شدن در پلاستیک و زباله‌های دریایی یکی از علل آسیب‌دیدگی لاک‌پشت‌های دریایی است.

کمیسیون حفاظت از ماهی و حیات وحش فلوریدا (FWC) تقریباً ۴۰۰ هزار لانه لاک‌پشت دریایی را در طول ۱۳۶۰ کیلومتر از ساحل ایالتی در طول فصل لانه‌سازی سال ۲۰۱۹ میلادی که در ۳۱ اکتبر به پایان رسید، ثبت کرد که از هر ۱۰۰۰ لاک‌پشت دریایی تخم‌گذاری شده فقط یک لاک‌پشت زنده ماند. تحقیقات مرکز حیات دریایی نشان می‌دهد که تلفات در سواحل مشهور گردشگری که احتمال ایجاد اختلال در لانه‌ها بیشتر است، افزایش می‌یابد.

احتمال داده می‌شود از هزاران لاک‌پشت تازه سر از تخم درآمده‌ای که هر ساله به دلیل نور زیاد تلف می‌شوند، شمار بیشتری شانس زنده ماندن و رسیدن به دریا را خواهند داشت.

اگرچه فرماندار فلوریدا به‌رغم افزایش تعداد موارد ابتلا به کروناویروس جدید در چند روز اخیر برخی از سواحل ایالت را بازگشایی کرده است اما محدودیت‌های ماندن در خانه در مناطق دیگر به نفع سایر گونه‌های دریایی و هم‌چنین لاک‌پشت‌ها عمل کرده است.

به نوشته روزنامه گاردین، داده‌های مقدماتی سال جاری نشان می‌دهد که میزان مرگ و میر گاوهای دریایی ناشی از برخورد وسایل نقلیه آبی به طور متوسط نسبت به سال گذشته ۹ درصد کاهش یافته است.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان