کد مطلب: 5430
  تاریخ انتشار:  1398/08/14 - 18:28


ماجرای ذرت‌های آلوده؛ به دلیل هزینه زیاد نابودی 'باید به مبدا برگردانده یا صادر شوند'

بنا بر اعلام سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، در ایران محموله ذرت‌های آلوده به سم آفلاتوکسین باید به مبدا برگردند یا به کشوری دیگر صادر شوند.
download ذرت‌های آلوده

بنا بر اعلام سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی، در ایران محموله ذرت‌های آلوده به سم آفلاتوکسین باید به مبدا برگردند یا به کشوری دیگر صادر شوند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، جمشید قسوریان جهرمی، رئیس این سازمان به خبرگزاری مهر گفته: "این محموله‌ها باید به خارج از کشور اعاده شود؛ یا به مبدا خود و یا به کشوری که درخواست داشته باشند که مصرف دیگری برای این محموله ها انجام دهند اعاده شود."

او در عین حال گفته: "تحت هیچ شرایطی اجازه مصرف ثانویه، فروش داخل و فروش به کشور همجوار را نداریم".

آنگونه که گفته شده گمرک ایران در حال انجام مکاتبات برای بازگرداندن این محموله است.

اقای جهرمی البته از هرینه بالای نابودی محموله آلوده هم صحبت کرده و گفته: "در حال حاضر ۱۲۵ هزار تن ذرت دامی در اختیار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی قرار گرفته است که اگر بخواهد برای امحا، جابجا شود به ۶۵۰۰ تریلی نیاز دارد."

پیشتر امیر خجسته، نماینده مجلس هزینه امحای این محموله آلوده را بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان تخمین زده بود.

رئیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی ایران در حالی صحبت از ارجاع این محموله به مبدا (برزیل) کرده که گمرک ایران در شهریور ماه پس از پرس و جو از صاحبان محموله اعلام کرد این ذرت‌ها در زمان بارگیری از مبدا، تائیدیه سلامت داشته‌اند.

گمرک ایران گفته بود ذرت‌ها "در طی مسیر کم‌کم آلوده شده‌اند."

سازمان استاندارد ایران دیروز دوشنبه (۱۳ آبان) با تایید آلودگی، ورود ذرت‌های آلوده به ایران را تکذیب کرد؛ گفته شده این محموله هم اکنون در گمرک است و ترخیص نشده است.

این سازمان در اطلاعیه‌ای گفته بود: "برای ذرت‌هایی که آلودگی آن در آزمایش‌های متعدد به اثبات رسیده، مجوز ورود به کشور صادر نشده و از ترخیص آن‌ها ممانعت به عمل آمده است."

ماجرای این ذرت‌ها به سال ۱۳۹۵ برمی‌گردد؛ زمانی که حدود ۱۲۰ هزار تن ذرت از برزیل وارد بندر "امام" شد که با انجام آزمایش‌های متعدد از سوی سازمان ملی استاندارد، وجود سم آفلاتوکسین بالا در این محموله اثبات شد و این محموله ترخیص نشد.

آفلاتوکسین‌ نوعی سم قارچی طبیعی است که از گونه‌های خاصی از قارچ منشأ می‌گیرند.

با مصرف گوشت قرمز یا محصولات لبنی حاصل از حیواناتی که به این طریق غذای آلوده مصرف کرده‌اند، افراد ممکن است در معرض آفلاتوکسین قرار بگیرند.

مصرف آفلاتوکسین می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد.

علی ربیعی، سخنگوی دولت واردکنندکان را بخش خصوصی اعلام کرده است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در تابستان امسال دستور توقف واردات ذرت‌های آلوده به کشور را داد و گفت "اگر این محموله مرجوع نشود، باید امحا شود."

بحث صادرات این محموله کاملا منتقی نیست و رئیس گمرک ایران پیشتر گفته بود بعضی کشورها ممکن است "این سطح از آلودگی برای مصارف دامی را قبول ‌کنند."

بر اساس آنچه رسانه‌های ایران منتشر کرده‌اند، یک شرکت ایرانی پیش از این توانسته بود محموله‌هایی از برنج‌هایی با آلودگی مشابه را به الکل عاری از هرگونه آلودگی تبدیل کند.

رئیس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی می‌گوید "در خصوص ذرت های آلوده مجوز بهداشتی لازم برای تبدیل به الکل را نداریم چراکه پسماند این ذرت هم آلوده است و اصلا نباید استفاده شود."

سم آفلاتوکسین برای بعضی از محصولات زراعی ایران از جمله پسته آشناست؛ در صورت آلوده شدن پسته به آفلاتوکسین صادرات محصول تحت الشعاع قرار می‌گیرد و در سال‌های گذشته در مواردی این محموله‌ها از کشور مقصد به همین دلیل برگشت خورده‌اند.

انتهای پیام


به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط انسانی