کد مطلب: 5869
  تاریخ انتشار:  1398/11/20 - 16:38


سرعت گردش آب اقیانوس‌ها شدت گرفته‌است

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که گرمایش جهانی در ۲۰ سال اخیر موجب بروز بادهای قوی و افزایش بسیار زیاد سرعت گردش آب اقیانوس‌ها شده است.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که گرمایش جهانی در ۲۰ سال اخیر موجب بروز بادهای قوی و افزایش بسیار زیاد سرعت گردش آب اقیانوس‌ها شده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از روزنامه دیلی میل، یک گروه بین المللی از محققان متوجه شدند که سرعت وزش بادها در دو دهه اخیر ۴ درصد افزایش یافته است و این موضوع موجب سرعت بخشیدن به گردش آب اقیانوس ها شده است.

محققان عامل تغییر سرعت گردش آب اقیانوس‌ها را بروز بادهای تندتر عنوان می کنند که باعث انتقال انرژی بیشتری به سطح اقیانوس‌ها می‌شود. این انرژی جریان‌های آبی سریع‌تری را به وجود می‌آورد و به گردش آب اقیانوس‌ها شتاب می‌بخشد.

مطالعه این محققان که در نشریه Science Advances منتشر شده است، نشان می دهد که گردش آب اقیانوس های جهان از دهه ۱۹۹۰ در حال افزایش است. محققان در این مطالعه چند دهه مشاهدات از ابزارهایی که انرژی جنبشی دریاها را رصد می کنند، بررسی کرده اند.

بررسی دقیق تر منطقه ای نشان می دهد که بخش عمده این شتاب در سرعت گردش آب، در مناطق استوایی است و به نظر می رسد که گردش آب در سایر نقاط اقیانوس های اطلس، هند و اقیانوس آرام نیز سرعت گرفته است.

این مطالعه همچنین نشان می دهد که هنوز بخش هایی از اقیانوس وجود دارد که سرعت گردش آب در آنها در حال افزایش نیستند و یا در حال کند شدن هستند. اما در مجموع به عنوان یک میانگین جهانی، سرعت گردش آب اقیانوس ها سریعتر و سریعتر شده است و علت آن نیز افزایش سرعت وزش بادها است.

چند مطالعه به تازگی نشان داده اند که سرعت وزش بادها بر فراز اقیانوس ها در حال شدت گرفتن است و از آنجایی که بادها بخشی از نیروی اصلی هستند که آب اقیانوس ها را به حرکت در می آورند، شدت گرفتن سرعت وزش بادها باعث می شود که آب دریاها نیز سریعتر به گردش درآیند.

البته شتاب گرفتن سرعت وزش بادها، پیامدهای دیگری نیز دارد ، به طوری که مقاله ای که بهار گذشته منتشر شد، نشان داد که بادهای سریعتر موجب بروز امواج اقیانوسی بزرگتری در برخی از قسمت های جهان می شود.

دقیقاً معلوم نیست چه عاملی باعث افزایش سرعت باد می شود. اکنون محققان بر این باورند که ممکن است علت آن ترکیبی از گرم شدن کره زمین و تغییرات طبیعی آب و هوای باشد. تغییرات دمای هوا می تواند نحوه گردش هوا را در جهان تغییر دهد و باعث تغییر در سرعت وزش باد در جهان شود.

اما مدل ها نشان می دهند که ادامه گرمایش جهانی ممکن است در آینده اثر فزاینده ای داشته باشد. تغییرات بیشتر آب و هوا ممکن است به معنای تقویت بیشتر بادهای اقیانوس و به طور بالقوه گردش سریع آب اقیانوس ها شود.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط دریایی