کد مطلب: 5535
  تاریخ انتشار:  1398/09/10 - 10:50


بختگان حقابه بیشتری می‌خواهد

تالاب و دریاچه بختگان در سال‌های پر آب زیستگاه زمستانه پرندگانی مانند فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب‌چلیک، مرغابی، غاز بوده است که از روسیه و دشت‌های سیبری به ایران مهاجرت می‌کنند.
download تالاب بختگان

همزمان با سفر پنجشنبه هفتم آذرماه رضا اردکانیان وزیر نیرو، ۴۰ میلیون مترمکعب آب از سد درود زن رها شد تا به تالاب بختگان برسد، مقدار آبی که از نظر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس تنها بخشی از حقابه این تالاب است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، حمید ظهرابی روز یکشنبه با بیان اینکه بیش از ۴۲ میلیون متر مکعب حقابه تالاب و دریاچه بختگان  همزمان با سفر رضا اردکانیان وزیر نیرو به استان فارس از سد درودزن بر بستر این تالاب رها شد افزود: این حقابه  با پیگیری های به عمل آمده و تصویب در شورای حفاظت منابع آب استان فارس رها شده و البته بر اساس ارزیابی‌های انجام شده، حقابه واقعی بسیار فراتر از این میزان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس اضافه کرد: از تاریخ رها شدن آب گروه‌هایی از یگان حفاظت محیط زیست استان به صورت شبانه روزی برای کنترل و نظارت بر حسن اجرای عملیات، با دستگاه های متولی همکاری کردند .

وی  بیان داشت: بر اساس ماده ۴ آیین نامه جلوگیری از تخریب و آلودگی غیر قابل جبران تالاب ها مصوب ۹۷/۱۱/۲۷، سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه نظارت در تخصیص و تامین حقابه تالاب ها را دارد.محیط زیست در تمامی عملیات رها سازی و پایش رودخانه کر و میزان تحقق حقابه تالاب های کمجان، بختگان و طشک نظارت کامل خواهد داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس گفت: حقابه تالاب بختگان بسیار فراتر از میزان آب رها شده بوده و بر اساس منابع مختلف بین ۳۰۰ تا ۷۰۰ میلیون متر مکعب متناسب با سال های مختلف از نظر بارش اعلام شده است. مطالعات مربوط به تعیین نیاز زیست محیطی رودخانه کر و تالاب های طشک و بختگان با همکاری دانشگاه شیراز انجام گرفته که گزارش آن پس از تایید سازمان نهایی و میزان حقابه تالاب بختگان دقیقا مشخص خواهد شد.

تالاب و دریاچه بختگان در سال‌های پر آب زیستگاه زمستانه پرندگانی مانند فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب‌چلیک، مرغابی، غاز بوده است که از روسیه و دشت‌های سیبری به ایران مهاجرت می‌کنند.

این دریاچه که در فاصله ۲۲۰ کیلومتری شرق شیراز در استان فارس قرار دارد و در حفظ بوم‌ ساختار و محیط زیست شهرستان‌های اطراف نیز تأثیر بسزایی دارد اما  در سال‌های گذشته کاملاً خشک شد ، امسال بر اثر بارش‌های بهاری سطح این دریاچه حدود ۶۰ درصد آبگیری شد ولی  در گرمای تابستان باز هم به سرعت به خشکی گرایید.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط دریایی