کد مطلب: 5432
  تاریخ انتشار:  1398/08/16 - 10:40


چرا ترامپ مخالف پیمان اقلیمی پاریس است؟

دولت آمریکا اعلام کرده که روند خروج از پیمان مقابله با تغییرات آب و هوایی را رسما آغاز کرده است. این خبر واکنش‌های بین‌المللی فراوانی را برانگیخته است.

دولت آمریکا اعلام کرده که روند خروج از پیمان مقابله با تغییرات آب و هوایی را رسما آغاز کرده است. این خبر واکنش‌های بین‌المللی فراوانی را برانگیخته است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، دونالد ترامپ از ابتدای ریاست جمهوریش منتقد پیمان پاریس بوده و اصرار داشته آمریکا هر چه زودتر از این توافق بین المللی کنار بکشد.

رئیس جمهوری آمریکا ماه میلادی گذشته توافقی را که چهار سال پیش به امضای ۱۹۵ کشور رسید "فاجعه" نامید. او گفت این توافق که دولت باراک اوباما در پاریس امضا کرد به رقابت اقتصادی در آمریکا آسیب می‌زند. اشاره آقای ترامپ به شرکت‌های بزرگ نفت، گاز و زغال سنگ بود.

هدف از پیمان بین‌المللی مقابله با تغییرات آب و هوا، کاهش تولید دی اکسید کربن و دیگر گازهای گلخانه‌ای است. از این پیمان بین‌المللی به عنوان توافقی "تاریخی" یاد می‌شود که در سال ۲۰۱۵ در پاریس امضا شد و به همین دلیل به پیمان پاریس شهرت یافت.

آمریکا دومین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای جهان است و با کنار کشیدن از توافق پاریس، تنها کشور صنعتی است که با جامعه جهانی برای مقابله با تغییرات آب و هوا همکاری نمی‌کند.

اعلام رسمی کنارکشیدن آمریکا از پیمان تغییرات اقلیمی، یک بار دیگر مخالفان دولت دونالد ترامپ را هم‌صدا کرده است.
از پاریس تا پکن؛ مخالفت با تصمیم ترامپ

رئیس جمهوری فرانسه که پیش‌تر تلاش کرده بود نظر همتای آمریکایی‌اش را درباره پیمان پاریس تغییر دهد در واکنش به خروج آمریکا از این توافق بار دیگر ابراز تاسف کرد.

امانوئل مکرون که به چین سفر کرده گفت: "ما دراین باره متاسفیم. این اقدام همکاری فرانسه و چین را درباره تغییرات اقلیمی و تنوع زیستی بیش از پیش ضروری می‌کند."

مقامات چین هم واکنشی مشابه داشته‌اند. گنگ شوانگ سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست خبری در پکن با ابراز تاسف از این اقدام دولت آقای ترامپ گفت امیدوار است آمریکا به جای "منفی بافی"، "همکاری سازنده" کند:

"ما بر این باوریم که تغییرات اقلیمی چالش مشترک نوع بشر است. همه اعضای جامعه بین‌المللی باید دست همکاری بدهند و بر حسب تواناییشان، حداکثر تلاش را برای این توافق مشترک بکنند."

چین بزرگترین تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای در جهان است.

روسیه هم به انتقاد از تصمیم رئیس جمهوری آمریکا پرداخته و آن را سبب "تضعیف جدی" پیمان پاریس دانسته است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری فدراسیون روسیه گفت: "خروج آمریکا به شدیدترین نحو ممکن این پیمان را ضعیف می‌کند زیرا این کشور در صدر تولید گازهای گلخانه‌ای قرار دارد و بدون حضور بزرگترین اقتصاد جهان بسیار بسیار سخت است حرفی درباره پیمان تغییرات اقلیمی زد."

کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل حدود یک ماه دیگر به مدت یازده روز (از ۲ تا ۱۳ دسامبر) در مادرید، پایتخت اسپانیا به ریاست شیلی برگزار می‌شود. پیش‌تر قرار بود این کنفرانس در شیلی برگزار شود اما اعتراض‌های ضد دولتی در سانتیاگو و دیگر شهرهای شیلی موجب شد محل برگزاری آن تغییر کند.

آیا ترامپ مخالف مقابله با تغییرات اقلیمی است؟

کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل با نام های متفاوتی از جمله کوپ ۲۵، سی‌ام‌پی ۱۵ و سی‌ام‌ای ۲ هم شناخته می‌شود و با مشارکت نمایندگان ۱۹۵ کشور امضاکننده توافق پاریس برگزار می‌شود.

چهار سال پیش توافق بزرگترین کشورهای صنعتی جهان از جمله آمریکا و چین برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و امضای این توافق امیدواری زیادی را برانگیخت.

اکنون قرار است که چهار نوامبر ۲۰۲۰ میلادی (۱۳ آبان ۱۳۹۹) دولت آمریکا از پیمان پاریس کنار بکشد؛ یک روز بعد از انتخابات ریاست جمهوری، انتخاباتی که آقای ترامپ امیدوار است با پیروزی در آن، برای دومین دوره به ریاست دولت در کاخ سفید برسد.

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا به شبکه فاکس بیزنس گفته "این توافق اصولا برای مردم و کارگران آمریکا منصفانه نیست" و سبب زیان آمریکا است. این گفته‌ها یادآور سخنان مشابهی است که در سال ۲۰۱۷ از زبان رئیس جمهوری آمریکا شنیده شد.

با این حال وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور پشتیبان مدلی "واقع‌بینانه و عملگرا" است و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر را هم در نظر دارد اما حاضر نیست شرکت‌های نفتی را با قانون‌گذاری بیشتر محدود کند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار جهان