کد مطلب: 5877
  تاریخ انتشار:  1398/11/21 - 14:54


جنگل‌کاری نیاز به همکاری بخش خصوصی دارد

برای اجرای طرح‌های منابع‌طبیعی بویژه جنگل‌کاری باید از ظرفیت‌ها و توان بخش خصوصی در قالب مسئولیت اجتماعی استفاده کرد.

سرپرست سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه عرصه‌های منابع‌طبیعی کشور بسیار گسترده است، گفت: برای اجرای طرح‌های منابع‌طبیعی بویژه جنگل‌کاری باید از ظرفیت‌ها و توان بخش خصوصی در قالب مسئولیت اجتماعی استفاده کرد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)
به نقل از مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل‌ها، خسرو شهبازی با بیان اینکه وزش بادهای گرم در مناطق شمالی بویژه در استان گیلان سبب آتش‌سوزی جنگل‌ها در چندین نقطه این استان شده است، از معاونت امور جنگل‌ خواست از امکانات استان‌های همجوار در اطفاء حریق جنگل‌ها استفاده شود.

این مسؤول منابع‌طبیعی کشور در ادامه به نقش مؤثر بخش تحقیقات در مدیریت بهینه منابع‌طبیعی اشاره کرد و خواستار برگزاری جلسات سیاستگذاری با پژوهشکده آب و خاک و موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع شد.

وی یادآور شد: موسسه تحقیقات در زمینه طرح زراعت چوب حمایت‌های خوبی داشت و در زمینه توسعه گیاهان دارویی و طرح‌های مرتعداری نیز می‌تواند نقش آفرینی و مشارکت نماید.

لزوم تدوین سند راهبردی مرتع

شهبازی تدوین سند راهبردی مرتع را لازم و ضروری دانست و افزود: برای نجات مراتع کشور باید دنبال شغل جایگزین برای مردم باشیم و در حال حاضر بهترین روش، روی آوردن به کشت و توسعه گیاهان دارویی است که می تواند برای مردم روستاها سودآوری داشته باشد.

سرپرست سازمان جنگل‌ها با اشاره به افزایش تعداد دامداران در سال‌های اخیر خاطرنشان کرد: طرح‌های مرتعداری در مقاطعی تحرکاتی را بین بهره‌برداران ایجاد کرده است، اما امروزه نیازمند ارائه طرح‌های جدید برای مدیریت مراتع کشور هستیم، به نحویکه بتوانید از فشار وارده به مراتع برای تولید علوفه کم کنیم و مشاغل جایگزین مثل تولید گیاهان دارویی را توسعه دهیم.

برنامه‌ریزی و استراتژی مشخص، نقشه راه منابع طبیعی است

وی برنامه ریزی و داشتن استراتژی مشخص را نقشه راه منابع‌طبیعی برشمرد و از دفاتر فنی خواست برنامه‌های خود را در بخش‌های مختلف تهیه کنند.

سرپرست سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به  شفاف سازی  آمار و اطلاعات کاداستر اراضی منابع طبیعی اشاره و تاکید کرد: آمار و اطلاعات در این حوزه حتماً باید با آمار سازمان ثبت اسناد و املاک سنخیت و همخوانی داشته باشد.

شهبازی در ادامه این نشست از رونمایی سه سامانه مدیریت بهره‌برداری و حمل چوب‌آلات درختان، سامانه جامع استعلامات اراضی و سامانه بانک اطلاعات زمین اشاره کرد و گفت: این سامانه‌ها که از بسیاری رفت و آمدهای مردم جلوگیری خواهد کرد، در هفته منابع طبیعی افتتاح می شود.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب