کد مطلب: 5377
  تاریخ انتشار:  1398/08/09 - 12:51


اقدام بی‌پیشینه شهرداری کابل در برابر آلودگی صوتی

شهرداری کابل اخیرا در اقدامی برای کاستن از میزان آلودگی صوتی، عملیات جمع‌آوری بلندگوهای دستفروشان، مغازه‌ها و رستوران‌‌ها را به راه انداخته است.
download جمع‌آوری بلندگو

شهرداری کابل اخیرا در اقدامی برای کاستن از میزان آلودگی صوتی، عملیات جمع‌آوری بلندگوهای دستفروشان، مغازه‌ها و رستوران‌‌ها را به راه انداخته است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، هفته گذشته حدود صد بلندگو از منطقه کوته سنگی در غرب کابل جمع‌آوری شد. کاری که بدون دردسر نبود و شماری از دست فروشان در مقابل این عمل شهرداری مقاومت هم کردند.

حسن غلامی، مسئول امور محیط زیست در شهرداری کابل گفت قصد دارند در تمامی محل‌های مزدحم شهر علیه آلاینده‌های صوتی اقدام کنند.

بیمارستان رابعه بلخی در مرکز شهر کابل در چند صد متری ارگ ریاست جمهوری قرار دارد. روزانه صدها بیمار به آن مراجعه می‌کنند. صدای آزاردهنده بلندگوهای دست‌فروشان و بوق خودروها در همه قسمت‌های این بیمارستان شنیده می‌شود.

بلندگوهای دست‌فروشان

در بخش‌های مزدحم شهر کابل صدها دست فروش بساط پهن کرده و تلاش می‌کنند با استفاده از بلندگوهای‌شان، مشتریان بیشتری را جلب کند.

رحم الدین، یکی از این دست فروشان می‌گوید هشتاد درصد فروشش بستگی به صدای بلندی دارد که از دستگاه او پخش می‌شود.

مراکز شهر تنها مناطق پرسروصدا نیستند، در کوچه پس کوچه‌ها نیز دست‌فروشان دوره گرد، آرامش و سکوت را برهم می‌زنند.

این دوره‌گردان با رفتن به هرکوچه با صدای بلند، مشتریان را دعوت به خرید متاع خود می‌کنند.

آنها یا فروشنده آیسکریم (بستنی) اند یا میوه فروش و یا هم تعمیرکارانی که چرخ خیاطی ترمیم می‌کنند. بعضی‌‌های شان نیز آهن‌پاره یا نان‌ و سبوس از خانواده‌ها می‌خرند.

اما قیمت یک بلندگو حدود ۶۰۰ افغانی (معادل هفت دلار) است. ارزان بودن آن سبب شده که تهیه‌اش خیلی مشکل نباشد. حتی شماری از دستفروشان بعد از اینکه شهرداری بلندگوهای‌شان را برده دوباره یکی جدید خریده‌اند.


شکایت از بلندگوهای مساجد

مسئولان در اداره حفاظت از محیط زیست کابل و نیز وزارت اوقاف و ارشاد، می‌گویند بلندگوهای اغلب مساجد که فراتر از اوقات شرعی به پخش صدا از جریان برگزاری مراسم می‌پردازند، آلایندگان صوتی دانسته می‌شوند.

محمد کاظم همایون، رئیس محیط زیست کابل می‌گوید مشکل آلودگی صوتی افزایش یافته و به یک تهدید جدی برای سلامت ساکنان پایتخت مبدل شده است.

مطالعات نشان داده که آلودگی صوتی تاثیر مستقیمی بر آرامش، کیفیت خواب و روند بهبود بیماری‌ها دارد. چرا که چنین آلودگی می‌تواند سبب نا‌آرامی، تشدید درد و تغییر فشار خون شود.

سازمان بهداشت جهانی به این نظر است که آلودگی صوتی باعث ضعف شنوایی، اختلال در خواب، و تحریک هورمون‌ها می‌شود که می‌تواند سیستم قلبی عروقی، سیستم ایمنی بدن، و متابولیسم (سوخت و ساز بدن) را تحت تاثیر قرار دهد.

در افغانستان نیز بر اساس "استاندارد ملی آلودگی صوتی" تا فاصله ۱۰۰ متری بیمارستان‌ها، دادگاه‌ها، مراکز آموزشی، باغ وحش و اماکن مقدسه به عنوان "مناطق حساس" یاد شده و در آن ایجاد آلودگی صوتی کاملاً ممنوع اعلام شده‌ است.

ولی در نزدیک مراکز یاد شده هیج گونه علامتی مبنی بر ممنوعیت ایجاد آلودگی صوتی نمی‌توان دید. به طور مثال در اطراف بیمارستان رابعه بلخی هزاران دست‌فروش به دنبال جلب مشتری هستند، بدون اینکه بدانند آلودگی صوتی که ایجاد می‌کنند، چقدر می‌تواند پیامدهای ناگواری داشته باشد.

اداره حفاظت از محیط زیست افغانستان می‌گوید میزان آلودگی صوتی در این کشور رو به افزایش است و تهدیدهای جدی را برای سلامت شهروندان ایجاد می‌کند.

امام جان، مردی که مجبور بوده شب و روزی در بیرون بیمارستان منتظر به دنیا آمدن نوزادش باشد، می‌گوید سروصدای اطراف زایشگاه به حدی بوده که او را دچار سردرد کرده است.

زهرا در نزدیکی شهرنو کابل زندگی می‌کند. او را درست زمانی مقابل خانه‌اش دیدم که صدای بلندگوی دو دوره گرد دسفروش شنیده می‌شد. زهرا گفت: "از پنج یا شش صبح که این صداها شروع می‌شود تا ساعت هفت و یا هشت شب ادامه می‌یابد. یکی بیمار دارد، یکی در خواب است و یا کودکش در خواب است چنین صداهایی برای همه اذیت‌کننده است."

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار محیط انسانی