کد مطلب: 5613
  تاریخ انتشار:  1398/09/30 - 11:37


طرحی برای کاهش آلایندگی کشتی‌های غول‌پیکر باری و مسافربری

شناورهای غول‌پیکر از عوامل اصلی آلاینده هوا محسوب می‌شوند. اکنون قرار است این وضع تا ده سال دیگر تغییر کند.

شناورهای غول‌پیکر از عوامل اصلی آلاینده هوا محسوب می‌شوند. اکنون قرار است این وضع تا ده سال دیگر تغییر کند. مجمع بین‌المللی کشتیرانی قصد دارد با راه‌اندازی صندوقی میلیاردها دلار صرف کاهش آلایندگی کشتی‌ها کند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،
کشتی‌های غول‌پیکر، چه آنها که صدها کانتینر را از این سوی جهان به آن سو می‌برند، چه آنها که هزاران مسافر را در این بندر و آن بندر سوار و پیاده می‌کنند، از متهمان اصلی تولید گازهای سمی و آلاینده هوا به شمار می‌روند.

مجمع بین‌المللی کشتیرانی اکنون قصد دارد با راه‌اندازی صندوقی که منابع آن قرار است صرف کاهش آلاینده‌هایی نظیر گاز دی‌اکسید کربن شود این لکه ننگ را از پیشانی شناورهای باری و مسافربری پاک کند.

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه ۲۷ آذر (۱۸ دسامبر) به نقل از اتحادیه شرکت‌های کشتیرانی آلمان، که عضو این مجمع است، گزارش داده که هدف پیش‌رفتن در کمترین زمان ممکن به سوی فناورهایی است که آلایندگی موتورهای دریایی را تا حد ممکن کاهش دهد.

برای این منظور صندوقی پیش‌بینی شده که منابع جمع‌آوری شده در آن حدود پنج میلیارد دلار برآورد می‌شود. این مبلغ قرار است طی یک دوره ده ساله از سوی همه شرکت‌های کشتیرانی جهان تامین شود.

۲ دلار به ازای هر تن سوخت برای پژوهش

اتحادیه شرکت‌های کشتیرانی آلمان که دفتر مرکزی آن در هامبورگ قرار دارد می‌گوید قرار است همه شرکت‌های فعال در حمل و نقل دریایی به ازای هر تن سوخت مصرفی شناورهای خود ۲ دلار برای فعالیت‌های پژوهشی و بهبود فناوری به این صندوق واریز کنند.

منابع صندوق از جمله صرف تحقیق و توسعه برای تولید شناورهایی می‌شود که بتوانند بدون تولید گازهای گل‌خانه‌ای از ابتدای سال ۲۰۳۰ در خدمت فعالیت‌های اقتصادی قرار گیرند.

به گفته اتحادیه آلمانی در حال حاضر ۹۰ درصد کالاهای تجاری جهان به وسیله کشتی جا به جا می‌شوند و صنایع کشتیرانی مسئول تولید دو درصد از کل دی‌اکسیدن کربن تولید شده در سطح جهان هستند.

سازمان بین‌المللی کشتیرانی وابسته به سازمان ملل متحد مسئولیت تدوین قواعد حاکم بر فعالیت شناورها را بر عهده دارد؛ به طور معمول شناورهای باری و مسافربری ممکن است در مالکیت شرکتی از یک کشور باشند، در کشور دیگری به ثبت رسند و بین کشورهای مختلف در رفت و آمد باشند. به همین دلیل پاسخگو کردن یک کشور خاص برای آلایندگی کشتی‌ها کار ساده‌ای نیست.

بر همین اساس همه سازمان‌ها و اتحادیه‌های کشتیرانی سال ۲۰۱۸ با نهاد تحت نظر سازمان ملل توافق کردند که در جهت تحقق اهداف تعریف شده این نهاد برای کاهش گازهای گل‌خانه‌ای و لاینده‌ها بکوشند.

کاهش پنجاه درصدی آلاینده‌ها تا ۲۰۵۰

نهاد وابسته به سازمان ملل همه شرکت‌های کشتیرانی را ملزم کرده تا سال ۲۰۵۰ میزان انتشار گاز دی‌اکسید کربن را به نسبت سال ۲۰۰۸ و بدون احتساب افزایش فعالیت‌های تجاری دست‌کم پنجاه درصد کاهش دهند.

این نهاد می‌گوید برای دست یافتن به این هدف لازم است در مسیر استفاده از سوخت‌های جدید و تا حد امکان غیرفسیلی، فناوری‌های نوین و انرژی‌های تجدیدپذیر اقدام شود.

مدیر سازمان بین‌المللی کشتیرانی می‌گوید حمایت گسترده شرکت‌های فعال در این حوزه مایه امیدواری است زیرا ضرورت دارد که در زمینه جایگزین کردن سوخت‌های فسیلی و استفاده از فناری‌های نوین برای کاهش آلاینده‌ها تلاش شود.

در کنار افزایش حمل و نقل دریایی، استفاده روزافزون از شناورهای غول‌پیکر چند طبقه در صنعت گردشگری نیز به معضلی برای بسیاری از شهرها و بندرهای جهان بدل شده است.

این آسمان‌خراش‌های شناور اغلب از سوخت‌های فسیلی سنگینی استفاده می‌کنند که میزان آلاینده‌های آن، از جمله گاز دی‌اکسید گوگرد بسیار بیشتر از سوخت استاندارد مورد استفاده خودروهاست.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان