کد مطلب: 5635
  تاریخ انتشار:  1398/10/02 - 16:28


وقوع ۱۵ حادثه نفتی از ابتدای سال در ”خلیج فارس و دریای عمان”

از ابتدای امسال ۱۵ حادثه نفتی در آب‌های کشور رخ داد که شامل نشت نفت از اسکله‌ها، قاچاق سوخت و ریختن گازوئیل و حوادث کشتی‌های حامل مواد نفتی بوده است.

 مدیرکل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از ابتدای امسال ۱۵ حادثه نفتی در آب‌های کشور رخ داد که شامل نشت نفت از اسکله‌ها، قاچاق سوخت و ریختن گازوئیل و حوادث کشتی‌های حامل مواد نفتی بوده است که این نشان می‌دهد باید اهتمام جدی برای کنترل و پیشگیری و واکنش در شرایط اضطراری داشته باشیم.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، ضیاءالدین الماسی روز دوشنبه در کارگاه تخصصی محیط زیست دریایی و نقش رسانه در تنویر افکار عمومی افزود: با توجه به اهمیت موضوع بیش از ۳ سال است بازرسی سکوهای نفتی در دستور کار سازمان محیط زیست قرار گرفته و شرایط این سکوها از لحاظ فرسودگی تجهیزات و انجام اقدامات فوری بررسی می‌شود.

وی اظهار داشت: همچنین در سال ۹۸ بنادر کشور را نیز از لحاظ محیط زیستی رصد می‌کنیم با این هدف که تا چه حد در مقابل مسائل محیط زیستی آمادگی دارند و به شکل عملی امکان مقابله وجود دارد که امیدواریم روش‌های در پیش گرفته شده تمهیداتی برای پیشگیری و مقابله با آلودگی نفتی فراهم کند و حرکتی رو به جلو باشد.

مدیرکل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی گفت: آب پتانسیل حمل عوامل بیماری زا و باکتری‌ها را دارد و انواع بیماری‌ها مانند وبا و حصبه از طریق آب منتقل می‌شود، بر این اساس خسارت های زیست محیطی آلودگی آب را با ریال و تومان نمی‌توان سنجید، نشانه‌های عمومی آلودگی آب از جمله تغییر بو و رنگ آب، لکه های پسماند و از بین رفتن ماهی‌ها است.

الماسی ادامه داد: ورود عوامل بیماری زا از طریق دام و انسان می‌تواند آب‌های ساحلی را آلوده کند، به همین دلیل برای جلوگیری از آلودگی و بازچرخانی آب نیاز به تصفیه فاضلاب‌ها وجود دارد، تصفیه آب برای تامین بهداشت عمومی و مهار بیماری‌های واگیر ناشی از آلودگی‌های فاضلاب، حفظ منابع آب و همچنین استفاده مجدد انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: اکنون برای سنجش کیفیت باکتریولوژی آب‌های ساحلی یک سری نقاط را در مناطق شنا تعیین کرده‌ایم که در آن مکان‌ها عامل بیماری زای روده‌ای مورد بررسی قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه آلودگی‌های عمده دریایی زباله‌های جامد هستند، گفت: پلاستیک تجزیه ناپذیر بخش بزرگ و خطرناک آلودگی دریا است که ۴۶ هزار خرده پلاستیک در سواحل و سطح آب غوطه‌ور هستند و سالیانه ۱۰۰ هزار پستاندار و ۲ میلیون پرنده دریایی با خوردن این خرده‌های پلاستیک از بین می‌روند.

کارگاه تخصصی محیط زیست دریایی و نقش رسانه در تنویر افکار عمومی ۱ و ۲ آذرماه در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

 
انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط دریایی