کد مطلب: 5608
  تاریخ انتشار:  1398/09/28 - 11:24


مراتع حیاتی‌‌ترین بستر توسعه پایدار محیط‌ زیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در همایش ملی «مدیریت پروژه های منابع طبیعی» که در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد مراتع را حیاتی‌‌ترین بستر توسعه پایدار محیط‌زیست برشمرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در همایش ملی «مدیریت پروژه های منابع طبیعی» که در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد مراتع را حیاتی‌‌ترین بستر توسعه پایدار محیط‌زیست برشمرد.


به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)
به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست اردبیل؛ سعید شهند مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: مراتع حیاتی‌‌ترین بستر توسعه پایدار محیط‌زیست محسوب می‌‌شوند که ارزش‌گذاری خدمات و کارکردهای آن گامی موثر در جهت جلوگیری از تخریب آن است.

شهند افزود: بسیاری از منابع طبیعی و اکوسیستمی از فقدان ارزشگذاری اکوسیستمی رنج می‌برند و ارزشگذاری اکوسیستمی می‌تواند ارزش واقعی این جنگل‌ها و مرتع را که کمتر دیده شده نمایان سازد.

وی با بیان اینکه ایجاد پیوستگی میان محیط‌زیست و نظام اقتصادی یک ضرورت است افزود: ارزشگذاری اکوسیستم در حوزه اقتصادی تا حدود زیادی یک مبحث آشنا اما بسیار جدید است و امروزه ارزشگذاری در بخش منابع با استفاده از روش‌های اقتصادی امکان‌پذیر شده اما آشنایی همه اقشار با این موضوع زمان بر خواهد بود.

شهند افزود: تلاش‌های پراکنده و پژوهش‌هایی مانند پایان‌نامه‌های دانشگاهی و تحقیق‌های موردی مانند ارزشگذاری جنگل‌های خاص در نواحی و مناطق مختلف و مراتع انجام شده که به طور قطع این تلاش‌ها کافی نیست.

در ادامه حسین بدری پور عضو شورای عالی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه نباید قوانینی تصویب شود که موجب سواستفاده افراد از منابع طبیعی باشد، تصریح کرد: کشورهای پیشرفته هر وقت اشتباه کنند فورا دست به اصلاح می زنند اما در کشور ما دچار روزمرگی های بدون خروجی شده ایم.

وی با اشاره به اینکه در ایران همه چیز به صورت متمرکز مدیریت می شود، ادامه داد: تصمیمات اتخاذ شده در تهران به استان ها ابلاغ می شود و استان ها آنها را اجرا می کنند.

عضو شورای عالی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اضافه کرد: ظرفیت نیروی انسانی فردی در کشور بالا است اما ظرفیت های سازمانی پایین است.

دکتر جوانشیر عزیزی مبصر معاون آموزشی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی هم با بیان اینکه هدف از برگزاری این همایش ها تقویت توانایی علمی و اجرایی دانشجویان است، گفت: دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی هر سال برنامه های مختلفی در این راستا اجرا می کند.

دکتر فرشاد کیوان بهجو مدیر برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه محقق اردبیلی هم گفت:باید به روستاها روحیه توسعه تزریق کنیم تا بتوانیم توسعه را به صورت متوازن در کشور گسترش دهیم.

وی اضافه کرد: در کشور به اندازه کافی کارهای پژوهشی انجام شده است اما در اجرا به مشکل بر می خوریم زیرا مدیریت ما سنتی بوده و علمی نیست.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار منابع طبیعی و آب