کد مطلب: 5243
  تاریخ انتشار:  1398/07/24 - 17:15


نیجریه مرکز تجارت غیرقانونی پنگولین

نیجریه به مرکز تجارت غیرقانونی پنگولین (پولک پوست) تبدیل شده است.
download پنگولین

نیجریه به مرکز تجارت غیرقانونی پنگولین (پولک پوست) تبدیل شده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، کنوانسیون منع تجارت گونه های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض (سایتیس) اعلام کرد: ۲۵ درصد از قاچاق اصلی پانگولین (pangolin) در سال ۲۰۱۶ از نیجریه عبور کرده است. تا سال ۲۰۱۸ ، این میزان به ۶۶ درصد رسیده است.

در سال ۲۰۱۹ حدود ۳۳.۹ تن مقیاس پنگولین در هنگ کنگ و سنگاپور توقیف شد.

پولک‌پوست یا پانگولین یا مورچه‌خوار پولک‌دار جانوری است از راسته پولک‌پوست‌سانان Pholidota. در این راسته تنها یک خانواده یعنی پولک‌پوستان Manidae قرار دارد که به سه سردهٔ Manis، Phataginus و Smutsia تقسیم می‌شود. در سرده manis چهار گونه پانگولین حضور دارند که همگی بومی شرق آسیا هستند و دو سرده دیگر هم هر کدام دو گونه دارند که همگی بومی آفریقا هستند. هر هشت گونه پانگولین در فهرست جانوران در معرض تهدید آی‌یوسی‌ان هستند و به ویژه چهار گونه آسیایی در خطر فوری انقراض قرار دارند زیرا بیش از هر حیوان دیگری در دنیا به صورت قاچاق خرید و فروش میشوند.

پولک‌پوست‌ها بر روی پوست خود فلس‌هایی از جنس کراتین دارند و تنها پستاندارانی هستند که چنین نوع از پوشش بدن را دارا هستند. پولک‌پوست‌ها در مناطق گرمسیری آفریقا و آسیا زندگی می‌کنند و نام پانگولین از زبان مالای گرفته شده و به معنی «جمع‌شونده رو به بالا» است.

این جانوران شب‌زی هستند و از حس بویایی قوی خود برای یافتن حشرات در شب استفاده می‌کنند. پولک‌پوست‌ها بیشتر روز را به خوابیدن می‌گذرانند و به هنگام خواب رو به بالا می‌غلتند و به صورت گلوله‌ای در خود جمع می‌شوند.

فلس‌های پانگولین همه جای بدن او به‌جز شکم و سمت داخلی بازوهایش را می‌پوشاند. پولک‌پوست‌ها به هنگام احساس خطر خود را مانند جوجه‌تیغی جمع می‌کنند و تنها کفتار و گربه‌سانان بزرگ قادر به نفوذ به پوشش فلسی آن‌ها هستند.

پولک‌پوست‌ها در خوردن مورچه‌ها و موریانه‌ها تخصص دارند و زبانی دراز و باریک دارند که با بزاقی چسبناک پوشیده شده‌است. پولک‌پوست‌ها دندان ندارند و غذا در معده قوی آن‌ها خرد و گوارده می‌شود. پولک‌پوست‌ها گوش هم ندارند یا گوش‌هایی کوچک در برخی از آن‌ها دیده می‌شود. پاهای جلوی آن‌ها کوتاه و نیرومند است که برای کندن زمین به‌کار می‌رود.
گونه‌هایی از پانگولین‌ها بر روی زمین زندگی می‌کنند و گونه‌ای نیز درخت‌زی است که این گونه دمی قوی برای گرفتن تنه و شاخه‌ها دارد.

پولک‌پوست‌ها جانورانی تک‌زی هستند و معمولاً تنها یک فرزند به دنیا می‌آورند. به هنگام خطر، پانگولین مادر، فرزندش را به بغل می‌گیرد و خود را به‌دور او گلوله می‌کند. پولک‌پوست‌های کودک، پس از دو سال آماده جفت‌گیری هستند.

از پولک این جانور برای تولید داروی سنتی استفاده می شود و در بازار سیاه بویژه در چین و ویتنام فروخته می شود.
همچنین از پولک آنها برای تزئین جواهرات و تشریفات مذهبی نیز استفاده می شود.

انتهای پیام


به اشتراک بگذارید:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:* 
پست الکترونیکی:* 
متن نظر: * 
کد امنیتی:* 

  
آخرین اخبار حیات وحش و آبزیان