کد مطلب: 5646
  تاریخ انتشار:  1398/10/04 - 12:41


طراحی نخستین باتری سازگار با محیط‌ زیست

نمونه اولیه این باتری در ۵ دقیقه تا ۸۰ درصد شارژ می‌شود و چگالی انرژی‌ای برابر با ۸۰۰ وات ساعت بر لیتر دارد.

محققان یک شرکت آمریکایی باتری جدیدی طراحی کرده‌اند که مواد موردنیاز برای ساخت آن به جای حفاری معدن از آب دریا تامین شده و به این ترتیب آسیب کمتری به محیط زیست وارد می‌کند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)
به نقل از پایگاه اینترنتی «تک‌اسپات»، شاخه تحقیقاتی شرکت IBM ادعا می‌کند راهی امن و بهینه برای جایگزینی باتری‌های لیتیوم یونی مرسوم پیدا کرده است. این فناوری جدید علاوه بر مجهز بودن به قابلیت‌های شارژ سریع و اشتعال‌پذیری پایین، از موادی ساخته می‌شود که به وفور یافت شده و با محیط‌زیست سازگار هستند.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که صنعت معاصر با آن روبه روست، این است که میزان تقاضا در مقایسه با توان ساخت باتری‌های مطمئن برای گوشی‌های موبایل، خودروها، کامیون‌ها و حتی هواپیماها با سرعت بیشتری در حال افزایش است. همه چیز در حال برقی شدن است در حالی که دستیابی به منابع لازم برای ساخت باتری‌های لیتیوم یونی که عبارتند از فلزات سنگینی چون منگنز، کبالت و نیکل، نیازمند حفاری معدن بوده که هم برای محیط‌زیست و هم برای کارگران دست اندرکار، مضر است.

حال محققان شرکت IBM معتقدند راهکاری کشف کرده‌اند که نه تنها نیاز به نیکل و کبالت را در ساخت کاتُد باتری از بین می‌برد، بلکه الکترولیت مایع جدیدی دارد که به لطف نقطه اشتعال بالاتر در صورت بروز تصادف و سانحه، احتمال شعله‌ور شدن پایین‌تری دارد.

به علاوه، احتمال تشکیل دندریت‌های لیتیوم که باعث کاهش عمر، عملکرد و ایمنی باتری‌ می‌شوند در این باتری‌های جدید بسیار پایین است.

نمونه اولیه این باتری در ۵ دقیقه تا ۸۰ درصد شارژ می‌شود و چگالی انرژی‌ای برابر با ۸۰۰ وات ساعت بر لیتر دارد.

به گفته محققان IBM، سه ماده اصلی موردنیاز در ساخت این باتری جدید را می‌توان از آب دریا گرفت. به همین دلیل است که تصور می‌شود این فناوری نسبت به باتری‌هایی که مواد اولیه ساخت آن‌ها از طریق حفاری معدن به دست می‌آید، آسیب کمتری به محیط زیست وارد می‌کند.

پژوهشگران معتقدند که این نوع از باتری‌ها تا دو سال آینده تجاری‌سازی خواهند شد.   

منبع:ایرنا


انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار سایر رسانه ها